چاقی می‌تواند آناتومی قلب کودکان را تغییر دهد



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران "دانشگاه کینگز لندن" در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که چاقی می‌تواند بر آناتومی قلب کودکان تاثیر بگذارد و رشد طبیعی آنها را مختل کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از وب‌سایت رسمی "دانشگاه کینگز لندن"(King's College London)، گروهی از پژوهشگران حوزه مهندسی پزشکی و علوم تصویربرداری برای نخستین بار تأثیر چاقی را بر آناتومی قلب کودکان خردسال، به ویژه نحوه سازگاری قلب با چاقی و تقاضاهای اضافی مستقل از رشد طبیعی آشکار کردند. نتایج این پژوهش می‌توانند به تشخیص خطرات آینده که تهدیدی برای دوران بزرگسالی هستند، کمک کنند.

 

پژوهشگران در این پروژه، بطن چپ قلب را بررسی کردند و دریافتند که بطن چپ در اثر چاقی، کج می‌شود و از حالت تقارن طبیعی بیرون می‌آید. این ویژگی پیشتر در بیمارانی دیده شده بود که به تنگی آئورت مبتلا هستند. این تغییر شکل در کودکانی با شاخص توده بدنی حدود ۱۹، قابل توجه است که با میزان اضافه وزن در بزرگسالانی با شاخص توده بدنی ۲۵ مطابقت دارد.

 

پژوهشگران در این پروژه، به جمع‌آوری داده‌های گسترده‌ای طی چندین سال‌ از مرحله پیش از تولد تا دوران کودکی پرداختند تا رشد سیستم قلبی-عروقی و عوامل خطر ابتدایی را مورد بررسی قرار دهند. جمع‌آوری داده‌ها، بررسی اسکن‌های ام‌آرآی را در بر داشت که از قلب ۲۶۳۱ کودک ۱۰ ساله را به دست آمده بودند. ۵۱/۳ درصد از کودکان، دختر و بقیه پسر بودند.

 

پژوهشگران باور دارند که با کمک این یافته‌ها، درک و تعیین میزان تأثیر چاقی بر رشد، بسیار واضح‌تر می‌شود.

 

چاقی یکی از مهمترین مشکلات در سلامت جهانی است. گزارش "سازمان جهانی بهداشت"(WHO) نشان می‌دهد که تقریبا ۶۰ درصد از بزرگسالان اروپا و یک سوم از کودکان ۱۱ ساله، به اضافه‌ وزن یا چاقی مبتلا هستند. همچنین، این یافته‌ها نشان می‌دهند که بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌توانند از علل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری باشند.

 

"پابلو لاماتا"(Pablo Lamata)، از پژوهشگران این پروژه گفت: در آینده، این الگوی مدل‌سازی می‌تواند به ارائه مدل‌های پیش‌بینی‌کننده خطر کمک کند و آگاهی مورد نیاز برای داشتن یک سبک زندگی سالم‌تر از دوران کودکی را افزایش دهد.

 

"ماسیج مارسینیاک"(Maciej Marciniak)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: چاقی کودکان، یک نگرانی بزرگ به شمار می‌رود زیرا ممکن است بر رشد سالم تأثیر بگذارد. پزشکان با داشتن اطلاعات بالینی بیشتر در مورد تأثیر چاقی می‌توانند به بیماران توصیه کنند که سبک زندگی سالم‌تری را از سنین پایین‌تر در پیش بگیرند. چنین تحلیل‌هایی ممکن است به اطلاع‌رسانی در مورد سایر الگوهای مرتبط با انتخاب‌ سبک زندگی، عوامل محیطی و سایر پارامترها کمک کنند.

 

این پژوهش، در مجله "European Heart Journal – Cardiovascular Imaging" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------