بازگشایی مطب های دندانپزشکی برای ارایه خدمات اورژانسی / غرغره دهانشویه را جدی بگیرید



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,دندانپزشکی
دبیر شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه از روز گذشته و با ابلاغیه معاونت درمان، ارائه خدمات اورژانس و ضروری دندانپزشکی در سراسر کشور با رعایت دقیق پروتکل های، قابل انجام است، گفت: بنابراین مردم می‌توانند به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند و ضمن اینکه خودشان باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنند، دندان‌پزشکان هم باید به طور جدی دستورالعمل ها را رعایت کنند. 

به گزارش ایسنا، بهزاد هوشمند - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دبیر شورای دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: باید توجه کرد که مدیریت کرونا به این معنا نیست که داستان کووید-۱۹ تمام شده تلقی شود. بنابراین  از همه هموطنان‌مان خواهش می‌کنیم که کماکان اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و حفاظت بهداشت فردی را به صورت کامل تا زمان ریشه‌کنی کامل این ویروس منحوس در کشور رعایت کنند.

 

از سرگیری ارایه خدمات اورژانس دندانپزشکی در مطبها با رعایت پروتکل های بهداشتی

وی با اشاره به خدمات دندان‌پزشکی در روزهای کرونایی در کشور، افزود: همه تلاشگران عرصه دندان‌پزشکی کشور دوشادوش سایر مدافعان سلامت از زمان آغاز اپیدمی، خدمات اورژانس و ضروری را در مراکز منتخب دولتی و خصوصی ارائه دادند که این مراکز شامل ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۳ مرکز خصوصی اعم از کلینیک‌ها و مطب‌ها بوده است که خدمات ضروری و اورژانسی دندان‌پزشکی را ارائه می‌دادند.

 

هوشمند ادامه داد: از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه با ابلاغیه معاونت درمان کشور، ارائه خدمات اورژانس و ضروری در سراسر کشور با رعایت دقیق پروتکل و دستورالعمل‌های ابلاغی که لازم الاجراست، قابل انجام است. بنابراین مردم می‌توانند به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند و ضمن اینکه خودشان باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنند، همکاران دندان‌پزشک هم باید به طور جدی آن را رعایت می‌کنند.

 

خدمات غیرضرور دندانپزشکی در مناطق سفید کرونا

وی همچنین گفت: در مناطقی که به عنوان منطقه سفید اعلام شده است، درمان‌های الکتیو یا اختیاری هم قابلیت انجام دارد که با رعایت دستورالعمل‌هاست.   بنابراین تاکید ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم از سوی همکاران خودمان و هم از سوی مردم است.

 

هوشمند افزود: در عین حال از مسئولان هم درخواست می‌کنیم که با توجه به ابلاغیه آقای نهاوندیان و همچنین اعلام وزیر بهداشت مبنی بر اینکه صنف دندان‌پزشکی از مشاغل آسیب‌پذیر است، بر همین اساس خواسته دندان‌پزشکی کشور این است که مورد عنایت قرار بگیرند و از آنجایی که ضرر بسیار زیادی را متحمل شدند، به دور از هرگونه حواشی مورد حمایت قرار گیرند و تجهیزات مورد نیاز در اختیارشان قرار گرفته و بتوانند خدمات لازم را ارائه دهند.

 

غرغره دهانشویه را جدی بگیرید

وی تاکید کرد: توصیه مهم من به هموطنانم این است که در این دوران بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرند. از آنجایی که ویروس کرونا در ته حلف کلونیزه می‌شود، رعایت بهداشت دهان به صورت روزمره و استفاده از دهان‌شویه‌هایی که به‌ویژه اکسید کننده هستند، مطالعات نشان داده که می‌توانند هم به میزان زیادی برای ارائه دهندگان خدمات سلامت و هم برای مردم بسیار موثر باشد. بنابراین رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان‌شویه به صورت غرغره کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه که می‌تواند به میزان زیادی بار ویروس را در داخل حلق کم کرده و انتقال را به حداقل برساند، توصیه اکید ماست. ضمن اینکه به مردم اعلام می‌کنم که کلیه اصول حفاظت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و تا حد امکان در خانه بمانند.

 

هوشمند همچنین گفت: در عین حال تاکید می‌کنم که در ماه مبارک رمضان هم اصول اولیه تغذیه را رعایت کنند تا بتوانیم از این بحران به خوبی عبور کنیم. در عین حال در بحث آموزش هم پروتکلی را تدوین کردیم که امیدواریم طی یکی دو روز آینده ابلاغ شود که علاوه بر مطب‌های بخش خصوصی ما، دانشکده‌های دندان‌پزشکی سراسر کشور هم آغاز به کار کنند و در آنجا هم مراکزی باشد که از استاندارد قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات دندان‌پزشکی و سلامت دهان و دندان را به مردم ارائه دهند.

 

هوشمند در پاسخ به سوالی درباره جامعه‌نگر کردن آموزش دندان‌پزشکی، گفت: با توجه به دستور وزیر بهداشت و با عنایت به توجه ویژه‌ای که به بحث جامعه‌نگر کردن آموزش دندان‌پزشکی دارند، این موضوع در دستور کار ماست. از آنجایی که در سال ۱۳۹۷ کوریکلوم دندان‌پزشکی بازنگری شده است، ما پیگیریم تا بتوانیم از طریق یک پیوست در آموزش دندان‌پزشکی این موضوع را لحاظ کنیم. در کنار این، بحث هر خانه یک پایگاه سلامت، ما یک نماینده داریم که در این پروژه بحث سلامت دهان و دندان را به صورت مهم و ویژه ببینیم. زیرا به نظر می‌رسد که اهمیت سلامت دهان و دندان مغفول مانده است و ما نیازمند بازنگری در سیاست‌هایمان هستیم.

 

وی خطاب به مسئولان حاکمیتی، افزود: اگر قرار است سلامت مردم را به معنای واقعی مورد توجه قرار دهیم، باید این موضوع به صورت یک گفتمان حاکمیتی مطرح شود.   به صورت شعارگونه نمی‌توان در این حوزه حرکت کرد. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند که سلامت در تمام سیاست‌ها دیده شود. زمانیکه حاکمیت ما به این موضوع باور داشته باشند که سلامت باید جزء لاینفک همه سیاست‌ها قرار گیرد و برای هر بخشی که در کشور اقدام می‌کنیم، یک پیوست سلامت هم ببینیم، آن زمان می‌توان گفت که یک جامعه سلامت محور هستیم و می توانیم یک جامعه سلامت‌محور که محور توسعه آن انسان سالم است را محقق کنیم.

 

لزوم لحاظ سلامت دهان و دندان در پیوستهای سلامت

هوشمند تاکید کرد: در عین حال در قانونی که بر اساس آن اعلام شده که در هر سیاستی باید پیوست سلامت دیده شود، شاهدیم که بحث سلامت دهان و دندان مورد توجه قرار نگرفته است. در وزارت بهداشت باید پیوست سلامت دهان را در تمام سیاست‌ها سلامت ببینیم. باید پرسید که سلامت دهان و دندان در کجای ماجراست، چه اتفاقی باید می‌افتاده و چه اتفاقی افتاده است؟. ضمن اینکه از تمام تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده باید تشکر کرد، اما بهتر است که یکبار دیگر در سیاست‌هایمان بازنگری کنیم و بهتر است که برون سپاری انجام شود. اگر بپذیریم که در حال حاضر به معنای واقعی سازمان‌های مردم نهاد را تقویت کنیم و به آن‌ها هویت و اختیار دهیم، خود مردم مسئولیت بسیاری از اقدامات را برعهده بگیرند، بهتر از ما مسئولین می‌توانند بسیاری از کارها را مدیریت کنند. بنابراین واقع‌بینی و اعتماد و سیاست‌های مبتنی بر شواهد بین‌المللی می‌تواند مشکلات را در این حوزه حل کند.

 

هزینه های دندانپزشکی در کشور

هوشمند در پاسخ به سوالی درباره هزینه‌های دندان‌پزشکی در کشورمان، گفت: در حال حاضر تعرفه و هزینه‌هایی که بابت خدمات دندان‌پزشکی در دانشکده‌های دندان‌پزشکی اخذ می‌شود، هزینه‌های حداقلی است. از طرفی در این زمینه یک اشکال ساختاری وجود دارد که باید اصلاح شود. با حمایت معاونت آموزشی و معاونت درمان وزارت بهداشت، موضوعی تحقق پیدا کرد مبنی بر اینکه دانشکده‌های دندان‌پزشکی مراکز آموزشی و درمانی هستند؛ چراکه دانشجو در قالب ارائه خدمات درمانی زیر نظر استاد مربوطه درمان‌ها را انجام می‌دهند و هزینه بسیار ناچیزی دریافت می‌شود. حال اگر سازوکار تامین اعتبارات دانشکده‌های دندان‌پزشکی به عنوان مراکز آموزشی و درمانی در ساختار بازتعریف و لحاظ شود، کاهش هزینه یا رایگان شدن هزینه می‌تواند محقق شود.

 

وی با بیان اینکه بسته‌های حمایتی در حوزه خدمات دندان‌پزشکی پایه به صورت رایگان در حومه شهرها و مناطق محروم در مراکز بهداشتی ارائه شده و از سوی بیمه‌ها هم پرداخت شده است، گفت: به گونه‌ای بخشی از خدمات بهداشت دهان و دندان دیده شده است، اما این باید همگانی شود و به شکلی تحت پوشش قرار گیرد. باید توجه کرد که متاسفانه هزینه خدمات دندان‌پزشکی نه تنها در ایران بلکه در دنیا بالاست. بر هیمن اساس بخش‌های حمایتی و سازمان‌های بیمه‌گر باید به میدان آمده و کمک کنند. به هر حال در همه جای دنیا آموزش هزینه‌بر است. امیدواریم مسئولان ذی‌ربط متوجه این موضوع باشند که دانشکده‌های دندان‌پزشکی ما نیازمند داشتن سازوکار خاصی برای تامین اعتبارات‌شان هستند که فشاری به مراجعه‌کنندگان نیاید، اما در حال حاضر  هم هزینه‌های پرداختی از سوی مراجعین بسیار کم است.

 

ویروس کرونا سنگین است و روی سطوح ماندگاری دارد

بهداشت را رعایت کنید

وی درباره احتمال ابتلا به کرونا از طریق دهان و دندان، گفت: انتقال از طریق هوا در کرونا، هنوز مطلب قاطعی نیست، اما انتقال از طریق تنفسی در مقالات مطرح شده است. بر همین اساس توصیه می‌شود که در صورت سرفه یا عطسه جلو دهان‌ گرفته شود، از ماسک استفاده شود، دست‌ها نیز مرتب شستشو شوند. ، ویروس سنگین است و بر همین اساس ممکن است روی برخی سطوح تا چند روز باقی بماند، بر روی پلاستیک سه روز می‌ماند و... و. و بنابراین باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم. حوزه دندان‌پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست. خدمات دندان‌پزشکی به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛ یکسری خدمات که تولیدکننده ترشحات هوایی هستند و برخی نیستند. خود دندان‌پزشک تسلط کامل دارد که بر اساس نوع خدمت چه اقداماتی را باید انجام دهد. بنابراین مراجعین خیال‌شان راحت باشد که در مطب‌هایی که پروتکل را رعایت می‌کنند و به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شوند، خطر انتقال در آن‌ها به حداقل می‌رسد. در عین حال خود دندان‌پزشک بیش از بیماران در معرض خطر است و بر همین اساس تمام همکاران دغدغه یک ارائه خدمت استاندارد در شرایط اپیدمی و بسیار خاص را دارند.

 

دندانپزشکی از مشاغل آسیب پذیرِ کرونا

هوشمند ادامه داد: در عین حال حمایت‌های حاکمیتی هم باید از دندان‌پزشکان انجام شود. به هر حال دندان‌پزشکان بسیار آسیب‌پذیرند؛ چراکه در اوج فعالیت کاری‌شان بین دو تا سه ماه کار نکردند و خدمات‌شان به خدمات اورژانس و ضروری آن هم در مراکز خاصی که بخش دولتی و خصوصی اعلام کردند، محدود بود. بنابراین در مالیات‌شان باید این موضوع لحاظ شود. به هر حال پرسنل داشتند و آنها هم آسیب دیدند. همکارانی که بیمه تامین اجتماعی داشتند و با دستور حاکمیت بازگشایی مطب ممنوع بوده و نباید کار می‌کردند، چه کسی باید حمایت‌شان کنند. بنابراین یک بخش حمایت‌ها به این موضوع بازمی‌گردد که باید قاطعانه دیده شود.

 

هوشمند در پاسخ به سوال دیگری درباره کمبود اقلام بهداشتی و تجهیزاتی در مراکز دندان‌پزشکی که خدمات اورژانسی ارائه می‌کنند، گفت: در عین حال همکاران دندان‌پزشکی برای رسیدن به یک استاندارد بهداشتی قابل قبول در مطب‌هایشان نیازمند یکسری امکانات، تجهیزات و وسایل هستند که این تجهیزات هزینه‌بر است. بنابراین باید یکسری بسته‌های حمایتی را ببینیم که تا جایی که اطلاع داریم اداره کل تجهیزات پزشکی، قول دادند که طبق یک پروتکل شفاف و مشخص هم این تجهیزات برای دانشکده‌های دندان‌پزشکی در اختیار قرار گیرد و هم برای مطب‌ها و بخش خصوصی. بنابراین در این حوزه هم نیازمند حمایت هستند.

 

رشد ۱۸ تا ۱۹ درصدی تعرفه های دندانپزشکی در سال جاری

وی با اشاره به موضوع تعرفه‌های دندان‌پزشکی نیز گفت: هیات‌دولت تعرفه‌ها را اعلام کرد و تعرفه‌های دندان پزشکی حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد افزایش داشته است که با توجه به اینکه دندان‌پزشکی هم آسیب‌پذیر است، باید روی جزء فنی تعرفه‌ها کار شود. نهایتا پرداخت از جیب مردم در حوزه دندان‌پزشکی باید منطقی باشد. این هم نیازمند تصمیمات معقول و منطقی است. قرار نیست دندان‌پزشک این هزینه را پرداخت کند. بخش عمده آن را حاکمیت باید با برنامه‌ریزی درست، سیستم‌های حمایتی بیمه را تقویت کند و این سیستم‌های حمایتی و بیمه‌ها هستند که باید این خدمات را پوشش دهند که اکنون آن‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند. بنابراین باید بر روی پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم.

 

هوشمند ادامه داد: البته درمان حق مردم است و تعطیل‌پذیر نیست و باید برای همه مردم قابل دسترسی باشد، اما ضمن اینکه باید بر روی درمان کار کنیم، باید به عقب برگردیم و روی پیشگیری سرمایه‌گذاری کنیم و از سنین پایین و اقشار آسیب‌پذیر شروع کنیم و با بسته‌های حمایتی بر روی فرهنگ سلامتی مردم کار کنیم. اگر فرهنگ سلامت بهداشت دهان و دندان، سبک زندگی و تغذیه درست و... افزایش یابد و در مردم نهادینه شود، نتیجه خوب خواهد بود. ما مطالبه درمانی برای مردم ایجاد کردیم و چاه ویلی است که پر نمی‌شود. در حال حاضر در کانادا حق بیمه‌ای که یک فرد سیگاری برای دندان‌پزشکی می‌پردازد، به مراتب بیش از فردی است که سیگار نمی‌کشد. باید سیاست‌های حمایتی را هدفمند کرده و به سمت سیاست‌های حمایتی پیش رویم.

 

چگونگی مراجعه کودکان به دندانپزشکی در شرایط کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان مراجعه کودکان به مراکز دندان‌پزشکی در شرایط کرونایی، گفت: کودکان نیز مانند سایر مردم باید برای خدمات اورژانس و ضروری به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند که عمدتا به پوسیدگی‌های دندانی که ممکن است به عصب برسد و درد دندان را ایجاد کند، مربوط است که باید مراجعه کرده و خدمات ضروری را دریافت کنند. درمان‌های انتخابی را مانند ارتوپدی فک و صورت و ... تا حد امکان به تعویق اندازند، مگر در مناطقی که از سوی ستاد ملی کرونا سفید اعلام می‌شود، آن هم با رعایت دستورالعمل‌ها.  

 

آمار ابتلا به کرونا در دندانپزشکان

درباره آمار ابتلای دندان‌پزشکان به کرونا، گفت: در این زمینه آمار رسمی نداریم، اما آمارمان بالا نیست که گواه این است که همکاران دندان‌پزشک در سراسر کشور صرف نظر از وجود اپیدمی کرونا، رعایت کنترل عفونت‌شان نسبت به سایر رشته‌های پزشکی با توجه به ماهیت شغلی‌شان، بالاتر بوده و در حال حاضر هم با توجه به حساسیتی که مستندات علمی مطرح می‌کنند، این رعایت را انجام می‌دهند. آمار ابتلا به کرونا در دندان‌پزشکان خیلی بالا نبوده است.

 

وی درباره بهداشت دهان و دندان در مدارس نیز گفت: به نظر می‌رسد که ما باید چند برنامه را به صورت همزمان پیش بریم تا بحث پیشگیری در نظام سلامت کشور به گفتمانی غالب بدل شود. باید توجه کرد که بحث سلامت فقط مختص وزارت بهداشت نیست. متولی حوزه سلامت وزرت بهداشت است، اما سایر سازمان‌ها هم نقش‌های خود را در این حوزه آنطور که شایسته است، انجام نمی‌دهند. از همین رو خواهش می‌کنیم که دستگاه‌های ذی‌ربط به کمک وزارت بهداشت بیایند. وزیر بهداشت ایده‌ هر خانه یک پایگاه سلامت را مطرح کردند که باید به گفتمان حاکمیتی بدل شود. در وزارت بهداشت روی نقش دندان‌پزشکی پیشگیرانه در آموزش دندان‌پزشکی کار می‌کنیم. ما سالانه بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ دانشجوی دندان‌پزشکی ورودی داریم و تعداد زیادی متخصص دندان‌پزشکی هم هر ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند. این‌ها به نوعی باید دندان‌پزشکان جامعه‌محور بار بیایند. حاکمیت باید برای این موضوع انرژی بگذارد تا بحث پیشگیری را از طریق آموزش در حوزه دندان‌پزشکی نهادینه کنیم. رکن اصلی ماندگاری یک تغییر و تحول در ایجاد پیشگیری مطلوب آموزش است. چه آموزش همگانی و چه آموزش دانشگاهی.

 

هوشمند تاکید کرد: باید بررسی کرد که نقش آموزش سلامت دهان و دندان در آموزش پزشکی و تخصصی ما کجاست؟ ما نباید مجددا اقداماتی را انجام دهیم که در گذشته امتحان‌شان را پس داده‌اند. آموزش سلامت دهان و دندان را باید برای پزشکان عمومی، متخصص، پرستار و... بازتعریف کنیم. این‌ها آموزش‌های لازم و ضروری را برای سلامت دهان و دندان و نقش آن در سلامت عمومی و برعکس به طور کامل ببینند. در عین حال آموزش و پرورش هم می‌تواند در این حوزه نقشی حیاتی را ایفا کند. باید بر روی ارتقاء سواد سلامت کودکان کار کنیم. اگر کودکی از مهدکودک در این حوزه‌ها آموزش ببیند و همان آموزش‌ها در خانواده هم منتقل شود، قطعا رعایت بهداشت دهان و دندان برای او نهادینه می‌شود. بنابراین باید در سیاست‌هایمان بازنگری کرده و بر روی پیشگیری توجه جدی داشته باشیم. حلقه مفقوده نظام سلامت در حوزه دندان‌پزشکی عدم وجود یک مدیریت واحد است. ما نیازمندیم که بخش سلامت دهان ودندان یک مدیریت منسجم، واحد و گروهی را داشته باشد تا اثرگذار باشد.

 

هوشمند در پاسخ به سوالی درباره پروتکل‌های بازگشایی دانشکده‌های دندان‌پزشکی، گفت: بالغ بر ۲۰ فصل از قسمت‌های مختلف مربوط به پروتکل‌های بهداشتی را که در زمینه دانشکده‌های دندان‌پزشکی بود، بازنگری کردیم و با شرایط بومی خودمان شرایط را به گونه‌ای دیدیم که در سیستم ارائه خدمات خطر انتقال ویروس را مدیریت کنیم. می‌توانم اطمینان دهم که پروتکل منطقی و مبتنی بر شرایط است و معاونت دانشجویی هم تمهیدات خود را انجام می‌دهد و دوره‌ای را با تضمین شرایط انجام می‌دهیم. اقلام حفاظتی با حمایت اداره تجهیزات دیده شده و در اختیار دانشکده‌ها قرار می‌گیرد. ضمن اینکه تسهیلاتی هم در این زمینه دیده شده به عنوان مثال حذف ترم و... را می‌توانند انجام دهند. ساعت حضور را به گونه‌ای دیدیم که از هشت صبح تا هفت شب در سه شیفت کاری بتوانند فعالیت کرده و خدمات آموزشی و درمانی را ارائه دهند. از طرفی پنجشنبه‌ها و روزهای تعطیل هم دیده شده که بتوانند این اقدامات را انجام دهند. در عین حال بخش مجازی را هم داریم.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری مجازی امتحانات دانشکده‌های دندان‌پزشکی، گفت: آزمون‌های داخلی را با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی به صورت مجازی می‌توانند برگزار کنند.

 

وضعیت بازگشایی مطب های دندانپزشکی در تهران

هوشمند در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت بازگشایی مطب‌های دندان‌پزشکی در تهران و احتمال تخلف از سوی برخی مطب‌های دندان‌پزشکی نسبت به بازگشایی مطب‌ها و ارائه خدمات غیر اورژانس، گفت: در بخش نظارتی صرفا مطب‌ها در تهران خدمات دندان‌پزشکی اورژانس و ضروری را از ۱۵ اردیبهشت ماه می‌توانند ارائه دهند. حال برای ساختارمند کردن سامانه اطلاع‌رسانی‌ها، منتظریم که سامانه Salamat.gov.ir از سوی معاونت بهداشتی اعلام رسمی کند تا همکاران دندان‌پزشک بتوانند اطلاعات‌شان را در آنجا ثبت کرده و اطلاعیه‌ها و ... را ببینند و از طرفی مردم هم بدانند که کدام مرکز در سامانه ثبت شده و مسائل بهداشتی را رعایت می‌کند.

 

هوشمند افزود: گزارشاتی را در زمینه تخلفات در حوزه دندان‌پزشکی به صورت محدود داشته‌ایم. برخوردهایی طبق قانون انجام شده و تعدادی را پلمب کرده‌اند، اما تخلفات بسیار محدود بوده است.

 

سازمان غذا و دارو حمایت کند

وی همچنین اظهار کرد: در الزاماتی که در دستورالعمل‌ها دیده شده است، این گونه است که او نوع خدمت را مشخص می‌کند، از دهان‌شویه‌های اکسیدکننده استفاده می‌کند، تهویه مناسب داشته و ضدعفونی کننده فضا نیز باید وجود داشته باشد و انجام شود که باید با کمک اداره کل تجهیزات این اقلام را داشته باشند. بنابراین امکانات و تجهیزات در دستورالعمل دیده شده و درخواست ما این است که ادراه کل تجهیزات و سازمان غذا و دارو حمایت کنند تا این الزامات در اختیار همکاران ما قرار گیرد. لیست اقلام هم دیده شده و به معاون درمان ارائه شده است که امیدواریم ابلاغ شود تا مشخص شود چه الزاماتی ضروری و چه الزاماتی ترجیحی است. سیستم‌های ساکشن دندان‌پزشکی عمدتا بازنمی‌گردد، اگر ساکشن  از طریق مواد ضدعفونی کننده و جوش‌شیرین تخلیه شود، خطر انتقال صفر یا بسیار کم است.

 

هوشمند با اشاره به تشکیل کمیته دندانپزشکی برای بازگشایی مطب ها و نحوه ارائه خدمات در بحران کرونا، گفت: ۱۰ نفر از منتخبان جامعه دندانپزشکی که مسئولیت دولتی در وزارت بهداشت داشتند و منتخب جامعه دندانپزشکی و سازمان نظام پزشکی نیز بودند، در کمیته مشورتی دندانپزشکی منصوب شدند و این کمیته تدوین پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها را برای نحوه بازگشایی خدمات دندانپزشکی  برای مطب های خصوصی و حرف وابسته مثل کلینیک های رادیولوژی و لابراتورها تدوین کرده است. در ۲۳ فرودین این دستورالعمل ابلاغ شد و طی ۵ جلسه در کمیته مشورتی موارد مترتب در بحث دندانپزشکی دیده شد و امیدواریم تمام بندهای آن اجرایی شود و حمایت های لازم برای اجرای آن صورت گیرد.

 

وی ادامه داد: جامعه دندانپزشکی از ابتدای اپیدمی کرونا دوشادوش مدافعان سلامت دردهای مردم را تسکین دادند و در ۳۹۲ مرکز منتخب که ۱۱۰ مرکز دولتی و مابقی مطب ها و کلینیک های خصوصی بودند، خدمات دندانپزشکی ارائه شد.

 

وی با اشاره مجدد به آسیب پذیر بودن دندانپزشکی از کرونا، تاکید کرد: بخشی از دستورالعمل‌های ما به حمایت‌های حاکمیت بر می‌گردد؛ هم حمایت‌های جنبی و هم حمایت‌هایی که باید در زمینه تامین اقلام و لوازم حفاظتی برای دندانپزشکان انجام شود. دندانپزشکان برای ارائه خدمات دندانپزشکی نیاز به ۱۰ قلم حفاظتی فردی دارند و در گروه های پزشکی کریکولوم دندانپزشکی  تاکید دارد که کنترل انتقال عفونت در دندانپزشکی بسیار بالاتر از سایر رشته های پزشکی است و دندانپزشکان همیشه اصول کنترل عفونت را رعایت می کنند، اما در شرایط کرونا نیاز به رعایت دقیق پروتکل ها داریم و این نیازمند حمایت وزارت بهداشت است تا دندانپزشکان با حمایت های لازم از بحران کرونا عبور کنند و خدمات لازم را ارائه کنند.

 

هوشمند با تاکید بر اینکه غربالگری دندان‌پزشکی افراد به صورت تلفنی در مطب‌های پزشکان صورت می‌گیرد، گفت: افراد می توانند با منشی مطب های پزشکان تماس بگیرند و  اطلاعات را در اختیار منشی ها قرار دهند و پس از غربالگری در صورتی که فرد مثبت باشد،   خدمات با یک پروتکل به آنها ارائه شده و افرادی که منفی هستند با پروتکل دیگری خدمات را دریافت می کنند، اما به هر حال رعایت پروتکل ها در همه موارد الزامی است.

 

وی با اشاره به خدمات اورژانس و ضروری دندانپزشکی، گفت:  خدمات اورژانس و ضروری خدماتی هستند که مشکل حاد ایجاد کرده اند، درد و خونریزی و عفونت از جمله خدمات اورژانس دندانپزشکی محسوب می شود و خدمات ضروری خدماتی هستند که فرد در گذشته خدمت دندانپزشکی دریافت کرده و اکنون دچار مشکل شده است. ما از ۱۵ اردیبهشت ارائه این خدمات را ابلاغ کرده ایم و به زودی سامانه ای راه اندازی خواهد شد که مردم و دندانپزشکان می توانند دستورالعمل های لازم بهداشتی را از این سامانه دریافت کنند. مردم از مراکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی با رعایت پروتکل بهداشتی اطلاع پیدا کنند و خدمات اورژانسی و ضروری را از این مراکز دریافت کنند.

نحوه برگزاری کلاس های دانشجویان دندانپزشکی

 

دبیر شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت درباره بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی و رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلای دانشجویان و استادان، اظهار کرد: شواهد بین المللی نشان می‌دهد که بسیاری از خدمات دندانپزشکی به گونه‌ای هستند که امکان انتقال ایجاد می‌کنند و می‌تواند خطراتی برای دندانپزشکان و بیماران داشته باشد، ملاحظات خاص خود را می طلبد. ما پروتکل های بهداشتی را برای بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی در دست تدوین داریم و در صورتی که به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا برسد، در خرداد ماه بعد از ماه مبارک رمضان بازه ای را برای بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی در نظر گرفته ایم و از دو روز آینده دستورالعمل ها به دانشکده های دندانپزشکی ابلاغ می شود و دانشکده شرایط بهداشتی را برای حضور دانشجویان فراهم می کنند تا دانشجویان به صورت شیفت بندی و با رعایت پروتکل های بهداشتی و اصول حفاظت فردی در دانشکده های دندانپزشکی حضور پیدا می کنند.

 

وی ادامه داد: کلاس های نظری  دانشجویان دندانپزشکی به صورت مجازی برگزار می شود اما بخش عملی و مهارتی و کلینیکی که باید به صورت حضوری برگزار شود، تاکید کرده ایم که برگزاری کلاس ها با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و اصول حفاظتی باشد.   با معاونت دانشجویی و فرهنگی هم هماهنگی های لاز م صورت گرفته است تا اصول بهداشتی در خوابگاه ها وتردد و  .. رعایت شود. ما از ۶ خرداد تا ۶ شهریور پروتکل های لازم را با دقت بیشتر برای سال‌های تحصیلی آینده تدوین خواهیم کرد. ما دغدغه سلامت مردم و دانشجویان را داریم و سلامت جامعه و مردم خط قرمز ماست و امیدواریم بتوانیم  پروتکل مرحله ای و زمان‌بندی شده را پیش ببریم.

 

هوشمند افزود: در عین حال با مدیرکل بازآموزی وزارت بهداشت بحث و صحبت کرده ایم تا دندانپزشکان و دستیاران و دانشجویان دندانپزشکی بتوانند  به سامانه بازآموزی دسترسی پیدا کرده و اطلاعات خود را درباره کووید ۱۹ به روز کنند و دانشجویان و اعضای هیات علمی و دنداپزشکان با رعایت پروتکل های بهداشتی بتوانند خدمت رسانی کنند.

 

وی ادامه داد: در عین حال ما در بحث آموزش همگانی مطالبی را آماده کرده ایم و این مطالب آموزشی در مطب ها و دانشکده های دندانپزشکی باید در اختیار مراجعه کنندگان قرار گیرند تا مراجعه کنندگان اطلاعات لازم درباره شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا را کسب کنند و آنها را رعایت کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------