آخرین اخبار سیاسی

حسن روحانی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات 98

حسن روحانی درباره ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات صحبت کرد. به گزارش جماران، حسن روحانی رییس جمهور ایران در دولت های یازدهم و دوازدهم در…

نهاوندیان: حدود ۱۵ درصد از اشتغال جامعه از کرونا آسيب ديده است/ موافقت کشورهای اروپایی با اعطای وام به ایران



اخبار,اخبار سیاسی,نهاوندیان
جزئیات تصمیمات دولت برای کنترل تبعات اقتصادی کرونا در گفت‌وگوی ویژه خبری ۱۱ فروردین مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جزئیات تصمیمات دولت برای کنترل تبعات اقتصادی کرونا دیشب ۱۱ فروردین ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور مورد بررسی قرار گرفت.

 

نهاوندیان معاون اقتصادی رئيس جمهور با اشاره به اینکه حدود ۱۵ درصد از اشتغال جامعه از کرونا آسيب ديدند گفت: فردا بانک مرکزی سامانه ای اعلام مي کند تا مردم تخلفات بانکی را اطلاع دهند.

 

او با اشاره به اینکه هرچه اقتصاد بتواند زودتر به حالت عادی برگرداند آثار ثانویه ناشی از کرونا محدود تر خواهد بود افزود : بخش های آسیب دیده از کرونا احصا شده به طوری که در ۱۰ رسته قرار گرفته اند و متاسفانه ۱۵ درصد اقتصاد تحت تاثیر بیشتر از بیماری قرار گرفتند لذا باید بتوانیم از طریق بنگاه ها به سراغ کارگران و کارمندانی برویم که بیکار شده اند به طوری که بازده زمانی سه ماهه برای مدیریت کار در نظر گرفته شده است.

 

نهاوندیان با اشاره به اینکه در بحث گردشگری می‌توانیم آثار ناشی از کرونا را در تابستان جبران کنیم ادامه داد: بخش حمل و نقل یکی از حوزه هایی است که بیشترین آسیب را دیده است لذا باید به آنها کمک کرد وقتی حوزه سلامت چراغ سبز نشان دهد انشاالله آثار منفی ناشی از کرونا را در این حوزه کمتر خواهیم کرد.

 

معاون اقتصادي رئيس جمهور با بیان اینکه اميدمان اين است که در اواخر ارديبهشت از پيک بيماری گذر کرده باشيم خاطرنشان کرد:خيلی از کشورهای اروپايی برای وام دادن از صندوق بین المللی پول به ايران موافقت کرده اند.

 

او با اشاره به اینکه در برخی از کشورها مطرح شده که آیا سلامت مطرح است یا اقتصاد گفت: باید بگویم که هر دو مهم است زیرا اگر سلامت و جان مردم را نداشته باشیم اقتصاد به چه دردی می خورد و یا بالعکس، ما باید کمک ها را در دو مرحله انجام می دادیم به طوری که حتماً باید قبل از شب عید فرصت تنفس و آرامش خاطر را برای بنگاه‌ها ایجاد می‌کردیم لذا فرصت سه ماهه در حوزه مالیات ،بیمه، عوارض و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شد .

 

نهاوندیان با اشاره به اینکه برخی از شعبه‌های بانک ها دقیق عمل نکردند گفت: اگر یکی از دستگاه ها طبق مصوبه عمل نکرده باشد مردم می توانند موارد تخلف را گزارش دهند و ما نیز با آنها برخورد خواهیم کرد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: در مرحله دوم پس از تنفس لازم است تا به کمک رسته های آسیب دیده از کرونا بپردازیم لذا بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی پیشنهاد داده شد که ۷۵ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی به منظور تسهیلات اختصاص داده شد و ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت هایی است که از منابع ملی انجام می شود.

 

او با اشاره به اینکه نظر به مصالح ملی و مسائل حاکمیتی از بنگاه ها درخواست تعطیلی کسب و کارشان را کردیم افزود: از شرکت‌های هوایی خواستیم تا پروازها را کم کنند لذا ما مسئولیت داریم تا به کمک این بنگاهها بپردازیم، شرکت های حمل و نقل ،بنگاه‌های فعال در حوزه گردشگری ،بومگردی، هتل‌ها ، مراکز توریستی ، زیارتی ،قنادی ها و رستورانها بنگاه هایی هستند که خسارت های ناشی از کرونا دیده‌اند.

 

نهاوندیان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مردم در مقابله با ویروس کرونا همکاری کردند اظهار داشت: شراط استفاده بنگاه ها از تسهیلات بانکی این است که تعدیل نیرو نکرده باشند و لذا پرداخت تسهیلات تابع معیار شاغلین است به طوری که لیست بیمه شاغلین در فروردین ماه باید همانی باشد که در بهمن و اسفندماه دیده شده و این مسئله نیز ملاک عمل خواهد بود.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی علاوه بر دستمزد هزینه های دیگری دارد که در بسته مود نظرمان این هزینه ها دیده شده است به طوری که نسبت ۷۰ به ۳۰ را در نظر گرفته‌ایم افزود : حکم بنگاه کوچک از بنگاه بزرگ تفاوت می کند ،متاسفانه در سیستم بانکی انحراف منابع داریم به طوری که مشخص نمی شود که منابع در کجا مصرف شده است اما باید اذعان داشت که بر روی این تسهیلات نظارت صورت می گیرد زیرا هدف ایجاد اشتغال است.

 

نهاوندیان یکی از ۱۰ رسته پر آسیب را حمل و نقل درون شهری و برون شهری دانست و عنوان کرد: هر کدام از این رسانه‌ها مسئولینی دارند به طوری که همه تحت پوشش هستند و دستگاه‌های مسئول به احصا کامل می پردازند و ارتباط روشنی با شاغلین کسب و کارها دارند ،در این بسته در نظر گرفته شده تا معیشت کسانی که در ده رسته مورد نظر قرار گرفته اند دچار آسیب نشوند.

 

او با اشاره به اینکه پرداخت کننده تسهیلات سیستم بانکی است گفت: مسئول اصابت تسهیلات به گروه هدف دستگاه‌های سیاست‌گذار ذیربط است که برای هر کدام ده آیین نامه تدوین شده تا تکلیف مشخص شود ، ما به همه واحدهای اقامتی و گردشگری گفتم که الان موقع کار کردن نیست لذا می توان این مدت زمان را جبران کرد.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور تصریح کرد: همه کادر درمانی کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند لذا همه آنها فداکارانه جانفشانی می‌کنند، مگر می‌شود به کارکنان پالایشگاه ها بگوییم در خانه بمانند و سرکار نیایند مگر می‌توان به صنعت ارتباطات گفت که خدماتی نداشته باشد ،اگر فضای مجازی و دسترسی به اینترنت نبود مگر می شد مردم صبورانه در خانه بمانند لذا حکم بخش‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است .

 

او ادامه داد: خوشبختانه ۷۰ درصد مردم همکاری داشتند و از رفتن به سفر پرهیز کردند لذا باید از این به بعد هم شاهد همکاری مردم باشیم تا بتوانیم این بیماری را شکست دهیم.

 

نهاوندیان با اشاره به اینکه در شهرهایی که بیماری شیوع بیشتری داشت خوشبختانه وارد مرحله نزولی شده‌ایم افزود: انضباط بیشتر دستاورد اطمینان‌بخش تری را حاصل می کند، این پدیده جهانی است لذا همه باید قوانین را رعایت کنند ، اگر در بخش سلامت شاهد رعایت بیشتر مردم باشیم می توانیم امیدوار باشیم که از مرحله پیک عبور کنیم، پروتکل های بهداشتی باید از سوی مردم رعایت شود.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در این شرایط کار واجبی بود که دولت باید آن را انجام می داد لذا دو میلیون تومان وام بدون هیچ تشریفات بانکی برای ۴ میلیون خانوار در نظر گرفته شد تا بتوانند این مدتزمان را پشت سر بگذارند لذا تشریفات بانکی نیاز نیست و باید به سرعت کار در بانک‌ها اجرا شود.

 

او با اشاره به اینکه باید برای پسا کرونا برنامه‌ریزی کنیم گفت: اگر بخش سلامت چراغ سبز نشان بدهند ۱۵ درصد اقتصاد باید به سرعت بر سر کار خود برگردند لذا مشوق‌های تحریک تقاضا را در نظر گرفته‌ایم به طوری که کارت‌های اعتبار خرید در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا از خدماتی همچون آموزش و گردشگری استفاده کنند.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسته تدبیر اقتصادی کرونا نیز به تصویب رسیده است اظهار کرد: این بسته با رقم یکصد هزار میلیارد تصویب شد، این مبلغ شامل پرداخت جبرانی و تسهیلات به خانوارها، پرداخت بیمه بیکاری، تسهیلات ارزان قیمت به بنگاههای آسیب دیده (به شرط حفظ اشتغال) و اعتبار ویژه برای تجهیزات و خدمات درمانی کرونا می شود.

 

او با اشاره به اینکه ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت های جبرانی است گفت: ترکیب این گونه پرداخت‌ها بودجه ای است لذا به صورت بلاعوض عمل می کند ، این صد هزار میلیارد تومان غیر از بودجه ۹۹ است به طوری که حدود ۲۰ درصد بودجه را این رقم تشکیل می دهد که در مقایسه های بین المللی رقم قابل توجه است ، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه‌ایست که به بخش سلامت اختصاص داده شده است ، در هیچ کشوری نمی توان پیدا کرد که هزینه های تست، درمان ،بستری و نقاهت تحت پوشش پرداخت دولتی قرار بگیرد ، همه ظرفیت تولیدی کشور به کار گرفته شده تا بتوانیم از بحران عبور کنیم، ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری کمک شده است ، مشوق اصلی حفظ میزان اشتغال است.

 

نهاوندیان با اشاره به اینکه یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی در خواست شده است گفت: انشاالله بتوانیم از این مرحله عبور کنیم، مکاتبه رسمی با صندوق بین‌المللی پول صورت‌گرفته لذا سپرده قابل توجهی در طول سالیان مختلف داشتیم ، موقعیت ایران در صندوق ممتاز است، ایران عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است لذا حق قانونی ایران است که در این شرایط از این مبالغ استفاده کند ، صندوق بین‌المللی پول پیش قدم شده و اعتبارات ویژه‌ای را تصویب کرده است، فضای جامعه جهانی کاملاً همنوای با ایران است ،همه به ایران حق می دهند به غیر از آمریکا، آمریکا در طلسمی که درست کرده گرفتار شده به طوری که اولیه ترین اصول اخلاقی و انسانی را زیر پا گذاشته است.

 

معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: این پدیده جهانی است و نیازمند همکاری جهانی برای مقابله هستیم، الان وقت تحریم نیست بلکه وقت همکاری ملت‌ها است، این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هیچگونه اتکایی به این منبع ندارد.

 

او افزود: برخی از اعضای هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول موضوع مثبتی نسبت به ایران گرفته اند، برخی از کشورهای اروپایی حتی حمایت کردند ،الان زود است که بتوانیم نتیجه را بگویم اما تلاش دولت به طور جدی در این مسیر است اما بحث مهمتر نکته دیگری است، ایران ذخایر قابل توجهی در کشورهای مختلف دارد به طوری که در کشورهای مختلف مطالباتی داریم که در حساب بانک مرکزی قرار دارد ولی به دلیل تحریم های ظالمانه در دسترس نبوده است.

 

نهاوندیان گفت: برای آزاد کردن ذخایر ارزی ایران در دیگر کشورها نیز تلاش ها و همراهی های بین المللی جدی تر از گذشته انجام می شود و فشار در این زمینه بر آمریکا بیشتر شده است و امیدواریم دسترسی به این منابع بیشتر شود.

 

او با اشاره به اینکه تلاش می کنیم در سال ۹۹ روند مهار تورم مانند سال ۹۸ ادامه یابد و در این سال، تورم از رقم کنونی بالاتر نرود گفت: اختصاص بسته حمایتی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی کمترین اثر را روی نقدینگی کشور دارد.

 

نهاوندیان افزود: شرط استفاده بنگاه ها از تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد این است که کارکنان خود را تعدیل نکرده باشند، بنگاه های آسیب پذیر از کرونا نگران تسهیلات قبلی خود نیز نباشند و کارکنان خود را حفظ کنند، این بنگاه ها اگر تسهیلاتی با نرخ ۱۸ درصد نیز دارند می توانند تسهیلات با نرخ 12 درصد را نیز دریافت کنند البته میزان این تسهیلات به حفظ کارکنان آنها بستگی دارد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------