درمان ملانوم با آنتی‌بیوتیک



درمان ملانوم,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مطالعات محققان یک مرکز تحقیقاتی در بلژیک نشان می‌دهد نوع خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها یک درمان موثر برای تومورهای ناشی از سرطان پوست مقاوم به دارو هستند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری هلث، برخی سلول‌های ملانوم (مرگبارترین نوع سرطان پوست) از درمان فرار کرده و خود را پنهان می کنند، ولی این سلول‌ها برای بقا باید میتوکندری، یعنی موتورخانه یا نیروگاه سلول را فعال نگه دارند. از طرفی این نیروگاه‌ها در مقابل گونه خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها آسیب‌پذیر هستند. نتایج مطالعات حیوانی نشان می‌دهد این روش می‌تواند منجر به نابودی سلول‌هایی شود که نسبت به داروهای متداول مقاوم هستند. این روش در درمان ملانوم موثر است.

 

ملانوم وخیم‌ترین نوع سرطان پوست است که در سلول‌های ایجادکننده رنگدانه پوست، مو و چشم‌ها، موسوم به ملانوسیت ایجاد می‌شود. سرطان پوست ناشی از رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست، بر اثر اشعه ماورای بنفش خورشید است.

 

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در آمریکا محسوب می‌شود و ملانوم سالانه جان بیش از ۱۰ هزار نفر را در آمریکا می‌گیرد.

 

انواع دیگر سرطان پوست از جمله سرطان سلول سنگفرشی و سرطان سلول پایه‌ای نیز از سرطان‌های کشنده پوستی محسوب می‌شوند که تعداد قربانیان آنان کمتر از ملانوم است.

شیمی‌درمانی،‌ پرتودرمانی و ایمونوتراپی روش‌های درمان این عارضه هستند که عوارض جانبی مختلفی به همراه دارد. ملانوم در سلول‌های پوستی ایجاد می‌شود که ملانین یا رنگدانه پوستی نام دارد.

 

به ‌محض شنیدن نام سرطان پوست، خورشید به عنوان یکی از عوامل این بیماری در ذهن تداعی می‌شود؛ ولی عوامل دیگری نیز در این بیماری خطرناک و کشنده نقش دارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

 

• بیماری پارکینسون

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین ژن بروز بیماری پارکینسون و سرطان پوست وجود دارد.

 

• استعمال دخانیات

استعمال هرگونه مواد مخدر باعث کاهش سیستم ایمنی فرد و درنتیجه افزایش احتمال بروز سرطان پوست می‌شود.

 

• پیوند عضو

معمولا برای بیمارانی که مورد پیوند عضو قرار گرفته‌اند تا سالها داروهایی تجویز می‌شود که بدن آنان عضو جدید را قبول کند و به اصطلاح پیوند پس نزند. اکثر این دارو ها باعث کاهش سیستم دفاعی بدن شده و احتمال بروز سرطان پوست را افزایش می‌دهند.

 

• رادیوتراپی

رادیوتراپی یا اشعه درمانی برای درمان انواع تومور و سرطان نیز یکی دیگر از عوامل خطرزا است.

 

از بین تمام موارد یادشده فقط دو مورد مربوط به بیماری پارکینسون و رادیوتراپی در صورت بروز، غیرقابل اجتناب هستند؛ ولی با رعایت توصیه‌های پزشکی، استفاده از کرم ضد آفتاب و دستکش و کلاه در روزهای آفتابی می‌توان نسبت به این بیماری خطرناک در فاصله نسبتا ایمنی قرار گرفت.

 

مطالعات محققان انگلیسی نشان می‌دهد که استفاده از کرم ضد آفتاب به تنهایی نمی‌تواند بدن را به طور کامل در برابر سرطان پوست محافظت کند. استفاده از کرم ضد آفتاب باید همراه با مراقبت‌های خاصی انجام شود تا اثر بخش باشد. استفاده از لباس آستین بلند، دستکش، کلاه، عینک آفتابی و راه رفتن در سایه همراه با استفاده از کرم ضد آفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی و ملانوم موثر است.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ توصیه شده است و لازم است هر ۲ ساعت یکبار تجدید شود. افرادی که پوست روشنی دارند بیشتر در معرض سرطان پوست هستند. استفاده از کرم ضد آفتاب برای نوزادان و کودکان نیز الزامی است.

 

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان پوست پنجمین سرطان شایع در جهان است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Experimental Medicine منتشر شده است.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------