تولید سلول‌های قلب با فناوری چاپ سه‌بعدی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سلول‌های قلبی
محققان دانشگاه فنی و طراحی سنگاپور با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی و سلول‌های بنیادی راهکاری جدید ابداع کردند که امکان تولید سلول‌های قلب را با دقت بالا در اختیار می‌گذارد. 

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری ساینس، محققان با استفاده از این فناوری توانستند فرایند تولید سلول‌های کاردیو میوسیت را که در قلب وجود دارند، با دقت بالایی اجرا کنند.

 

تمام انسان‌ها از یک سلول پدید می‌آیند و این سلول‌ها در نتیجه تقسیم سلولی، جنین را تشکیل می‌دهند. در مراحل بعدی هر گروه از سلول‌های جنین بسته به نقشی که در آینده به عهده خواهند گرفت، تقسیم شده و بافت‌ها و اندام‌های مختلف را شکل می‌دهند.

 

در بازتولید بافت‌ها، کنترل فرآیند تبدیل سلول‌های بنیادی به سلول‌های بالغ تشکیل‌دهنده بافت‌ها، به ویژه سلول‌های دارای قابلیت خاص مانند سلول‌های قلب و مغز، امری حیاتی است.

 

یکی از روش‌های انجام این کار، تحریک شیمیایی سلول‌های بنیادی است که برای ساخت یک نوع سلول بالغ، بسیار مقرون به صرفه است؛ اما فاقد قابلیت بازسازی ارگانیسم‌های پیچیده زنده است که در آن‌ها انواع مختلفی از سلول‌ها همزیستی دارند.

 

به عنوان راهکار جایگزین محققان مجموعه‌ای از سلول‌های بنیادی برانگیخته را در مجموعه‌های سه‌بعدی شکل می‌دهند که به آن‌ها اندام‌های جنینی گفته می‌شود. کارکرد این اندام‌ها شبیه به جنین است و امکان شکل‌گیری اندام‌های مختلف در اثر تعامل سلول‌ها با یکدیگر را فراهم می‌کنند.

 

در تولید این اندام‌ها پارامترهایی مانند تعداد سلول‌ها، اندازه آن‌ها و شکل اندام جنینی، نوع سلول‌های بالغ شکل‌گرفته را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اکنون محققان با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی و تولید افزایشی ساختارهای سلولی توانستند این مشکل را حل کنند و به همین دلیل امکان تولید سلول‌های قلب با دقت بالایی در اختیار قرار می‌گیرد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Bioprinting منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------