اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

چرا ابتلا به کرونا در برخی افراد کُشنده است؟



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

دانشمندان آمریکایی دلیل خطرناک بودن ابتلا به کووید ۱۹ در برخی بیماران را کشف کردند. افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت نوع ۲ و چاقی رنج می‌برند در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیرتر هستند، زیرا آن‌ها در صورت ابتلا شاهد اختلال در کارکرد چند اندام، مشکلات ثانویه به دلیل ضعف سیستم ایمنی، و محرومیت از انرژی سلولی خواهند بود.

 

این افراد در صورت ابتلا به کووید ۱۹ شاهد التهابات گسترده و مزمن به همراه افزایش حساسیت بدن به پاسخ شدید سیستم ایمنی به کرونا خواهند بود. تغییر در سوخت و ساز بدن و انرژی سلول‌ها فعالیت آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد و باعث تشدید پاسخ نامتعادل سیستم ایمنی به عامل بیماری زا می‌شود.

 

به تازگی دانشمندان چرایی و چگونگی پاسخ ایمنی بدن این افراد را به ویروس کرونا کشف کردند که می‌تواند مسیر را برای یافتن درمان بهتر در برابر ابتلا به کووید ۱۹ هموار کند. تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد افراد مبتلا به کرونا پاسخ ایمنی متفاوتی به این ویروس نشان می‌دهند که این موضوع می‌تواند از بی علائم بودن بیماری تا مرگ را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

دانشمندان در این تحقیقات اقدام به گرفتن نمونه خونی از ۲۰۰ مبتلا به کووید ۱۹ کردند تا به دلیل آنکه برخی از این افراد پاسخ شدید به ویروس نشان می‌دهند و برخی بدون علائم هستند، پی ببرند. محققان مشاهده کردند یک تغییر متابولیک که باعث تنظیم چگونگی واکنش سلول‌های ایمنی بدن به بیماری می‌شود نقشی حیاتی در این موضوع دارد.

 

در حقیقت این تغییر متابولیک با شدت بیماری فرد ارتباط مستقیم دارد و می‌توان با توجه به آن زنده ماندن بیمار پس از ابتلا به کرونا را پیشبینی کرد. محققان طی هفته نخست مشخص شدن ابتلای بیماران به کرونا، دو نمونه خونی از آن‌ها گرفتند و اقدام به تحلیل پلاسما و سلول‌های ایمنی آن‌ها کردند.دانشمندان در تحلیل نمونه‌های پلاسما مشاهده کردند ابتلا به کرونای شدید ارتباط مستقیمی با تغییرات متابولیکی دارد که باعث فعالیت بیشتر سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین محققان شاهد آن بودند که هر سلول ایمنی اصلی بدن دارای یک فعالیت مشخص متابولیکی است.

 

یکی از محققان در این رابطه می‌گوید: ما می‌دانیم که بدن یک طیف گسترده‌ای از پاسخ‌های ایمنی را به ویروس کرونا نشان می‌دهد. با این حال، فرآیند‌های بیولوژیک مرتبط با آن هنوز ناشناخته است. ما با تحلیل داده‌ها موفق شدیم به تغییر‌های متابولیک سیستم ایمنی که باعث تشدید علائم بیماری می‌شود پی ببریم.

 

در حقیقت تغییرات در متابولیک سیستم ایمنی تعیین می‌کند که بدن واکنش شدید و التهابی گسترده به کرونا بدهد و یا این بیماری در فرد بدون علامت باشد. با فهم درست این فرآیند می‌توان به راحتی میزان کشنده بودن کووید ۱۹ را برای هر بیمار پیشبینی کرد. همچنین با تحقیقات بیشتر می‌توان این روند را مختل کرده و دارو‌های موثری برای درمان بیماران تهیه کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------