آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

کاظم صدیقی سخنران مراسم شب قدر دانشگاه امام صادق خواهد بود

بنابر اعلام دانشگاه امام صادق، کاظم صدیقی مدیر حوزه علمیه ازگل، سخنران مراسم شب قدر این دانشگاه خواهد بود. این دومین سخنرانی صدیقی امام…

۵۶ سال زندان برای سه فعال مدنی ساکن مشهد



اخبار,اخبار سیاسی,سه فعال مدنی ساکن مشهد
سه فعال مدنی ساکن مشهد که پس از شرکت در مراسم روز کوروش در سال ۹۵ در نزدیکی مرودشت بازداشت شده بودند، به تازگی توسط دادگاه انقلاب مشهد مجموعا به ۵۶ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش بهارنیوز بنا به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جلسه دادگاه علی سپنتامهر، سیدمحسن میرآفتاب شهره، و مجید رحیم‌زاده نسخی پس از گذشت چهار سال در روز ۲۷ مهرماه سال جاری در دادگاه انقلاب مشهد برگزار شد و حکم صادره روز چهارشنبه ۷ آبان ماه به صورت حضوری به آنان ابلاغ شده است.

 

بر اساس دادنامه صادر شده، علی سپنتامهر به دلیل «مشارکت در تشکیل گروه سپنتامهر از طریق تاسیس و مدیریت کانال تلگرامی سپنتامهر به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «عضویت در گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی» به ۱۸ سال زندان و محسن میرآفتاب به اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام»، «توهین به رهبری»، «توهین به مقدسات» و «مشارکت در تشکیل گروه سپنتامهر از طریق تاسیس کانال تلگرامی یاران سپنتا به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، به ۱۷ سال زندان محکوم شده‌اند. همچنین مجید رحیم‌زاده نسخی نیز به اتهام «عضویت در یکی از گروه‌های مخالف نظام»، «مشارکت در تشکیل گروه سپنتامهر از طریق تاسیس گروه تلگرامی یاران سپنتامهر به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۲۱ سال زندان محکوم شده است.

 

دادنامه صادره نشان می‌دهد این احکام بر پایه گزارش و کیفرخواستی مبنی بر تبلیغ دین زرتشت و ستیز با نظام در پوشش شاهنامه‌خوانی، سخنرانی در مراسم روز کوروش سال ۹۶ در پاسارگاد، و تشکیل گروهی در فضای مجازی به نام یاران سپنتامهر تهیه و به دادگاه ارائه کرده، صادر شده است. سه فعال مدنی نامبرده در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۵، سه روز پس از حضور در مراسم روز کوروش، به همراه ۵ شهروند دیگر ساکن مشهد در نزدیکی مرودشت بازداشت شدند و اواخر آبان همان سال با تودیع وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان دولت آباد مرودشت آزاد شدند و دادستان مرودشت با اعلام این که «شاکی اداره اطلاعات مشهد است» پرونده را به دادگاه انقلاب مشهد انتقال داد.

 

این اولین بار نیست که فعالان مدنی و فعالان سیاسی پس از  حضور در مراسم روز کوروش در پاسارگاد شیراز بازداشت و سپس با اتهامات مختلف به احکام زندان محکوم می‌شوند. یاسمین حنیفه طباطبایی، فعال سیاسی و از اعضای شورای جبهه دموکراتیک ایران، که آبان ماه سال گذشته در مسیر پاسارگاد بازداشت شده بود، به اتهام «تبانی و تبلیغ علیه نظام» به یک سال زندان، چهار ماه کار اجباری در خانه سالمندان، و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی، شرکت در احزاب، و دسته‌جات محکوم شد و در حال حاضر دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کند. اگر چه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران مناسبتی به نام روز کوروش وجود ندارد، اما روز هفتم آبان ماه به طور غیررسمی به کوروش اختصاص پیدا کرده است و همه ساله برخی از ایرانیان با حضور در پاسارگاد به بنیان‌گذار پادشاهی هخامنشی ادای احترام می‌کنند. این در حالی است که مقامات، هر ساله با نزدیک شدن به تاریخ ۷ آبان ماه با بستن جاده منتهی به پاسارگاد مانع از برگزاری مراسم روز کوروش و تجمع در پاسارگاد می‌شوند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------