بهبودیافتگان کرونا ممکن است تا یک ماه دچار ضعف باشند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کرونا
مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان و سخنگوی ستاد کرونای استان گفت: بیماری کرونا یک شوک به بدن وارد و بدن همه انرژی را آزاد می کند و زمان می برد برای ترمیم و ممکن است فردی یک ماه دچار ضعف باشد. 

دکتر"مهدی شفیعی" در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تغییر وضعیت شهرهای مختلف و مرکز استان کرمان از وضعیت قرمز در زمینه شیوع کرونا به نارنجی اظهار کرد: در وضعیت نارنجی خطر رفع نشده و زنجیره انتقال در محیط خارج از منزل قطع نشده و احتمال ابتلاء هنوز وجود دارد.

 

وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که در حال حاضر اکثر موارد ابتلاء به کرونا کانون های خانوادگی است و می بینیم معمولا به دنبال یک دورهمی خانودگی، حضور در مراسم ختم، جشن تولد و دورهمی افراد یک خانواده و طایفه درگیر و تعدادی نیازمند بستری در بیمارستان شده و مرگ و میر نیز ممکن است اتفاق بیفتد و دو سه هفته قبل خانواده هایی داشتیم که متاسفانه طی دو سه روز دو یا سه نفر از عزیزانشان را از دست می دادند .

 

شفیعی تصریح کرد: این شاخص دارد بهبود پیدا می کند و حساسیت و آگاهی مردم ثمربخش بوده که اگر این شرایط ادامه یابد و مردم همچنان این نکات را رعایت کنند امیدواریم وضعیت نارنجی نیز کم کم تغییر یافته و بعد به وضعیت های زرد و در ادامه به وضعیت سفید برسیم و فراغ بالی از این بیماری در سطح استان پیدا کنیم.

 

وی در ادامه درباره شباهت کووید ۱۹ با آنفلوانزا بیان کرد: کرونا بیماری ویروسی است و در اکثر بیماری های ویروسی یکسری علائم مشابه است و در بیماری های تنفسی مانند کووید ۱۹ و آنفلوانزا عمده درگیری مربوط به دستگاه تنفس فوقانی و همراه با علائمی مانند گلودرد، عطسه، سرفه، آبریزش بینی، خشکی بینی و از دست دادن بویایی و یا مربوط به قسمت تحتانی دستگاه تنفس و درگیری ریه، با علائم احساس خفگی، تنگی نفس و تولید خلط و ... است.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان کرمان گفت: تب، لرز، خستگی، کوفتگی و ... در هر دو بیماری مشابه است و در اوایل بیماری ایجاد می شود و گاهی ممکن است دستگاه گوارش را درگیر کند و همراه با دیگر علامت ها یا به تنهایی دل درد و دل پیچه داشته باشیم و تهوع، استفراغ و اسهال هم ممکن است اضافه شود.

 

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: به دلیل این تنوع، وقتی با بیماری مواجه هستیم و جمعیت زیادی درگیر هستند، برای افرادی که در این فصل به شکل ناگهانی با این علائم مواجه شوند، احتمال بیشتر را بر کووید ۱۹ می گذاریم و وقتی علائم دارند باید توسط پزشک ویزیت شوند که در این مراجعه بیماری های دیگر نیز تشخیص داده شود.

 

شفیعی با اشاره به اینکه هنوز آنفلوانزا را به صورت تائید شده در استان کرمان نداریم و تفاوت آن با کووید ۱۹ به لحاظ بالینی توسط پزشک خیلی سخت است، تصریح کرد: آنفلوانزا و کووید ۱۹ بیماری های ویروسی و محدودشونده هستند که با مراقبت در منزل، استفاده از داروی های ساده و استراحت هر دو تا حدی قابل درمان هستند و ویروس دوره بیماری و نقاهت را طی می کند و عده ای به دلیل بیماری زمینه ای و سیستم ایمنی ضعیف نیازمند بستری در بیمارستان می شوند.

 

وی بیان کرد: به دلیل اینکه داروی خاصی برای هر دو وجود ندارد، به بیماران گوشزد می کنیم خود را قرنطینه کنند تا از تسری بیماری در جامعه جلوگیری کنند و بنا را بر کووید۱۹ می گذاریم و در سیر درمان و بالینی که در تماس با بیمار هستیم ممکن است تشخیص تغییر کند اما در مجموع تفاوتی نمی کند.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان کرمان درباره واکسن کرونا گفت: بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران پیگیر واکسن هستند اما تولید و عرضه در بازار مصرف هنوز زیاد نیست و کشورهای تولیدکننده ابتدا در کشور خودشان واکسن را توزیع می کنند یا به کشورهایی که با آنها دارای ارتباطات هستند، می دهند اما اینکه واکسن کرونا چقدر اثربخش است هنوز کسی نمی داند و باید واکسن در سطح جامعه جهانی در جمعیت زیادی تزریق شود و در دو سال آینده بررسی شود چقدر ایمنی می دهد و چقدر موثر است.

 

وی اظهار کرد: در کشور ما نیز چند شرکت به جد پیگیر تولید واکسن کرونا هستند و مراحل تحقیق و کارآزمایی در مرحله نهایی است و به زودی کارآزمایی بالینی انسانی انجام خواهد شد و در صورتی که اثربخشی آن ثابت شود برای تولید انبوه می رود و به دلیل این که این فرآیندها زمان بر است، بعید است در سال جاری واکسنی بیاید.

 

شفیعی افزود: باید ۷۰ تا ۸۰ درصد جمعیت واکسن را تزریق کنند یعنی ۵۰ تا ۶۰ میلیون دوز واکسن در مرحله اول نیاز داریم و به نظر می آید تا اواسط سال آینده واکسن در این حد در دسترس مردم قرار نمی گیرد و مسئله مهم برای مقابله با کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: اکثر افراد مبتلا به کرونا که حال عمومیشان بد می شود و با فرم های شدید ریوی درگیر و نیازمند اقدامات درمانی در بیمارستان شده، بعضا در آی سی یو بستری و یا فوت می شوند به دلیل درگیری مستقیم ریه نیست.

 

شفیعی ادامه داد: معمولا پنج تا هفت روز اول فاز ویروسی بیماری است و ویروس دارد تکثیر می شود و تب، لرز، بدن درد، استخوان درد و احساس علائم در دستگاه فوقانی تنفس داریم و در روزهای بعدی و در هفته دوم بیماری فاز التهابی آغاز می شود و بدن به ویروس پاسخ ایمنی می دهد.

 

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در استان کرمان گفت: التهاب با عفونت فرق می کند و در فاز التهابی همه سیستم ها به کمک سیستم دفاعی بدن می آید و مقدار زیادی از مواد شیمیایی واسطه ای در خون می آید و این فاز افراد را بدحال می کند و بدن دچار ضعف  و سستی می شود و مدت زمانی نیاز است تا بدن بتواند خود را بازسازی کند و در هر فرد فرق می کند و بستگی به سیستم ایمنی خود افراد دارد.

 

وی افزود: بیماری کرونا یک شوک به بدن وارد و بدن همه انرژی را آزاد می کند و زمان می برد برای ترمیم و ممکن است فردی یک ماه دچار ضعف باشد.

 

شفیعی تصریح کرد: کرونا می تواند جاهای مختلف بدن از جمله عضلات قلب را درگیر کند و اصطلاحا فرد دچار کاردیت یا اختلال قلب و ایجاد نارسائی قلب شود که معمولا علائم پیش رونده است و افراد بدحال و بستری می شوند.

 

مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: این موارد بیماری های برگشت کننده است مگر اینکه قلب دچار نارسایی شود و بهبودی این وضعیت را زمان مشخص می کند و باید داروها استفاده شود و تحت نظر باشند.

 

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در استان کرمان اظهار کرد: به فردی که علائم اولیه را دارد می گوییم حداقل دو یا سه هفته مراقب علائم هشداری باشد و هر علامتی می بیند سرسری نگیرد با مشاهده تب بیش از سه روز، تنگی نفس و ... باید مجدد به پزشک مراجعه کند.

 

وی افزود: به افرادی که جزو گروه های پرخطر هستند از جمله سالمندان، زنان باردار و بیماری های زمینه ای با مشاهده علائم حتما مراجعه کنند تا از آنها تست گرفته می شود و به دیگر افراد خیلی توصیه برای تست نداریم و بیماری شایع است و باید در منزل ایزوله، مراقبت، مصرف مایعات و میوه جات تازه داشته باشد.

 

شفیعی تصریح کرد: تاکید داریم زمانی که علائم خفیف بیماری را دارند و استراحت می کنند حتما روزانه وارد سامانه سلامت شده و علائم را خوداظهاری کنیم که مراقبان سلامت محله روزانه یا هر دو روز یک مرتبه تماس گرفته و ضمن آموزش هایی که ارائه می دهند توصیه برای مراجعه را نیز خواهند داشت.

 

وی بیان کرد: افراد دارای علائم اگر در تماس با فردی با سابقه کووید ۱۹ بوده اند، باید حداقل ۱۴ روز قرنطینه داشته باشند حتی اگر علائمشان در حد دو روز باشد.

 

سخنگوی ستاد کرونای استان کرمان در بخش پایانی سخنانش با اشاره به انکه شماره تلفن ۱۹۰ مربوط به شکایت های بهداشت محیط و ملی است، گفت: در استان و به ویژه شهر کرمان سامانه ۳۷۴۷ را راه اندازی کرده ایم که از ساعت هشت صبح تا ۲۰ فعال است و مردم می توانند موارد نقض پروتکل های بهداشتی را اطلاع بدهند که همکاران ما پیگیری و ورود می کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------