اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

تعیین سن زیستی با اسکنر چشم



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,اسکنر چشمی
محققان "دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون" موفق به توسعه اسکنر چشمی شده‌اند که می‌تواند با بررسی عدسی چشم افراد سن زیستی آنها را تشخیص دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، به گفته محققان این دانشگاه هیچ ابزار تایید شده‌ای برای اندازه‌گیری سن دقیق زیستی وجود ندارد، اما با این اسکنر چشمی می‌توان این کار را انجام داد. این فناوری جدید و غیر تهاجمی، به محققان این امکان را می‌دهد تا به جای اینکه مدت عمر/ میزان بقای یک فرد را دریابند، سن زیستی آن را تشخیص دهند.

 

به گفته محققان با دانستن سن زیستی هر شخص آنها می‌توانند به بهبود سلامت فرد کمک شایانی کنند. به گفته محققان سن زیستی هر فرد می‌تواند با سن شناسنامه‌ای انسان متفاوت باشد؛ زیرا رژیم، میزان فعالیت و استعمال یا عدم استعمال سیگار جزو مواردی هستند که در این باره در نظر گرفته می‌شوند.

 

این مطالعه نشان داد که یک اسکنر چشم مخصوص که سیگنال‌های پروتئین را در عدسی چشم اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند سن زیستی یک فرد را تشخیص داده و ردیابی کند.

 

پروفسور "لی گلدشتاین" (Lee Goldstein)، نویسنده این مطالعه گفت: فقدان ابزارهای بالینی برای ارزیابی چگونگی سن زیستی دقیق هر فرد، درک ما را از روند پیر شدن افراد کم کرده بود. عدسی چشم‌ها حاوی پروتئین‌هایی هستند که تغییرات مربوط به بالا رفتن سن را در طول زندگی افراد ذخیره می‌کنند. پروتئین‌های موجود در عدسی چشم سابقه‌ای از تاریخچه روند بالا رفتن سن هر شخص را برای ما فراهم می‌کند.

 

"گلدشتاین" در ادامه افزود: اسکنر چشم ما می‌تواند این سابقه را در سطح مولکولی رمزگشایی کند.

 

فناوری اسکن چشم  مذکور که پروتئین عدسی چشم را بررسی می‌کند، یک روش سریع، غیر تهاجمی و هدفمند برای اندازه گیری مستقیم پیری مولکولی است.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله "Gerontology: Biological Sciences " منتشر شد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------