چگونه از خودارضایی دوری کنیم ؟ (7 روش موثر)



در اینجا چکیده بهترین روش های دوری از خودارضایی برای شما جمع آورش شده که شما را شگفت زده میکنه !

خودارضایی. موضوع حساسیه که بسیاری اون رو تابو می دونن، در حالی که خیلی از مردم اون رو سالم و عادی می دونن. حقیقت اینه که اگر خودارضایی برای شما یک عادت بشه می تونه برای زندگی شما مشکل ساز بشه. اگر احساس می کنید که خودارضایی برای شما اعتیاد شده یا توی زندگی شما اختلال ایجاد می کنه، ممکنه زمان اون رسیده باشه که این کار رو بذارید کنار. کاهش یا اجتناب کامل از خودارضایی می تونه چالش برانگیز باشه، اما با تغییر سبک زندگی و خودکنترلی، این امکان وجود داره. توی این مقاله نکات علمی رو برای جلوگیری از خودارضایی و بهبود سلامت میگیم. بیا شروع کنیم!

 

خودارضایی

 

معایب احتمالی خودارضایی

قبل از پرداختن به نکاتی برای اجتناب از خودارضایی، اجازه بدید بعضی از جنبه های منفی احتمالی خودارضایی مزمن را مرور کنیم:

 

خستگی و انرژی پایین - خودارضایی مکرر و ارگاسم می تونه انرژی شما رو تخلیه کنه و احساس خستگی یا خواب آلودگی به شما بده. این می تونه روی بهره وری و لذت شما از فعالیت های روزمره تأثیر بذاره.

 

انگیزه پایین - ترشح دوپامین بعد از خودارضایی می تونه میزان انگیزه رو در صورت آزاد شدن بیش از حد کاهش بده. ممکنه انگیزه طبیعی خودتون رو برای پیگیری اهداف و ارتباطات اجتماعی از دست بدید.

 

کاهش اعتماد به نفس - وسواس خودارضایی می تونه منجر به احساس شرم بشه. شما ممکن است از فعالیت هایی که در اون وسوسه جنسی اتفاق می افته اجتناب کنید. که می تونه اعتماد به نفس پایین رو دنبال داشته باشد.

 

اضطراب یا افسردگی - در حالی که خودارضایی می تونه به طور موقت استرس رو کاهش بده، خوداذضایی می تونه سطح هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی رو در طولانی مدت مختل کنه - به طور بالقوه خطر اضطراب و افسردگی رو افزایش می ده.حالا بیایید وارد تاکتیک هایی بشیم که میتونه به ما کمک کنه تا از خودارضایی اجتناب کنیم!

 

نکاتی برای جلوگیری از خودارضایی

نکته 1: محرک های خود را شناسایی کنید

به زمانی که خودارضایی می کنید توجه کنید. به عنوان مثال، بی حوصلگی و عدم فعالیت می تونه باعث خودارضایی بشه. سایر محرک های رایج عبارتند از: تنها بودن توی خانهاستفاده از وسایل یا رسانه های دارای محتوای جنسیاسترس یا احساسات منفیخستگیمصرف الکل یا مواد مخدرزمانی که محرک های خودتون رو شناختید، بهتر می تونید برای جلوگیری یا مدیریت اونها برنامه ریزی کنید. در صورت امکان، محرک ها رو از محیط خودتون حذف کنید. برای زمان بروز عوامل محرک سعی کنید کارهایی که باعث حواس پرتی شما از خودارضایی میشه رو انجام بدید.

 

نکته 2: مشغول بمونید

یک ذهن بیکار واقعاً زمین بازی شیطانه! مشغول موندن و درگیر شدن در فعالیت های معنادار، زمان کمتری باقی می ذاره و میل به خودارضایی رو کاهش می ده.با خانواده یا دوستان برنامه ریزی کنیدسرگرمی هایی مثل ورزش، موسیقی، هنر، خوندن و یا پازل را انتخاب کنید - هر چیزی که تمرکز شما رو جذب کنه!زمان تنها موندن توی خانه رو محدود کنید.توی ساعتی به رختخواب برید تا از وسوسه های آخر شب جلوگیری کنید.

 

نکته 3: به طور منظم ورزش کنید

ورزش روزانه یک خروجی عالی برای انرژی جنسی و عصبیه. همچنین اندورفین احساس خوب در بدن شما رو افزایش می‌ده و بدن شما رو خسته می‌کنه. حداقل 30 دقیقه در روز از ورزش‌های پمپاژ قلب انجام بدید مثل: دویدنوزنه برداریورزش هایوگا ، تمرینات HIITهر چیزی که عرق شما رو جاری کنه کمک خواهد کرد! ایجاد نظم و انضباط از طریق تمرین روتین می تونه استحکام ذهنی رو برای مقاومت در برابر وسوسه خودارضایی افزایش بده.

 

نکته 4: استرس رو به روش های سالم مدیریت کنید

استرس و مسائل عاطفی اغلب باعث خودارضایی می شه. استراتژی های مدیریت استرس سالم مثل: صحبت کنید - با یکی از دوستان یا اعضای خانواده تماس بگیرید تا در مورد اون چیزی که شما رو آزار می ده صحبت کنید. خودتون رو منزوی نکنید!تمرینات ذهن آگاهی - مدیتیشن، تنفس عمیق و یوگا ذهن و بدن رو آروم می کنه. خواب رو در اولویت قرار بدید - استرس اغلب زمانی ایجاد می شه که ما خسته و تحریک پذیر هستیم. استراحت کافی قدرت تحمل و تاب آوری رو بهبود می بخشه.مشاوره رو امتحان کنید - اگر درگیر استرس و احساساتی هستید که باعث میشه شما به سمت خودارضایی برید از یک روان درمانگر کمک بگیریدکاهش استرس میل به خودارضایی رو ضعیف می کنه.

 

نکته 5: خواب آرام زیادی داشته باشید

خستگی اراده و تصمیم گیری رو ضعیف می کنه. حداقل 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت در شبانه روز داشته باشید تا کنترل خودتون رو حفظ کنید. از روش های خوب بهداشت خواب مانند:محدود کردن کافئین در اواخر روزایجاد یک برنامه منظم قبل از خواباتاق خواب رو خنک، راحت و تاریک کنیدپرهیز از صفحه نمایش موبایل قبل از خوابانجام فعالیت های آرامش بخش قبل از خواب مثل مطالعه یا یوگای سبکخواب کافی هورمون ها رو تنظیم می کنه، خلق و خو را بهبود میده و استرس رو کاهش می ده. با خوب خوابیدن خودتون رو برای موفقیت اجتناب از خودارضایی آماده کنید.

 

نکته 6: اعتماد به نفس و عزت نفس خودتون رو افزایش بدید

اعتماد به نفس پایین و تصور منفی از خودتون می تونه باعث خودارضایی اجباری در تلاش برای تسکین احساسات بد بشه.

 

نکته7: زمان بیشتری را با افراد دیگر بگذرانید

برخی افراد به دلیل تنهایی یا بی حوصلگی زیاد خودارضایی می کنند. کمتر بودن در کنار افراد دیگر به معنای فرصت کمتری برای از بین بردن آن است. انجام کارهای اجتماعی می تواند تمرکز شما را نیز تغییر دهد.

 

چجوری اعتماد بنفسمون رو افزایش بدیم؟

تعیین اهداف و دستیابی به اونها - این باعث ایجاد غرور و عزت نفس واقعی می شه.ورزش کردن - آمادگی جسمانی باعث افزایش اعتماد به نفس می شه.تغذیه سالم - سوخت رسانی مناسب به بدن به شما کمک می کنه بهترین ظاهر و احساس خودتون رو داشته باشید. وقتی از خود احساس امنیت و رضایت می کنید، نیاز کمتری به استفاده از خودارضایی به عنوان کمک خواهید داشت.

 

خودارضایی چه تاثیری بر زندگی شما میگذارد ؟

اگر خودارضایی شروع به تأثیر منفی بر سایر بخش های زندگی شما کند، تبدیل به یک مسئله مهم برای شما می شود. به عنوان مثال، اگر تبدیل به یک رفتار پرتکرار و خارج از حد شود که باعث ناراحتی و مشکلات شما شود و انرژی و انگیزه های شما میشود.

 

رفتارهای جنسی اجباری می تواند به یک مشغله فکری شدید تبدیل شود که بر خلاف داشتن میل جنسی سالم، لذت بردن از زندگی را برای شما دشوار می کند.

 

نکته کلیدی این است که اگر خودارضایی آنقدر مکرر/شدید شد که بر بقیه زندگی شما تأثیر منفی می گذارد، توجه کنید. بسیاری از ما گاهی اوقات بدون هیچ مشکلی در نظر نمیگیریم! اما اگر نمی‌توانید هوس‌ها خود را کنترل کنید، حتی زمانی که باعث ایجاد مشکل می‌شوند.

 

خودارضایی بیش از حد و مکرر نشانه چیست؟

خودارضایی بیش از حد نشانه یک وضعیت روانی است که می تواند باعث اختلالات رفتاری شما شود. احساس گناه شدید بعد از خودارضایی یکی از نشانه های اعتیاد به آن است که میتواند زندگی شما مختل کرده و انرژی شما برای انجام فعالیت های روزانه بگیرد، پس من توصیه میکنم اگر چنین رفتاری در خود دیدید باید به فکر درمان آن باشید . بنابراین اگر خودارضایی اجباری باشد یا بخواهید خودتان را مجبور به انجام آن کنید مشکل ساز می شود. من نمیگویم انجام دادن آن خوب است یا بد اما باید بدانید اعتیاد به هرچیزی برای شما خطرناک است.

 

تاثیرات جسمی و روانی خودارضایی چیست ؟

از نظر فیزیکی،  ممکن است باعث تورم جزئی یا تحریک پوست شود. از نظر ذهنی، فرد ممکن است با احساس گناه و شرم دست و پنجه نرم کند که به طور بالقوه روابط یا ارزش های شخصی او را تحت فشار قرار می دهد. خبر خوب این است که با دقت و خردمندی، می‌توانیم در مورد عواملی که این انگیزه‌ها را به حرکت در می‌آورند فکر کنیم و آنها را به روش‌های سالم هدایت کنیم. با گوش دادن به درون، می‌توانیم نیازهای عمیق‌تری را که نیاز به مراقبت دارند، کشف کنیم. همیشه جایگزین هایی برای خود اعتیاد به این کار وجود دارد.

 

عوارض روانی: باعث میشود درک شما از برخی پدیده ها شروع به تغییر می کند و شاهد تغییرات رفتاری مانند نادیده گرفتن دیدگاه های مذهبی، ارتباط جنسی ضعیف، درگیری های جنسی غیرضروری با شریک زندگی خود و  کم حوصله بودن و یا دوری از جمع باشد.

 

در اینجا چند سوال رایج در مورد اجتناب از خودارضایی وجود دارد: س: آیا خودارضایی ناسالم است یا مضر؟ پاسخ: خودارضایی می تونه روی روابط، عزت نفس، کار و موارد دیگه تأثیر منفی بذاره. کاهش خودارضایی اگر بیش از حد شده باشه می تونه مفید باشه. س: چگونه در برابر اصرار برای خودارضایی مقاومت کنم؟ پاسخ: با ورزش، تعامل اجتماعی، سرگرمی‌های جذاب، تمرین‌های تمرکز حواس یا مراقبت از خود، حواس خودتون رو پرت کنید. وسوسه ها اغلب در عرض 15 تا 30 دقیقه از بین می رن اگر به اونها عمل نکنید. داشتن استراتژی های آماده به شما کمک می کنه تا اونها رو از بین ببرید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024