آزمایشگاه ووهان، متهم ردیف اول فاجعه کرونا



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

حدود یک سال و نیم از آغاز همه گیری کرونا در جهان می گذرد. اکنون اطلاعات ما از این ویروس بیشتر شده و بسیاری از مطالبی که در ابتدا درباره این بیماری گفته می شد، نقض شده اند.همزمان ویروس کرونا هم تغییرات بسیار زیادی داشته است. کرونای چینیِ ضعیف و قابل کنترل، وحشی و وحشی تر شده و چند جهش مرگبار داشته است.

 

با ورود واکسن به جوامع و آغاز رسمی واکسیناسیون، پرسش های ما درباره کرونا نیز تغییر یافته است. حالا مسائلی برای ما مهم است که روزگاری زیاد مهم نبود و در مقابل، پرسش هایی که زمانی حیاتی بودند دیگر برای ما اهمیت ندارند.بد نیست مروری بر چند نکته مهم درباره کرونا داشته باشیم تا اطلاعاتمان را درباره این بیماری کشنده به روز کنیم. الجزیره قطر در گزارشی به بررسی آخرین مطالب، اطلاعات و نظریات درباره ویروس کرونا پرداخته و آنها را جمع آوری کرده است.در زیر به برخی از مهم ترین این مطالب می پردازیم و به پرسش های مطرح شده درباره این پاندمی کشنده پاسخ می دهیم:

 

آیا ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان به وجود آمده و به دنیا سرایت کرده است؟

محققان فرانسوی تحقیق مفصلی را در این رابطه آغاز کرده اند. آنها معتقدند که ویروس کرونا پیش از این در طبیعت وجود داشته است. طبق ادعای ویروس شناسان، این ویروس در سال 2013 در معدن ایالت یوننان در 1500 کیلومتری جنوب غربی ووهان یافت شده است. این ویروس اولیه در سال 2018 دچار جهش ژنتیکی شده و پیشرفت کرده است.برخی معتقدند چین از ویروس یافت شده در سال 2013 خبر داشته و آن را به آزمایشگاه برده است. با این حال، منابع رسمی هنوز اطلاعات دقیقی در این رابطه منتشر نکرده اند.

 

چه مقدار از مبتلایان به کرونا، ناقل بی علامت هستند؟

درباره این پرسش از ابتدای همه گیری تا کنون مطالب متناقض و متفاوتی منتشر شده است. اخیرا، محققان مدعی شده اند که این احتمال وجود دارد که حدود یک سوم عفونت های کرونا کاملاً بدون علامت باشد.

 

این نتیجه گیری از آزمایش هایی که اخیرا توسط موسسات معتبر پزشکی انجام گرفته، حاصل شده است. نتایج این تحقیقات در نشریه آمریکایی  PNAS (آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا) منتشر شد. در تجزیه و تحلیل این آزمایش، تیم تحقیقاتی بیش از 350 مورد از مبتلایان به کرونا را در مدتی طولانی بررسی کردند. تیم علمی دریافتند که 35.1 درصد از افرادی که تست مثبت داشتند هیچ علامتی نداشتند و تا انتهای بیماری هم بی علامت بودند.

 

آیا واقعا خفاش ها عامل اصلی جهش کرونا بوده اند؟

مطالعات اخیر نشان می دهد که خفاش های ساکن در غارهای سنگ آهکی در شمال لائوس حامل ویروس های کرونا هستند که در یک ویژگی اصلی با ویروس غالب پاندمی کووید 19 مشترک است.خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که محققان موسسه فرانسوی پاستور و دانشگاه لائوس در بین صدها خفاش نعل اسبی، ویروس های مشابه ویروس هایی که باعث کووید 19 می شوند را جستجو کردند و آنها در کمال تعجب دریافتند که 3 مورد از این نمونه ویروس ها شباهت بسیار زیادی به کد ژنتیکی ویروس کووید 19 دارد. این خفاش ها همچنین، ناقل ویروس سارس هم بودند که از خانواده کروناها است.این تحقیقات این فرضیه را تقویت می کند که همه گیری کرونا از طریق انتشار یا جهش ویروس موجود در بدن خفاش ها شروع شده است.

 

آیا یک ابرجهش در انتظار ما است؟

مارک الیوت (رئیس بخش بیماری های عفونی و انتقال ویروس موسسه پاستور در پاریس) در تحقیقات اخیرش کشف کرد که سه ویروس کشف شده در خفاش های لائوس به نام های BANAL-52  و BANAL-103  و  BANAL-236  بیشترین شباهت را به ویروس SARS-CoV-2  دارند که مولد بسیاری از ویروس های کرونای امروزی است.الیوت در این رابطه تاکید دارد: این ویروس ها ممکن است به علت شباهت به ویروس مادر، خود در آینده دچار نوعی جهش شده و با انتقال مستقیم به انسان خطری جدی ایجاد کنند و در واقع، زمینه ساز یک پاندمی جدی شوند.

 

آیا به درمان کرونا نزدیک می شویم؟

خفاش‌ ها هم به کرونا ویروس آلوده شده ‌اند اما میزان بیماری در آنها حداقل است. پژوهشگران دانشگاه موناش معتقدند که خفاش ‌ها از پیشروی بیماری جلوگیری می ‌کنند و یا به طور موثر به درمان آن می ‌پردازند. خفاش‌ ها درد را به میزان قابل‌ توجهی تسکین می ‌دهند و زندگی خود را نیز نجات می‌ دهند.

 

به گفته پژوهشگران، انتظار می ‌رود که بررسی نحوه مقاومت خفاش ‌ها در برابر کرونا ویروس، نه تنها برای درمان ابتلا به این ویروس، بلکه برای آمادگی در برابر همه‌گیری‌های بعدی نیز سودمند باشد.نظر پژوهشگران این است که راه ‌حل ‌های مورد استفاده خفاش ‌ها در برابر کرونا ویروس، می ‌تواند برای تنظیم کردن واکنش ایمنی انسان در برابر این ویروس به کار برود.

 

خبر فوری 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------