آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

رشیدی کوچی: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی گشت ارشاد کشور را تا لبه پرتگاه پیش برد

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که برای انتخابات اخیر مجلس ردصلاحیت شد، در توییتی نوشت: آقای رئیسی، دولت شما یکبار با تقویت غیرمنطقی و مخرب…

جهانگیری: حتی به بهانه امنیت هم نمی‌شود آزادی مردم را محدود کرد



اخبار,اخبار سیاسی,جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور گفت: در قانون اساسی، از آزادی مردم به عنوان یک گوهر گران بها یاد شده است؛ به هیچ بهانه‌ای نمی‌شود آزادی مردم را محدود کرد و مانع آزادی مردم شد و حتی به بهانه امنیت نمی‌توان این کار را انجام داد.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اقتصاد مقاومتی که امروز (۱۲ بهمن‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تبریک فرا رسیدن دهه فجر اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم آرمان‌های انقلاب اسلامی را در راستای سه شعار اصلی "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" محقق کنیم و کشور در زمینه‌های مختلف روی پای خود بایستد.

 

وی افزود: در قانون اساسی، از آزادی مردم به عنوان یک گوهر گران بها یاد شده است؛ به هیچ بهانه‌ای نمی‌شود آزادی مردم را محدود کرد و مانع آزادی مردم شد و حتی به بهانه امنیت نمی‌توان این کار را انجام داد. جمهوریت نظام جایی است که مردم خط‌مشی اداره کشور را تعیین کنند.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر در طول این ۴۰ سال ارزیابی انجام شود، متوجه می‌شویم که برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. البته کارهای زیادی توسط جمهوری اسلامی انجام شده است اما به دلیل اینکه برای رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، فکر می‌کنیم اقدامات انجام‌شده، کم هستند و با زبان گویا آن‌ها را اعلام نمی‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: در مواقعی، فضایی ایجاد می‌شود که فکر می‌شود صحبت کردن از کارهای انجام‌شده و دستاوردها خوب نیست و مردم آمادگی پذیرش این صحبت‌ها را ندارند. در صورتی که گیری وجود دارد که ما به این نقطه رسیدیم و باید بررسی و اصلاح شود.

 

جهانگیری ادامه داد: مهمترین ویژگی فرصت‌های اقتصاد مقاومتی این است که مورد اجماع همه جریانات سیاسی و دستگاه‌های حکومتی است. در بخش اقتصاد به یک سری سیاست‌های اجماعی برای پیشرفت نیاز داریم. متاسفانه مسائل اقتصادی و اجرایی متفاوت و گاهی اوقات متضاد هستند و به جای اینکه برای پیشرفت امور کشور به هم کمک کنیم، کار را خنثی می‌کنیم و امور کشور با منابع زیاد و صرف هزینه زیادی پیش می‌رود.

 

وی افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست‌های راهگشا بوده‌اند، اما به دلیل گذشت زمان از این سیاست‌ها برخی ساده از کنار این موارد می‌گذرند.

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد باید در دست مردم باشد، گفت: در سیاست اقتصاد مقاومتی آمده است که مردمی بودن اقتصاد، یعنی حاکمیت و اداره اقتصاد باید در دست مردم باشد. همچنین اقتصاد باید درون‌زا و برون‌نگر باشد یعنی باید از همه ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده شود و همچنین اقتصاد باید با دنیا تعامل داشته باشد.

 

وی بیان کرد: تحریم، اقتصاد کشور را حبس می‌کند که این مساله با سیاست اقتصاد مقاومتی در تعارض است و ما دنبال این هستیم که بتوانیم صادرات داشته باشیم و تکنولوژی بگیریم و موارد دیگر را انجام دهیم.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: اقتصاد ما با پنج رویکرد سیاست اقتصاد مقاومتی اداره می‌شود و رهبر معظم انقلاب اسلامی این رویکردها را تایید و ابلاغ کرده است. و همه دستگاه‌های حاکمیتی این سیاست‌ها را قبول دارند.

 

جهانگیری بیان کرد: خوزستان ظرفیت‌های درون‌زای بالایی دارد و همه نعمت‌های خوب و منابع معدنی در این استان وجود دارد. وجود زمین حاصلخیز، آب کافی و فراوان، داشتن مرزهای آبی و خاکی، از نعمت‌های این استان است. همچنین نیروی تحصیلکرده فراوانی دارد و این استان می‌تواند در ارتباط با اقتصاد مقاومتی الگو و نمونه باشد.

 

وی افزود: اعمال تحریم بر همه مردم فشار وارد کرد و بر اساس فشارهای ترامپ زندگی مردم در سختی قرار گرفت. همزمان با اعمال تحریم‌ها شاهد شیوع کرونا بودیم و فشار بیشتری به مردم وارد شد.

 

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: اعمال تحریم، وقوع بلایای طبیعی، شیوع کرونا و همچنین بیماری‌های مزمن اقتصادی که از قبل وجود داشته، فشار بر مردم را جدی کرد و به نظر می‌آمد نارضایتی در خوزستان بیشتر بوده است.

 

وی افزود: باید در این خصوص تمرکز شود که چرا با وجود ظرفیت‌های فراوان و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در خوزستان، شاهد نارضایتی مردم هستیم. در شهرستان ماهشهر بیشترین تعداد پتروشیمی وجود دارد اما در چهره مردم احساس نمی‌شود رضایتی نسبت به این سرمایه‌گذاری‌ها وجود داشته باشد. بنابراین باید علت این عدم رضایت مشخص شود اما نباید پاسخ این سوالات در جلسات جستجو شود.

 

جهانگیری بیان کرد: یک سری مسائل در خوزستان مانده است که مردم خوزستان را رنج می‌دهد و زمانی که می‌شنوند تصمیمی در مرکز گرفته شده، به رنج و دلخوری مردم خوزستان افزوده می‌شود. با وجود همه کارهای بزرگ انجام‌شده، آب شرب برخی روستاهای استان خوزستان مساله شده است.

 

وی افزود: ممکن است در بسیاری از مناطق دیگر مساله آب شرب نداشته باشیم اما چرا تاکنون این مساله در چنین استان مهمی حل نشده است؟ وضعیت جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز مساله خوزستان است.

 

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: مساله مترو اهواز باید به سرعت حل شود. اهواز یکی از کلانشهرهای کشور است و در حال حاضر در همه کلانشهرها بحث حمل و نقل عمومی به سرعت در حال پیشرفت است اما این مساله در اهواز، گیر پیدا کرد. به نظر می‌رسد این مساله تا حد زیادی حل شده است؛ باید هرچه سریع‌تر پروژه به پیمانکار دیگری واگذار و کار اجرایی شود.

 

وی افزود: باید دغدغه اصلی مردم مشخص شود و در برنامه هفتم، کاری از محل نفت انجام و نتیجه آن مشخص شود و کسی در این موضوع دخل و تصرف نداشته باشد. با انجام این کار و حل مشکلات مردم توسط نفت، مردم احساس می‌کنند وزارت نفت در راستای حل مسائل آن‌ها اقدام می‌کند و راهگشا است.

 

جهانگیری گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی این است که تاب‌آوری مردم افزایش پیدا کند و مردم احساس کنند در ارتباط با دولت و نظام مسائل‌شان حل و فصل می‌شود. کارآمدی یک نظام و دولت در چشم مردم در حل مشکلات و بهبود وضع آن‌ها در آینده است.

 

وی تصریح کرد: برای پاسداشت خون شهدا مکلف هستیم کاری کنیم که نظام در چشم مردم کارآمد باشد. دشمنان در حال تلاش هستند با پمپاژ تبلیغات به مردم بگویند که مشکلات‌شان با این نظام حل نمی‌شود و آینده خوبی ندارند در حالی که این مساله ظلمی به کشور است زیرا ما می‌توانیم مسائل مردم را حل کنیم.

 

معاون اول رئیس جمهور افزود: ایران کشور فقیری نیست و درآمد دارد اما در حال حاضر مقداری فشارهای کشورهای خارجی کنار برود و راه برای فروش نفت باز شود، ده‌ها میلیارد دلار حاصل می‌شود و سرمایه‌گذاری زیادی انجام خواهد شد.

 

وی در خصوص پیشنهاد احداث سد بختیاری بیان کرد: این موضوع در شورای اقتصاد تصویب شده است و فایناس آن را تایید کرده‌ایم و باید وزارت نیرو پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا سریع‌تر کار به نتیجه برسد.

 

جهانگیری گفت: انجام کارهایی مانند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بسیار مهم است و باید با افتخار از این کارها یاد شود. تفاوت این دولت با دولت‌های گذشته در این خصوص دیده می‌شود.

 

وی افزود: بانی این طرح مقام معظم رهبری بوده است. در سال ۱۳۷۴ لزوم اجرای این طرح را اعلام کردند که پس از آن، دو دولت هشت ساله پای کار آمدند اما تا سال ۹۲ تنها در ۷۵ هزار هکتار از اراضی کار شده بود که در این دولت کار ادامه پیدا کرد و امروز فاز اول آن تکمیل و مطالعات فاز دوم این طرح آغاز شده است و امیدواریم با پایان مطالعات، وارد فاز اجرایی شود و در این خصوص دغدغه تامین منابع نداریم.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: مردم از وضعیت آب، راه و موارد دیگر گله داشتند اما از اجرای این طرح رضایتمند بودند و خواستار اجرای فاز دوم این طرح بودند بنابراین این طرح باید با قوت اجرا شود و در این زمینه دغدغه تامین منابع مالی نداریم.

 

وی افزود: خوزستان یکی از پایگاه‌های مهم صنعت است و همواره صنعت فولاد در این استان وجود دارد و اقدامات بعدی در استان‌های دیگر نتیجه اقدامات انجام‌شده در دو استان خوزستان و اصفهان است و امیدواریم این صنعت در خوزستان رو به ترقی حرکت کند.

 

جهانگیری در خصوص بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: فکر می‌کنم با تعامل دولت و مجلس، بودجه سال ۱۴۰۰ تصویب شود اما نکته کلیدی بودجه باید همان حرف‌های اولیه نماینده‌های مجلس باشد و باید تورم بودجه کاهش یابد، اعداد و ارقام منابع و هزینه‌ها واقعی‌تر باشد و همچنین باید این بودجه به نفع طبقات ضعیف جامعه باشد.

 

وی تصریح کرد: مبادا بگوییم که ایرادهای بودجه این موارد است اما زمانی که بودجه از مجلس بیرون می‌آید، این ایرادات پررنگ‌تر شده باشند. اگر منابع غیرواقعی‌تر شده باشد، یعنی بودجه بزرگ و منابع افزایش پیدا کرده باشند اما غیرواقعی باشند، این موضوع به معنی وصول نیست.

 

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: نباید کاری شود که کسری بودجه دولت بیشتر شود زیرا با افزایش کسری بودجه فکر می‌شود که دولت یا مسئول نمی‌خواهد مطالبات را اجرا کند و عدم رضایت برای مردم ایجاد می‌شود.

 

وی گفت: یکی از موضوعات، حقوق ورودی است. حقوق ورودی یک کالا، میزان پولی است که به ازای هر واحد کالا توسط صاحب کالا به دولت پرداخت می‌شود و اگر این میزان افزایش یابد، پولی که از سوی صاحب کالا باید به دولت پرداخت شود، از جیب مردم گرفته می‌شود. کل کالاهای کشور از گمرکات خارج می‌شود و اگر حقوق ورودی افزایش یابد، کالاها گرانتر و فشار بر مردم بیشتر می‌شود.

 

جهانگیری افزود: دغدغه ما نیز همان دغدغه نمایندگان مجلس در خصوص تورم، واقعی شدن منابع، درست شدن هزینه‌ها و رسیدگی به طبقات ضعیف جامعه و از بین بردن فساد و رانت است که این موضوع نمی‌تواند موضوع اختلاف باشد؛ زمانی دچار اختلاف می‌شود که ببینیم آنچه گفته می‌شود آیا نتیجه مدنظر است یا ضد این موضوع است و این موضوع قابل بحث است و احتمالا اختلافی در این زمینه وجود داشته باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------