پس‌لرزه‌های بحران کرونا در بهشت زهرا: دفن روزانه ۱۰۰ متوفی کرونایی



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,کرونا
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در خصوص روزهایی کرونایی در بهشت زهرا،افزایش متوفیان،شرایط پرسنل، قبور آماده برای بحران و قیمت قبر توضیحاتی ارائه کرد.  

به گزارش فارس، از اسفندماه سال گذشته و با شیوه کرونا بسیاری از فعالیت‌ها در تهران تحت‌تأثیر این ویروس قرار گرفت. ستادملی مقابله با کرونا تشکیل شد و مدیران تصمیماتی برای پیشگیری از این ویروس اتخاذ کردند.تعدادی از شهروندان تهرانی به این ویروس مبتلا و تعدادی هم جان باختند.

 

آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کووید ۱۹ افزایش یافته است و روزانه بیش از یکصد نفر از شهروندان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. بهشت‌زهرای تهران تعطیل نیست و به طور خاص در ارتباط با متوفیان کرونایی اقدامای را انجام می دهد خطراتی هم کارکنان بهشت‌زهرا را تهدید می‌کند و تعدادی از آنها هم تاکنون به این ویروس مبتلا شده‌اند. البته مدتی است که خانواده‌ها به منظور بدرقه متوفیان می‌روند و البته باید حضور آنها کمرنگ‌تر شود و پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنند.

 

مهمترین بخش سخنان سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران:

 

-حدود ۲۵۰ روز است که تهران با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و تعداد متوفیان در روزهای اخیر افزایش چشمگیری یافته است. سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران از روز اول اسفند تاکنون به صورت سخت در کنار کادر درمان ایستاده است و در حال رتق و فتق امور اموات هستیم. همه تمهیدات لازم در شهرداری اندیشیده شده است تا بتوانیم به شهروندان خدمت کرده و تکریم و تعظیم لازم صورت گیرد.

 

-براساس آمار رسمی ۵۰ درصد متوفیان کرونایی در سایت بهشت زهرای شهرداری تهران پذیرش شدند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه در خصوص ارتباط با جان پرسنل و چه برای مراجعه‌کنندگان در بهشت زهرا انجام می‌شود.

 

-هفت مرتبه غربالگری انجام داده‌ایم و هر بار که تست کرونای پرسنل مثبت شده است، آنها را قرنطینه کرده و درمان را آغاز می‌کنیم. متأسفانه شاهد رشد آمار مرگ و میر در چند ماه گذشته هستیم و این آمار نگران‌کننده است. عاجزانه از مردم می‌خواهیم که رعایت کنند.

 

-برخی از مردم موضوع را جدی نمی‌گیرند و به طنز تبدیل شده است ولی بحران کرونا جدی است و عاجزانه از مردم می‌ خواهیم که یاری کنند چرا که جلوگیری از این ویروس فقط با اراده مردم برطرف می‌شود.

- ۸ ماه است که پرسنل سازمان بهشت‌زهرا در حالت آماده‌باش هستند. در ایام تعطیل،‌ عید، ۱۳ فروردین، پنجشنبه و جمعه در حالت فعالیت هستند. فشار کاری چند برابر شده است و تا پاسی از شب در حال فعالیت هستند و در شرایط سختی هستند. در حالی که همه دورکار شده‌اند، پرسنل سازمان بهشت‌زهرا دوبل‌کار شده‌اند. باید شهروندان کمک کنند تا بتوانیم این بحران عظیم را رد کنیم و توصیه می‌کنم که به هیچ وجه شهروندان برای کارهای غیرضرور به سازمان بهشت‌زهرای شهرداری تهران مراجعه نکند و فقط برای تدفین عزیزانشان آن هم با تعداد کم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی حاضر شوند.

 

-اگر لازم باشد دوباره درهای بهشت‌زهرا را خواهیم بست، چرا که تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد است و مردم باید رعایت کنند. این روزها بیشترین آمار متوفیان را داریم.

 

-کمیته بحران و ستاد کرونا در سازمان بهشت‌زهرا تشکیل شده است و همه روزه جلساتی را برگزار کرده و وضعیت را بررسی می‌کنیم. تمامی مدیران در این جلسات حضور دارند. کار عملیاتی است. باید به موضوعات ناوگان آمبولانس، فرایند قبور و... رسیدگی شود. در سازمان بهشت‌زهرا امکان دورکاری وجود ندارد و تمام کارها باید با حضور در محل انجام شود. ما تمهیداتی را هم برای پرسنل اندیشیده‌ایم تا پروتکل‌ها را رعایت کنند.

 

-از اول فروردین سال جاری یک دکتر متخصص در سازمان بهشت‌زهرا مستقر کرده‌ایم تا چکاپ دائم از پرسنل انجام دهند.

 

-روزانه بالغ بر یکصد متوفی کرونایی داریم. تجهیزات و امکانات و شرایط کاری می‌خواهد به ویژه در واحد خاکسپاری. همه واحدها را فعال کرده‌ایم. تعداد نیروها دو برابر شده است تا بتوانیم به بهترین شکل مدیریت کنیم. البته تا حالا هم اقدامات در کنترل سازمان بوده است. شرایط سخت و بحرانی است و نیازمند کمک مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم تا بتوانیم این پیک بحرانی را طی کنیم.

 

-براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و ستاد بحران، ما باید همواره یکسری قبور آماده برای مواقع بحران داشته باشیم که در حال حاضر هم این امر صورت گرفته و تعدادی قبور در نظر گرفته شده است. همراهان متوفی هر نقطه‌ای را که بخواهند می‌توانند متوفایشان را دفن کنند، البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. در آرامگاه‌های خانوادگی یا قطعاتی که از قبل داشتند. ما قطعه‌ای را مختص به متوفیان کرونایی نداریم و همین جا این موضوع را تکذیب می‌کنم.

 

-کار خوبی که انجام شده است این است که برخی مشاغل در آرامستان‌ها با تلاش وزارت کشور اتحادیه آرامستان‌ها و معاون خدمت شهری شهرداری تهران جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده است. برخی از مشاغل ما را شامل می‌شود، اما برخی از مشاغل بهشت‌زهرا مشول این طرح نمی‌شود البته در حال پیگیری هستیم.

 

-در حال حاضر مردم خودشان را قرنطینه کرده‌اند، اما قرنطینه کارکنان بهشت‌زهرا،‌ خود بهشت‌زهرا است. موضوع تنها تطهیرکنندگان نیستند بلکه ما مشاغلی را داریم که ارتباط مستقیم با متوفیان را دارند و بیشترین آلودگی پرسنل وجود دارد و خطر آنها را تهدید می‌کند. البته سعی کردیم تمهیداتی اندیشیده شود تا کمتری مشکل برای کار ایجاد شود.

 

-خدا را شکر تا این ساعت تلفاتی نداشته‌ایم آن هم به دلیل غربالگری‌های منظمی است که صورت می‌گیرد. ما حتی تسهیلاتی هم برای خانواده پرسنل درنظر گرفته‌ایم و مدام پرسنل را رصد می‌کنیم. ۱۲۰ نفر از پرسنل بهشت‌زهرا تاکنون تست کرونایشان مثبت بوده است، بلافاصله درمان آنها به صورت رایگان انجام شده است و تا مرحله آخر پیگیر هستیم تا آنها سلامتی‌شان را باز یافته و به محل کار برگردند. ما پرسنلی را که کرونا گرفتند جدا کرده و قرنطینه می‌کنیم.

 

-کف قیمت‌ها که رایگان است، ‌اما سقف قیمت ۲۰ میلیون تومان است و تأکید می‌کنم که باز هم براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است و البته در مصوبه هم تخفیفاتی را درنظر می‌گیریم. حداکثر قیمت خدمات یک‌میلیون تومان است و ‌البته اگر افرادی که تحت پوشش کمیته امداد باشند و یا بی‌بضاعت باشند از آنها هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و البته خانواده شهدا، هنرمندان، نام‌آوران خدمات برای آنها رایگان است. من در پایان از مردم می‌ خواهم که حتماً کمک کنند تا زودتر بتوانیم بر این ویروس غلبه کنیم چرا که وضعیت بحرانی است و شرایط در بهشت‌زهرا سخت است ما کمک مردم در این زمینه را می‌خواهیم، چرا که با کمک آنها می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------