68 فوتی جدید کرونا در کشور/ جهش بدتر از ویروس کرونای انگلیسی در چکسلواکی ثبت شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت، از فوت ۶۸ بیمار کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته خبر داد. 

به گزارش مهر، سیما سادات لاری، بعد از ظهر شنبه دوم اسفند ۹۹، مطابق معمول روزهای گذشته به ارائه آمار روزانه کرونا پرداخت.

 

وی افزود: از دیروز تا امروز ۲ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۲ نفر از آنها بستری شدند.

 

لاری با اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر رسیده است گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسید.

 

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

 

به گفته وی، سه هزار و ۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

 

لاری گفت: تا کنون ۱۰ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۶۱ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

جهش بدتر از ویروس کرونای انگلیسی در چکسلواکی ثبت شد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا گفت: در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی از ویروس کرونا گزارش‌ شده است و جهش بدتر از انگلیس را در چکسلواکی شاهد هستیم. 

 

به گزارش مهر، مجید مختاری در برنامه یه روز تازه گفت: در ابتدا به ۵۳۲ خانواده‌ای که عزیزان خود را در هفته گذشته از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم. در هفته گذشته مواد مثبت ابتلاء در آمریکا و انگلیس با وجود گونه‌های جدید روند کاهشی داشته است و درصد بسیار زیادی از این روند احتمالاً به دلیل تزریق واکسن است. نیمی از جمعیت انگلستان واکسینه شده‌اند و رعایت مسائل بهداشتی در این دو کشور تغییر عمده نداشته است. در هر گوشه و کنار جهان ویروس سرکوب شود، به نفع کل دنیاست و در نتیجه این جهش‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

 

مختاری اظهار داشت: تعداد موارد مثبت در ایران رو به افزایش است و موارد فوتی نیز در آمریکا و انگلیس کاهش چشمگیر داشته است. ایران روند کاهشی در مرگ‌ومیر دارد اما اندکی ممکن است با افزایش همراه شود و ۶۹۸ در یک‌میلیون جمعیت مرگ‌ومیر برای ما ثبت شده است. افزایش ۶۰ فوتی در هفته گذشته نسبت به هفته قبل‌تر نگران‌کننده است. ممکن است این روند افزایشی باشد و مرگ‌ومیرها ۲ تا ۳ هفته بعد از افزایش ابتلاها خودنمایی می‌کند.

 

وی افزود: تعداد ویروس جهش‌یافته موجود در ایران نمایانگر افزایش مرگ‌ومیر نیست و عدم رعایت پروتکل‌ها تأثیر بیشتری دارد. ممکن است این ویروس‌ها در گذشته هم به ایران ورود کرده باشند اما ما شناسایی نکرده باشیم و تعداد آنها به اندازه این نیست که روند فوتی ما نشان می‌دهد. بازگشایی نمایشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراسم‌ها و… شرایط را تغییر داده است. در فروردین و اردیبهشت سال گذشته از نظر تعداد مرگ‌ومیر در کنار کره جنوبی و استرالیا قرار داشتیم و جز بهترین کشورهای دنیا بودیم که تعطیلات و رعایت‌ها این موقعیت را برای ما شکل داد و بهتر است برنامه‌ای برای نوروز نداشته باشیم و چند ماه دیگر تحمل کنیم.

 

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تأکید کرد: در صورتی که ایران همین روند را ادامه بدهد، تعداد مرگ‌ومیر و ابتلاها کاهش چشم‌گیری خواهند داشت اما روند برای آمریکا، فرانسه و آلمان وحشتناک است؛ البته در ایران متأسفانه با سهل‌انگاری مواجه شده‌ایم. در اکثر کشورهای اروپایی رعایت‌ها انجام نمی‌شود و احتمالاً واکسن مؤثر بوده است و ۸۰ درصد مبتلاها بیماری خفیف دارند و از این تعداد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بدون علامت یا ناقل هستند و ۶۰ درصد ابتلاها هم توسط افراد بدون علامت ناقل است.

 

مختاری خاطرنشان کرد: رفت‌وآمدهای بین‌شهری منجر به پخش ویروس به سراسر کشور شده است و وظیفه اجتماعی ما ایجاب می‌کند که ماسک و پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در مراسم‌ها حضور نداشته باشیم. مطالعات در خصوص فرار ویروس از سیستم ایمنی و مقاومت در برابر واکسن‌ها ادامه دارد و درگیری کودکان و نوجوان موضوع حساسی است که باید توجه کرد و مطالعات نشان می‌دهد که این ویروس به صورت مستقیم به کبد حمله می‌کند و شاهد درگیری قلب و مغز درصد بالایی از بهبودیافتگان هستیم و تورم قلب و مغز را شاهد بوده‌ایم. برجستگی شبکیه چشم نیز از عوارض ابتلاء به کروناست و ۹ ماه بعد ابتلاء ۳۰ درصد افراد خستگی مفرط دارند و حس بویایی آنها بر نمی‌گردد و بیماران بوهای بد و ناهنجار حس می‌کنند.

 

وی افزود: در اوگاندا شرایط وخیم است و در کالیفرنیا، نیویورک و اوگاندا جهش‌های جدیدی گزارش شده است. جهش بدتر از انگلیس را در چکسلواکی شاهد هستیم و در غرب آفریقا شرایط نگران‌کننده شده است. در این منطقه ابتلاء به ابولا گزارش شده است که خطر ابتلاء به ابولا و کرونا به طور همزمان نگران‌کننده است چراکه این دو ویروس می‌توانند تبادل پروتئین داشته باشند و در آینده با تبانی ویروس‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

 

عضو کمیته علمی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اظهار داشت: ویروسی که وارد بدن می‌شود با ویروسی که از بدن خارج می‌شود، متفاوت‌تر است و تمامی این جهش‌ها در بدن ما ایجاد می‌شود. بدن ما بهترین میزبان برای جهش‌ها هست. اگر ابتلاء کاهش یابد، جهش هم کاهش می‌یابد.

 

مختاری گفت: ایمنی نکته مهمی است و با واکسیناسیون شرایط بهتر می‌شود. حدود ۶۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر واکسینه شده‌اند و حدود ۱۳۰ کشور هنوز روند واکسیناسیون را آغاز نکرده‌اند و نیازمند عزم جهانی برای واکسیناسیون هستیم. کشورهای ثروتمند باید کمک کنند و همه ما در یک قایق هستیم. ایمنی گله‌ای توسط واکسن ایجاد می‌شود اما ایمنی طبیعی گله‌ای به دلیل کشت و کشتار برای این بیماری وجود ندارد و مهم‌ترین بحث پیشگیری هست.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------