درمان اسپاسم کمر از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟



درمان اسپاسم کمر

درمان اسپاسم کمر

 

از آنجایی که گرفتگی عضلات درد شدیدی برای فرد به‌همراه دارد و ممکن است در انجام فعالیت‌ها دچار مشکل شود، درمان اسپاسم کمر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. 

 

امروزه سبک زندگی ما به‌گونه‌ای شده که به‌شدت در معرض گرفتگی عضلات و ماهیچه‌های مختلف هستیم. هرچند درد این گرفتگی می‌تواند خیلی زود از بین برود اما در صورت ماندگاری باید با راه‌های درمان آن آشنا باشیم.

 

بهتر است قبل از بررسی علائم اسپاسم عضلانی و راه‌های درمان آن به‌طور کلی با این مشکل آشنا شویم. برای آگاهی از این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. 

 

اسپاسم عضلانی کمر چیست؟ 

گرفتگی عضلانی که به آن اسپاسم عضلانی نیز می‌گویند، فرایندی غیرارادی است که طی آن به‌صورت ناگهانی عضلات دچار انقباض می‌شوند.

 

درد زیادی حین رخ دادن اسپاسم به‌وجود می‌آید که معمولا سریع خوب می‌شود. البته در مواردی نیز ممکن است گرفتگی و درد تا چند روز طول بکشد. 

 

وقتی عضلات منقبض می‌شوند فرد درد ناگهانی و شدیدی در کمر خود احساس می‌کند و از آنجایی که این مشکل می‌تواند ناشی از فشار به کمر باشد؛ به‌مرور زمان احتمال تحریک و آسیب در ستون فقرات نیز بالا می‌رود.

 

گرفتگی عضلات کمر معمولا در ناحیه خاصی از پایین کمر رخ می‌دهد و صدمات واردشده به این قسمت باعث ملتهب شدن اعصاب این ناحیه خواهند شد. 

 

این التهاب باعث تحریک و حساس‌شدن اعصاب کمر شده که در نهایت حساسیت اعصاب، انقباض و گرفتگی عضلات کمر را به‌دنبال دارد.  

 

درمان اسپاسم کمر از طریق روش‌های خانگی یا با استفاده از دارو انجام می‌شود. به‌طور کلی گرفتگی عضلات کمر در 2 دسته زیر قرار می‌گیرد: 

 

اسپاسم مزمن کمر

در این نوع اسپاسم دردها به‌شکل منظم‌تری شکل می‌گیرند و تا حدودی می‌توان آنها را پیش‌بینی کرد. معمولا افرادی که به بیماری‌هایی در ستون فقرات مانند فتق دیسک مبتلا هستند به این نوع اسپاسم دچار می‌شوند. 

 

اسپاسم حاد کمر

افرادی که وسیله سنگینی بلند می‌کنند یا در وضعیت خود تغییر جدیدی مانند ورزش‌های سنگین با حرکات ناگهانی به‌وجود می‌آورند، معمولا با گرفتگی حاد کمر مواجه می‌شوند که بسیار دردناک است و توانایی راه‌رفتن را نیز از آنها سلب می‌کند.

 

اسپاسم عضلانی چه علائمی به‌همراه دارد؟ 

ناتوانی در نشستن و ایستادن‌های طولانی‌مدت از نشانه‌های گرفتگی عضلات است. در ابتدا شاید افراد بتوانند از پس انجام کارهای روزمره برآیند، اما بی‌توجهی به علائم باعث تشدید کشیدگی تاندون‌ها و ماهیچه‌های کمر شده و در نتیجه انجام فعالیت‌ها بسیار دردناک و در مواردی نیز غیرممکن می‌شود. 

 

از مهم‌ترین علائم اسپاسم عضلانی کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

ایجاد درد ناگهانی در کمر که بسیار شدید باشد.

ناتوانی در حرکت پس از خم شدن 

ایجاد درد مزمن در ناحیه کمر

درد و گرفتگی عضلات 

احساس درد و ضعف در برخی عضلات مانند باسن 

 

درمان اسپاسم کمر

درمان اسپاسم کمر

 

روش‌های درمان اسپاسم کمر

طبق نظر دکترخادم درمان اسپاسم کمر اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این مشکل می‌تواند در زندگی روزمره افراد و انجام فعالیت‌های مختلف تداخل ایجاد کند. به همین دلیل نیز در ادامه مهم‌ترین راه‌هایی که با استفاده از آنها می‌توان به کاهش درد گرفتگی عضلات کمک کرد می‌پردازیم:

 

خوب استراحت کنید

برای درمان اسپاسم کمر در خانه مهم‌ترین کار، دوری از انجام هرگونه فعالیت به‌خصوص کارهای سنگین است. اگر گرفتگی عضلات ادامه داشت سعی کنید با استراحت و دراز کشیدن به درمان آن کمک کنید.

 

تنها کاری که در این چند روز باید انجام داد کمی راه‌ رفتن آن هم به‌‌آرامی است. با این فعالیت از خشکی عضلات جلوگیری می‌شود. چرخیدن یا خم ‌شدن در این زمان باعث افزایش تنش‌های عضلانی خواهد شد. 

 

از کمپرس گرم استفاده کنید

یکی از راه‌های درمان گرفتگی عضلانی استفاده از کمپرس گرم است. با این کار درد عضلات تا حد زیادی تسکین می‌یابد. درصورتی‌که کمپرس نداشتید استفاده از حوله‌ای که درون آب گرم به دمای بالایی رسیده نیز می‌تواند مناسب باشد.

 

حوله را در قسمتی که درد شدید دارد قرار دهید و بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند. این کار را هر چند ساعت یک‌بار انجام دهید تا درد تسکین یابد. 

 

برای افرادی که توانایی حرکت و ایستادن دارند نیز گرفتن دوش آب گرم می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش درد باشد. اگر پس از انجام این کارها با تشدید درد مواجه شدید از تکرار آن بپرهیزید. 

 

ماساژ درمانی 

برای توقف اسپاسم به‌وجود آمده در کمر می‌توانید از ایجاد فشار روی آن ناحیه استفاده کنید. در برخی افراد دیده‌شده که پس از فشار و ماساژ، درد تا حد زیادی کاهش یافته است.

 

30 تا 60 ثانیه قبل از شروع ماساژ باید روی عضلاتی که درد می‌کنند فشار وارد کرده و پس از آن به‌صورت دایره‌وار شروع به ماساژ ناحیه آسیب‌دیده کنید. 

 

در حین اعمال فشار و ماساژ دادن اگر فرد احساس درد شدید یا نبض‌زدن در ناحیه آسیب‌دیده را داشت، نباید این روش را ادامه دهید. البته داشتن کمی احساس ناراحتی در این روش طبیعی است. 

 

استفاده از کمپرس سرد  

درمان اسپاسم عضلانی با کمپرس سرد زمانی توصیه می‌شود که اسپاسم به‌دلیل جراحت رخ داده باشد. برای کاهش درد و التهاب بهتر است در روزهای اول گرفتگی عضله هر 2 ساعت یک‌بار و به مدت 15 دقیقه این کار را انجام دهید. 

 

برای تاثیرگذاری بیشتر باید از روز دوم قبل از کمپرس سرد از کمپرس گرم استفاده کنید. این کار می‌تواند به تسکین دردهای کمر تا حد زیادی کمک کند. 

 

ورزش‌های مناسب درمان اسپاسم کمر

معمولا برای کاهش دردهای ناشی از تنش عضلانی و گرفتگی کمر می‌توان از ورزش‌های کششی استفاده کرد. خیلی از افراد نسبت به انجام هرگونه فعالیت ورزشی آهسته خودداری می‌کنند اما باید گفت این حرکات تا حد زیادی می‌توانند باعث کاهش درد شوند. 

برخی از ورزش‌های مناسب برای درمان اسپاسم عبارت‌اند از:

ژست کودک

ژست گربه-گاو

لیفت لگن

 

درمان‌ اسپاسم کمر با استفاده از دارو

استفاده از دارو زمانی مناسب است که چند روز از شروع علائم گذشته باشد و با استفاده از روش‌های خانگی نیز بهبودی حاصل نشود. 

 

در این زمان می‌توانید با مراجعه به پزشک، درمان مناسبی برای خود پیدا کنید. همچنین استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در کاهش تنش مناسب هستند.

 

فیزیوتراپی برای درمان اسپاسم کمر

از روش‌های درمانی طولانی‌مدت که استفاده از آنها برای شل شدن عضلات و گرم‌ کردن ناحیه کمر مناسب است، می‌توان به فیزیوتراپی اشاره کرد.

 

فیزیوتراپیست در این روش معمولا به فرد ورزش‌ و تمرین‌های مناسبی یاد می‌دهد تا با استفاده از آنها انعطاف‌پذیری کمر افزایش یافته و عضلات تقویت شوند. 

 

چگونه از اسپاسم عضلانی جلوگیری کنیم؟ 

از آنجایی که عامل ایجادکننده اسپاسم به‌مرور زمان می‌تواند باعث ایجاد آسیب در ستون فقرات شود بهتر است از بروز آن جلوگیری کنید.

 

بدن در طول روز و حین خواب باید در حالت مناسبی باشد.

نشستن روی تشک نرم

در بلند کردن اجسام سعی کنید فشار را بیشتر به پاها وارد شود تا کمر

 

برای درمان اسپاسم کمر می‌توانید از روش‌های کوتاه‌مدتی مانند استراحت کافی، ورزش‌های کششی، کمپرس سرد، کمرپس گرم و ماساژ استفاده کنید. 

 

از آنجایی که اسپاسم کمر بسیار آزاردهنده است و می‌تواند در انجام کارهای روزمره شما تداخل ایجاد کند و با استفاده از روش‌های گفته‌شده نیز درمان نشود، می‌توانید از روش‌های دیگری استفاده کنید. 

 

درمان‌های بلندمدت اسپاسم کمر شامل مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و همچنین درمان‌ با کمک فیزیوتراپی است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024