ترمیم پرده آسیب‌دیده گوش با کمک چاپگر سه‌بعدی



ترمیم پرده آسیب‌دیده گوش,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
آسیب‌دیدگی پرده گوش باعث ایجاد درد و کاهش شنوایی می‌شود و درمان آن دشوار است اما اکنون محققان دانشگاه "هاروارد" راه بهتری برای درمان پرده‌ آسیب دیده گوش به وسیله چاپگر سه‌بعدی یافته‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، دانشمندان دانشگاه هاروارد به وسیله‌ی چاپگر سه‌بعدی ایمپلنتی به نام "فونو گرفت"(PhonoGraft) ساخته‌اند که بر روی محل آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و سلول‌های طبیعی را وادار به رشد مجدد می‌کند. این ایملنت اکنون به تولید تجاری رسیده است.

 

پرده گوش، بافتی نازک و دایره‌ای شکل است که در واکنش به امواج صوتی به لرزه در می‌آید. این لرزش‌ها به سیگنال‌های الکتریکی قابل درک برای مغز تبدیل می‌شود. استفاده نادرست از گوش‌پاک‌کن و یا صدای بسیار بلند می‌تواند به پرده‌ی گوش آسیب ‌برساند و اگر این بافت نازک دچار آسیب‌دیدگی شود نمی‌تواند به درستی کار خود را انجام دهد. آسیب دیدن پرده گوش راه را برای ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به بخش‌های داخلی گوش باز می‌کند و منجر به ایجاد عفونت‌های جدی می‌شود.

 

ترمیم پرده آسیب‌دیده گوش,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

در حال حاضر بهترین روش ترمیم پرده‌ی صماخ تمپانوپلاستی نام دارد که با استفاده از بافت‌های خود بیمار انجام می‌شود و در آن پشت گوش فرد بُرش می‌خورد. به طور معمول شنوایی فرد پس از عمل جراحی به طور کامل بهبود نخواهد یافت. امکان شکست چنین عمل جراحی نیز وجود دارد و گاهی از اوقات نیاز به انجام جراحی مجدد است.

 

"فونو گرفت" این مشکلات را حل می‌کند. این ایمپلنت ظاهری مشابه پرده گوش دارد و از ماده‌ای مبتنی بر پلیمر ساخته شده که جوهر چاپگری سه‌بعدی است. این ایمپلنت نه تنها به بهبود شنوایی فرد کمک می‌کند بلکه داربستی برای سلول‌ها ایجاد می‌کند تا دوباره رشد کنند.

 

ترمیم پرده آسیب‌دیده گوش,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

آزمایش‌های انجام شده بر روی حیوانی به نام چینچیلا نیز نتایج امیدوارکننده‌ای نشان داده است.

 

آرون رمنشایدر(Aaron Remenschneider)، یکی از محققان این پروژه می‌گوید: سه ماه پس از آن‌ که ما این ایمپلنت را در گوش این حیوان قرار دادیم آزمایش‌ها نشان داد که شنوایی به طور کامل بازیابی شده است. ما همچنین درون مجرای گوش را بررسی کردیم و شاهد ترمیم پرده گوش با بافت طبیعی بودیم.

 

"فنوگرفت" را می‌توان از طریق مجرای گوش وارد کرد تا ترمیم پرده صماخ با روشی کمتر تهاجمی انجام شود.

 

محققان اکنون به دنبال دریافت تاییده سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده از این ایمپلنت در انسان‌ها هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------