اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

آزمایش خون مشخص کننده جراحات مغزی در چند دقیقه



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,آزمایش خون
معمولا برای تشخیص جراحت های مغزی ناشی از سوانح مختلف از سی تی اسکن استفاده می شود، اما به تازگی این کار از طریق آزمایش خون در چند دقیقه ممکن شده است. 

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، محققان می گویند از یک نوع آزمایش خون می توان برای شناسایی پروتئینی موسوم به GFAP استفاده کرد که نشان دهنده شدت آسیب وارد آمده به بافت های مغز افراد است. این پروتئین تنها ۱۵ دقیقه بعد از آسیب دیدن مغز بعد از سوانح به وجود می آید.

 

محققان دانشگاه پیتسبورگ با انجام آزمایش خون ابداعی خود بر روی ۱۵۰۰ فرد آسیب دیده ذهنی از کارآیی آن اطمینان حاصل کرده اند. برای این کار پلاسمای افراد آسیب دیده مغزی جمع آوری شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا سطح GFAP آنها مشخص شود. از همین طریق می توان پی برد آیا برای دسترسی به اطلاعات دقیق تر در مورد وضعیت مغز افراد نیازی به سی تی اسکن نیز هست یا خیر.

 

محققان می گویند از این طریق تعداد سی تی اسکن های مغز غیرضروری نیز تا ۲۰ درصد کاهش می یابد. قرار است بعد از بررسی های نهایی برنامه ریزی برای استفاده گسترده از این آزمایش آغاز شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------