آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

زیباکلام: روحانی به 24 میلیون رای پشت کرد/ دولت روحانی با ندانم‌کاری و تصمیم‌سازی‌های اشتباه زندگی را برای مردم سخت کرده است



اخبار,اخبار سیاسی,صادق زیباکلام
صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی معتقد است «نارضایتی» های موجود که اصولگرایان از آن دم می زنند زاییده تفکر و عملکرد خودشان است.

روحانی به‌ مطالبه‌های 24 میلیون رای‌دهنده پشت کرد

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: این روزها اصولگرایان، به‌ خصوص طیف تندرو و رادیکال اصولگرا، از «نارضایتی» موجود سخن می‌گویند، که اتفاقاً زاییده تفکر و عملکرد خودشان است و از دوم خرداد 76 خودش را نشان داد و بعد هم سرریز شد به سمت اصلاح‌طلبان. همچنین از 29 اردیبهشت 96 که آقای روحانی به‌ مطالبه‌های 24 میلیون رای‌دهنده پشت کرد، این نارضایتی متوجه جریان اصلاحات و اصلاح‌طلبان هم شده است و به تبع چنین حالتی شعار معروف «اصلاح‌طلب اصولگرا/ دیگه تمومه ماجرا» خودش را نشان می‌دهد.

 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در چنین حالتی تعدادی از اصولگراهای عمدتاً افراطی و به‌ طور مشخص پایداری‌چی‌ها، با سوءاستفاده از مشکلاتی که برای مردم پیش آمده است، این‌طور می‌گویند که مردم حق دارند ناراضی باشند ودولت روحانی با ندانم‌کاری و تصمیم‌سازی‌های اشتباه زندگی را برای آنها سخت کرده است و همچنین به نارضایتی جامعه اصولگرایان هم اشاره می‌کنند و سعی دارند خود را جریان سومی تحت‌ عنوان نواصولگرایی یا جوان‌گرایی بشناسانند که در این بین افرادی مثل سعید جلیلی و وحید یامین‌پور تلاش می‌کنند این ذهنیت را القا کنند که مسئولان کشور پیر و سالخورده‌اند و به‌ همین دلیل باید کنار بروند تا جوان‌ها بیایند وایران را گلستان کنند.

 

او سپس گفت: در واقع این نوع تحرک نوعی عوام‌فریبی است که سعی‌اش را به کار بسته روی موج نارضایتی مردم از 2 جریان اصلی اصلاح‌طلب و اصولگرا سوار شود و بگوید ما از آنها نیستیم و می‌توانیم اِل کنیم و بِل. 

 

تندروها در پیدایش مشکلات اخیر سهم و نقش دارند

تحلیلگر مسائل سیاسی، با اشاره به سابقه تندروهایی که این روزها خودشان را مهیای انتخابات می‌کنند،‌ گفت: باید به تندروها گفت چه کسی می‌تواند بگوید شما و تفکر شما در مشکلات و موانع موجود نقش و سهمی ندارید؟ چه کسی می‌تواند بگوید شما و تفکرتان ظرف 40 سال، 20 سال یا 10 سال گذشته در سیاست‌ها و رویکردهایی که در نهایت منجر به نارضایتی‌های کنونی در شهریور 98 شده، نقشی نداشته‌اید؟

 

زیباکلام ادامه داد: نکته بعدی اینکه این جریان به روی خودشان نمی‌آورند که در 40 سال گذشته کشور با چه سیاست‌هایی اداره شده و در به وجود آمدن وضعیت فعلی چه‌ سهمی دارند. در واقع آنها تلاش می‌کنند با جریانی پوپولیستی وارد انتخابات شوند و با ادعای اینکه مستقل هستند، به دنبال ریاست‌ احتمالی سعید جلیلی در مجلس هستند و می خواهند همان راهی را بروند که همه این سالها رفته اند  و مملکت را به این روزگار پر از مشکل دچار کرده‌اند.

 

او اضافه کرد: همچنین اگر بعد از 2 سال قوه‌ مجریه را بگیرند، نباید تردید کرد که در این صورت همان سیاست‌های تندروی و محافظه‌کارانه جناح راست را با شدت و حدت بیشتری دنبال کنند. همان‌طور که در سال‌های 84 تا 92، مشخصاً در بحث هسته‌ای، معلوم شد این طیف به چه قاعده و اصولی پایبند است.

 

از مالزی، ترکیه، فیلیپین و سنگاپور هم عقب‌افتاده‌تر شده‌ایم

صادق زیباکلام صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: تنها راه مقابله با توفیق رادیکال‌ها این است که باید ناامیدی و سرخوردگی را به‌ نوعی مدیریت کنیم تا مردم بدانند چاره‌ کار بازگشت امثال رسایی و جلیلی نیست. باید ببینیم چرا به این وضعیت دچار شده‌ایم که کشور 80 میلیون نفری ایران از کشورهایی چون مالزی، ترکیه، فیلیپین و سنگاپور هم عقب‌افتاده‌تر شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------