اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

چراغ سبز تهران به کرونا بعد از ۲ هفته تعطیلی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کرونا ب
تعطیلی دو هفته‌ای تهران به دلیل شعله ور شدن آتش کرونا به پایان رسید، در حالی که از امروز دوباره نقاط کروناخیز در پایتخت فعال خواهند شد.

به گزارش مهر، تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی دو هفته‌ای نقاط پرخطر کرونا در کشور، باعث شد تا شرایط برای عبور از وضعیت قرمز، تا حدودی فراهم شود و حالا آن طور که عنوان می‌شود تعداد شهرها و شهرستان‌های قرمز، به شدت کم شده و اغلب مناطق در وضعیت نارنجی و زرد قرار بگیرند.

 

این در حالی است که از صبح شنبه ۱۵ آذر ۹۹، وضعیت محدودیت‌های کرونایی تقریباً تغییر کرده و قرار است برخی از محدودیت‌های شرایط قرمز منتفی شود. آن طور که عنوان شده است در تهران که وضعیت بسیار نگران کننده بود، فعالیت پاساژها و مراکز تجاری بزرگ از سر گرفته می‌شود و ادارات و شرکت‌ها و…، با ۵۰ درصد نیروهای خود فعالیت خواهند داشت.

 

محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که تا چهارشنبه گذشته رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران به ۷۸ درصد رسید و اصناف و کسبه ۸۴ درصد محدودیت‌ها را رعایت کرده‌اند، گفت: با وارد شدن به وضعیت نارنجی، طیف وسیعی در گروه شغلی ۲ قرار دارند و ممکن است شرایط دوباره قرمز شود.

 

وی افزود: جمعیت زیادی در تهران با شرایط شکننده اقتصادی زندگی می‌کنند و این شکنندگی می‌تواند شرایط پایتخت را تغییر دهد.

 

آنچه مسلم است، اینکه تهران گرانیگاه کنترل بیماری کووید ۱۹ است و بی تردید کنترل این بیماری در کشور بدون مهار و جلوگیری از طغیان آن در تهران امکان پذیر نمی‌شود.

 

در همین ارتباط، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، نسبت به تعجیل و شتابزدگی در برداشتن برخی محدودیت‌های کرونایی در پایتخت هشدار داد و گفت: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است و بازگشایی های شتابزده می‌تواند باعث تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ۹۹ شود.

 

وی، عدم فاصله گذاری اجتماعی و حمل و نقل عمومی را دو عامل خطر مهم در افزایش شیوع و انتقال کووید ۱۹ برشمرد و یادآور شد: فضاهای مسقف و بدون تهویه مناسب با حضور بیش از ۱۵ نفر از جمله کانون‌های خطر بیماری محسوب می‌شوند.

 

زالی به عنوان یکی از مداخلات مهمی که هرچه سریع‌تر باید انجام پذیرد به افزایش ناوگان اتوبوسرانی و واگن‌های مترو اشاره کرد که می‌تواند به طور چشمگیری میزان سرایت بیماری را کاهش دهد.

 

در همین حال، محبوبه حاج عبدالباقی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با عنوان این مطلب که تعطیلی‌ها توانست روند بیماری را کاهش دهد، گفت: البته به این معنی نیست که کرونا از بین می‌رود چون ما از ابتدای شیوع این بیماری این سیر فراز و فرود را بارها تجربه کردیم، بنابراین این انتظار می‌رود که دوباره این روند افزایش پیدا کند.

 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا زنجیره انتقال بیماری قطع شده است، افزود: قطع نشده و فکر هم نمی‌کنم که بتوانیم این زنجیره را به این شکل قطع کنیم، البته یک سری از کشورها توانستند کرونا را کنترل کنند که در آن کشورها مرزها بسته شد و حتی از یک شهر به شهر دیگر امکان سفر وجود ندارد، اما ما چنین شرایطی را به هیچ وجه نداریم در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم می‌توانیم با این شرایط بیماری را کنترل کنیم.

 

طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت پاساژها و مجتمع‌ها با توجه به اینکه در گروه مشاغل ۲ قرار دارند امکان پذیر است.

 

بر اساس وضعیت کلی استان تهران، فعالیت گروه‌های ۳ و۴ در این وضعیت ممنوع و گروه ۱ و ۲ امکان پذیر است و فعالیت ادارات نیز به صورت ۵۰ درصدی خواهد بود.

 

مشاغل گروه ۲ شامل مراکز خرید، پاساژها، فروشگاه‌های فرش، مواد غیر غذایی، مراکز شماره گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی،مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آبمیوه و بستنی فروشی‌ها،آرایشگاه مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی‌ها، خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم تحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار آجیل، است.

 

به نظر می‌رسد که نقاط کروناخیز در پایتخت دوباره فعال شدند و در چنین شرایطی، می‌توان احتمال داد که تهران نارنجی، دوباره قرمز شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------