آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

دلخوش: باغگلی نمیتواند حتی مدیر مدرسه باشد/ پایان روز اول بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی



بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
نماینده مردم رشت در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گت:‌ باید به تجربه کاری افراد دقت کرد و ایشان حتی سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی و استخدامی را ندارد.

به گزارش ایلنا، «سید کاظم دلخوش» نماینده مردم صومعه سرا در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای رئیسی اگر امروز نمایندگان و مردم ایران دغدغه دارند، برای این است که مسئول اول اجرایی کشور را به عنوان ناجی خود در مسائل اجرایی و اقتصادی کشور می‌بینند. 

 

او ادامه داد: اگر مخالفتی می‌کنیم به جهت جوان بودن وزیر پیشنهادی نیست، مگر در بین وزرای پیشنهادی دیگر فرد جوان وجود ندارد؟ چرا با ایشان مخالفت می‌شود؟ چرا مجلس با بعضی از افراد مخالفت می‌کند؟ چرا که دوست داریم برای دولت بهترین‌ها اتفاق بیفتد و مردم و ما را سرافکنده نکند. 

 

وی با تاکید بر اینکه هیچ مخالفتی با وزیر جوان نداریم، گفت: اما عزیزانی که از جبهه و جنگ حرف می‌زنند تناقض‌هایی در فرمایشاتشان وجود دارد. خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و چشم مردم به این جایگاه است و برای فرهنگ و آموزش کشور باید در هیات دولت جایگاه ویژه‌ای باشد. 

 

دلخوش گفت: مگر می‌شود وزیر آموزش و پرورش با این همه افراد تحت پوشش جایگاه پایینی داشه باشد و نتواند از خود حرف بزند؟ بحث جوان بودن نیست. آیا آدمی که آموزش ندیده را برای جبهه و جنگ می‌فرستادید؟ وقتی اینهمه آموزش دیده و آدم‌های پخته‌تر داریم که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد از برادری استفاده کنیم که در بدنه دولت نبوده است؟ 

 

نماینده مردم صومعه سرا در ادامه صحبت‌های خود گفت: خود وزیر پیشنهادی باید به این توجه کند که وقتی آدم‌های باتجربه در این جایگاه وجود دارد اگر به فردی به بیرون از تشکیلات رای دهیم توهین به آموزش و پرورش است. 

 

او در ادامه با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور درباره باغگلی گفت: آقای رئیس جمهور گفتند ایشان در کودکستان و دبستان کار اجرایی کردند، تا جایی که می‌دانم مهدکودک را مردان نمی‌چرخانند، خانم‌ها می‌چرخانند. خود ایشان اعتراف کردند سه سال در دبیرستان کار کردند. 

 

دلخوش گفت: به ایشان بی‌احترامی نمی‌کنیم اما خواهش من این است اگر می‌خواهید یک مدیر برای آموزش انتخاب کنید سابقه کارش را نگاه کنید. باید سابقه ده تا دوزاده‌ساله داشته باشد که در ادامه مدیر آموزش و پرورش شود. 

 

او افزود: در تامین مطالبات معلمان، فرهنگیان، بازنشستگان چقدر این وزارتخانه موفق بوده؟ هیچ! مجلس تلاش خود را کرده اما می‌خواهد فضا را به گونه‌ای فراهم کند که معلم از حق و حقوق مادی اولیه برخوردار باشد. آقای باغگلی با توجه به اینکه تجربه و تخصص ندارند نمی‌توانند در تامین معاش فرهنگیان در شرایط فعلی کاری کنند. 

 

دلخوش گفت: نکته دیگر در ارتباط با باغگلی این است که وضعیت کلی برنامه‌های ایشان از نظر مطابقت با اسناد بالادستی در ۱۲۶ شاخص؛ ۴۸ مورد منطبق و ۳۶ مورد همسو است و ۴۲ مورد را هم در برنامه‌های خود ذکر نکرده‌اند. 

 

او گفت: در مجموع امتیازات معاونت نظارت، ۵۰ و نیم برای ایشان در نظر گرفته شده که کمترین امتیاز در کابینه پیشنهادی بوده است. ایشان در بررسی کیفی که ۹ شاخص است تنها دو مورد را به طور کامل کسب کرده است. 

 

دلخوش افزود: میزان انطباق با سیاست‌های کلی نظام ۴۹ شاخص است که ۲۰ شاخص منطبق، ۱۶ شاخص همسو و ۱۳ شاخص در برنامه‌های ایشان نیست. انطباق با سند تحول بنیادین ۱۵ مورد است که ۷ مورد منطبق، ۵ مورد همسو و ۳ مورد اصلا ذکر نشده است. 

 

او گفت: از نمایندگان درخواست می‌کنم که به این موارد دقت کنند کشتی بزرگی که بیش از ۲ میلیون فرهنگی بازنشسته و شاغل و ۱۵ میلیون دانش آموز دارد به ناخدایی نیاز دارد که تجربه داشته باشد. 

 

دلخوش ادامه داد: مگر اینجا جبهه است که الان مثال جبهه را بزنیم؟ باید به تجربه کاری دقت کرد. ایشان سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی و استخدامی را ندارد، آبا در بین فرهنگیان و فرهیختگان فرد دیگری نیست؟ اگر نیست بله دست ایشان را هم می‌بوسیم و رای می‌دهیم. 

 

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی افزود: در شرایط فعلی براساس ضوابط و شرایط احراز؛ ایشان حتی نمی‌تواند مدیر یک مدرسه باشد. برای شما و آقای رئیسی احترام قائلم اما می‌خواهیم آقای رئیسی سربلند باشد.

 

قادری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: وزارت آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست

جعفر قادری در جلسه علنی عصر امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش درست است که یک وزارتخانه اقتصادی نیست اما گردش مالی در این وزارتخانه از بسیاری از وزارتخانه های دیگر بیشتر است و از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان و کلاس های کنکور و تقویتی ظرفیت مالی زیادی در این وزارتخانه در حال گردش است و بر این اساس وزیر آموزش و پرورش باید تا حدی سابقه کار اقتصادی هم داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه ما باید از درون خود این وزارتخانه فردی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنیم، گفت: باغگلی تجربه، تخصص و حرفی برای گفتن ندارد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رتبه باغگلی در دانشگاه، استادیاری است و وی حتی نتوانسته پایه سنواتی خودش را هم بگیرد. همچنین در هیئت مدیره جامعه رضوی هم او را نپذیرفتند و وی با وتو توانست ادامه کار دهد.

 

قادری ادامه داد: برخی از افراد می گویند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به رئیس جمهور نزدیک است که این مسئله شرط لازم و کافی نیست و باید فردی وزیر آموزش و پرورش شود که به حوزه کاری این وزارتخانه مشرف باشد، بتواند مشکلات معیشتی فرهنگیان را پیگیری کند.

 

وی با تاکید براینکه وزارت آموزش و پرورش نیاز به یک وزیر کارکشته دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست و این وزارتخانه با معیشت بیش از ۵۰ میلیون نفر از افراد جامعه سر و کار دارد و بهتر است که ما با باغگلی. مخالفت کنیم تا وی در جایهای دیگر سلسله مراتب را طی کند.

 

بدری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: سوابق محدود «باغگلی» با جایگاه تعلیم و تربیت کشور تناسب ندارد

صدیف بدری در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: مجلس نقشی مهم و بی بدیل در تشکیل کابینه قوی دارد. جایگاه وزارت آموزش و پرورش بر همه مردم آشکار است و این وزارتخانه محل رشد سرمایه‌های فکری جامعه است و نباید اخلال و مشکلی در این وزارتخانه ایجاد شود.

 

وی بیان کرد: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در یک دهه اخیر به وزارتخانه‌ای بی ثبات از نظر مدیریتی تبدیل شده و در انتخاب وزیر این وزارتخانه به این دغدغه مهم توجه نشده است.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس تصریح کرد: باغ گلی جوان خوشفکر و بادانشی است اما سوابق محدود وی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت کشور تناسب ندارد.

 

بدری ادامه داد: فرهنگیان در اوضاع نابسامان اقتصادی و شرایط حاد کرونایی ایثار می‌کنند و باید مشکلات آنان حل شود.

 

وی گفت: همچنین باید سطح و کیفیت مدارس دولتی ارتقا یابد و برنامه ریزی برای رفع مشکلات این وزارتخانه از عهده هر فردی ساخته نیست.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس تاکید کرد: حسین باغ گلی فردی خارج از خانواده آموزش و پرورش است و هرگز نمی‌تواند منشا تحول موثر در نظام تعلیم و تربیت کشور باشد. وزیر آموزش و پرورش باید از بطن فرهنگیان باشد تا بتواند توفیق داشته باشد.

 

عنابستانی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: زنجیره بسته مدیریتی باید پاره شود/ به باغگلی فرصت دهیم

ر جلسه علنی نوبت عصر روز شنبه (۳۰ مردادماه) و در جریان بررسی رأی اعتماد به باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در موافقت با وزیر پیشنهادی خطاب به نمایندگان، گفت: چرا فراموش کردید ژنرال های تدبیر و امید چه بر سر ملت آوردند؟ وقت آن رسیده است که از زنجیره بسته مدیریتی که ۴۰ سال ما را فراخوانده، جدا شویم.

 

وی افزود: می گویند این روزها، روزهای سختی است و نمی توان مدیریت را به جوانان سپرد. بنده می گویم دوران انقلاب و دفاع مقدس نیز روزهای سختی بود اما به جوانان سپرده شد. در روزهای سخت باید کارها را به جوانان سپرد. انقلاب را سربازان جوان به پیروزی رساندند.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس تصریح کرد: ایده های نسل جوان، ۴۰ سال است مثل بغض در گلوهایشان مانده است. از اصحاب صندلی، خون دل خوردند. ژنرال هایی که جوانان را به خامی متهم می کنند.

 

عنابستانی ادامه داد: این مجلس، انقلابی است. زخم خورده های جنگ را در آغوش دارد. به نسلی که ایده دارند، فرصت دهید. به فردا فرصت دهید.

 

وی گفت: من ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به باغگلی که دانشجو بود فرصت داده و نتیجه گرفتم. رئیسی به باغگلی فرصت داد و نتیجه گرفت و به این جوان فرصت بدهید.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس خاطرنشان کرد: برای مظلومیت باغگلی همین بس که هنوز کسی او را ندیده بود و حرف هایش را نشنیده بود که تخریبش آغاز شد. نوبت مجلس است که اولین دولت گام دوم را تبدیل به دولتی جوان و انقلابی کند.

 

عنابستانی تأکید کرد: کمیسیون آموزش بر مبنای ۲۰ دقیقه اظهارات باغگلی تصمیم گرفت و باید وقت بیشتری می گذاشت.

 

***

 

کمیسیون آموزش مجلس: «باغگلی» توانایی تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز، نظر کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت «حسین باغگلی» را مطرح کرد.

 

وی افزود: برنامه باغ گلی بسیار مختصر است و وی به جزئیات ورود پیدا نکرده است.

 

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین باغگلی نظر و برنامه خاصی برای ارتقای منزلت اجتماعی و بهبود معیشت فرهنگیان ارائه نکرده است.

 

حاجی پور تأکید کرد: نظر کلی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس این است که باغگلی توانایی و تخصص لازم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد و وی سابقه کافی در این زمینه را دارا نیست.

 

 متن کامل گزارش بدین شرح است:

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

 

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

 

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

 گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغکلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

 

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه های کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه (۹۳۰ مورد) و حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

 

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز اجرای سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است.

 

لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. از سوی دیگر، با توجه به آسیب های محیطی که ممکن است بر جسم و روح فرزندان این مملکت صدمه وارد نماید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش، موظف است نسبت به تعمیق تربیت صحیح و پرورش مناسب از سن خرد سالی تا سن جوانی، اهتمام جدی داشته باشد و این سنگینی وظیفه وزیر مربوطه را نشان می دهد.

 

با شیوع بیماری کرونا کودکان ما بدترین تاثیرات را بخاطر دوری از اجتماعات و تعطیلی بلند مدت مدارس متحمل شدند که جبران آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است. محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند ارتباطی، بار سنگینی بر تن رنجور آموزش و پرورش کشور می باشد.

 

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد:

 

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده اند. اگر چه تحصیلات دانشگاهی او مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی باشد.

 

در سوابق او تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده اند. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا می باشد. در حالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و با توجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمی توانند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.

 

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مباحث مطروحه ای شان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

 

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

١- عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده:

یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

 

۲- عدم توجه به تأمین نیروی انسانی:

مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که او با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت».

 

از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

 

۳- عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش:

ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود.

 

این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامه ای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.

 

۴- عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی:

استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.

 

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بخش مهمی از مواردی که او از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که وی با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. او در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.

 

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

آنچه که می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالشها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

 

او سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شوند. به عبارتی او از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

 

تغییر مکرر دیدگاه‌های او در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند.

 

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش‌های اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما او تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.

 

بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی «باغگلی» و احترام به رئیس جمهور نسبت به معرفی او، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی وی برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت نکرده و او را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می‌داند.

 

باغ گلی: با محافظه کاری نمی توان تحول در آموزش و پرورش ایجاد کرد

حسین باغ گلی در جریان جلسه علنی بعد از ظهر مجلس و بررسی صلاحیت وی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخود لازم می دانم از رئیس جمهور تشکر کنم که بنده را برای این وزارتخانه پیشنهاد دادند انتخاب ایشان نشان می دهد که به طور جدی به دنبال تحول هستند؛ تحول در آموزش و پرورش نیازمند فردی جرأتمند است. از نمایندگان مجلس نیز که زمینه بحث و بررسی در خصوص برنامه های پیشنهادی در کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس فراهم کردند تشکر می کنم. پیش فرض ذهنی من این است که تمام موافقان و مخالفان بنده به دنبال کمک به نظام آموزش کشور بوده و بنده از همه آنها سپاسگزارم.

 

وی در ادامه گفت: از کمیسیون آموزش بابت گزارشی که در صحن قرائت شد تشکر می کنم اما یک شوخی با اعضای این کمیسیون دارم. در مدت زمان کوتاهی که ما با هم صبحت کردیم چگونه به اینهمه تحلیل مستحکم رسیدند؟ به عنوان یک پژوهشگر می گویم کاش حداقل می گفتند که در خصوص بنده به نتیجه قطعی نمی رسیدند. با آقای دلخوش نیز یک شوخی دارم. رئیس جمهور در صبحتهای خود تاکید داشتند بنده سابقه مربی گری و فعالیت در مدارس پیش دبستانی داشتم هرچند بنده دبستانهایی را در مشهد می شناسم که کار آنها کلنا مردانه است و مربی آنها نیز مرد می باشد. بنده در حوزه پیش دبستانی طرحی دارم و مدعی هستم و سه سال نیز از اجرای طرحم در پیش دبستانی امام رضا می گذرد و دو سال دیگر این طرح می تواند وارد نظام آموزشی کشور شود.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه گفت: بنده به تمام پدران و مادران و دانش آموزان و معلمان اطمینان می دهم که به نظام آموزش تعیلم و تربیت کمک کنم. انقلاب اسلامی حاصل تلاش پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود. امروز نیز اگر ما می خواهیم در  گام دوم انقلاب مدفق شویم باید بر روی کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری ویژه انجام دهیم باید فردی توانمند سر کار آید که تمام ظرفیتها را بشناسد و به کار گیرد. براساس مجموعه گفت و گوهایی که در این چند روز داشتم همه تاکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرأت کند روشهای جدید به کار گیرد؛ تکرار تجربه های گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت. امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبه گر است بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: قرار نیست که وزیر به تنهایی کار را انجام دهد بلکه بنده تیم مدیریتی از افراد جسور خواهم داشت. ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی دهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارضها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.

 

وی گفت: در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادارک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفا به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد. دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد.

 

وی در ادامه گفت: از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم. گویا عده ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند. بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفا با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد.

 

حسین باغگلی در ادامه بیان کرد: عقب ماندگی در اجرای سند تحول ما را دچار مشکل کرده است، ۱۰ سال است که این سند تصویب شده است، حضرت آقا بارها در خصوص این سند فرمایشاتی و دستوراتی هم داشته اند، ما نتوانستیم اهداف و راهکارهای صد و سی و یک گانه سند تحول را اجرایی کنیم؛ تلاش هایی شد ولی موفق نبودیم، آموزش و پروش ما نیازمند عمل جراحی است، اگرچه این بیمار اکنون دچار مشکل ایست قلبی هم می‌باشد، پس ابتدا باید مشکل قلب را رفع کنیم، پس همه فعالیت های وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر و گام به گام انجام شود.

 

وی افزود: می‌دانم در دولت قبل وظیفه داشتیم که برای ریل گذاری های تحولی مجموعه ای از پیشنهادات را به مجلس ارائه دهیم ولی تا اکنون اینکار انجام نشد، به شما اطمینان می‌دهم اصلاح قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیمهای چندگانه ای کشور، قوانین مرتبط با به کارگیری و بازنشستگی ویژه فرهنگیان و ... از این دست پیشنهادات و لوایح را تا چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

 

باغگلی ادامه داد: یک دلیل اینکه امروز افرادی به دنبال اجرای سند۲۰۳۰ هستند، خلاء اجرایی نشدن سند تحول خودمان است، با یاری خداوند و بعد از اعتماد شما به اینجانب، به شما قول می‌دهم که سند تحول خودمان را به گونه ای خوب اجرایی کنیم و با کمک همه معلمان این مرز و بوم بر دهان کسانی بزنیم که فکر می کنند سند تحول ما کارایی ندارد و باید پیرو سند ۲۰۳۰ شویم، اطمینان می‌دهم سند۲۰۳۰ را در هر روزنه ای که وجود داشته باشد از بین خواهم برد، با تمام وجود به کشور اسلامی خودم و به مبنای تربیت دینی عشق می‌ورزم، بزرگترین آرزوی من زمینه سازی برای اجرایی سازی این رویکرد است، با اطلاع تخصصی ای که داریم باید بگویم ما در حوزه تعلیم و تربیت حرف های ویژه ای برای جهان پرچالش در حوزه معنوی داریم،ولی ما جرات نکردیم حرف های خودمان را به شکل جذاب به جهان ارائه دهیم.

 

وی عنوان کرد: امروز چالش ما این است که کیفیت آموزش کاهش یافته است، وزیر جوان در آموزش و پروش آوردن این خوبی را دارد که وی هم خود فرزند دارد و درگیر این حوزه است و هم با جوانان وزارتخانه بیشتر در ارتباط خواهد بود، می‌دانیم که مجموعه اقداماتی که امروز در مدار انجام می‌شود برای توانمند شدن فرزندان ما جهت زیست مومنانه و انقلابی در جهان معاصر کافیس نیست، مسئله تربیت در مدارس ما نادیده گرفته می‌شود، مسائل تربیتی همچون هنر و ورزش، شهروندان دو و یا سه مدارس ما شده اند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل های کتاب درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و بسته های یادگیری غنی و حساس به جنسیت پسرانه و دخترانه تنظیم کند.

 

وزیر پیشنهای آموزش و پرورش بیان کرد: امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست، یکی از تاکیدات ۲۰۳۰ حذف جنسیت است و می گوید آموزش باید یکسان باشد، اگر قرار است تربیت دخترانه مورد توجه باشد جامعه معلمان خانم باید در آموزش و پرورش در حوزه های تصمیم سازی فعال تر باشند تا شاهد فهم جهان دختران باشیم، تصمیم گیری های ما امروز در وزارتخانه جنس مردانه دارد.

 

وی ادامه داد: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است، راه درست اعتماد به معلمان و مدیران حوزه تربیت و کاهش تمرکز است، باید توجه کنیم اگر قرار است اتفاق مطلوبی رخ دهد ابتدا باید در روح و جان معلم تثبیت شود، معلم خوب کمبودهای دیگر را تا حد زیادی حل می‌کند، امروز متاسفانه معلمان ما انگیزه لازم را ندارند، اجرای منطقی طرح رتبه بندی به صورت مطلوب می‌تواند راه‌گشای خوبی برای ما باشد، یکی از تعهدات دولت اجرایی سازی این مهم است.

 

باغگلی عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود تا آموزش های آن با کیفیت مطلوب عمل همراه شود و معلمانی که از آن خارج می‌شوند در عرصه عمل دست پری داشته باشد، باید برای نگه داشت معلمان هم تدبیر داشته باشیم، بسیاری از معلمان با آرمان های جانانه و حال خوب به وزارتخانه آمدند ولی ما نتوانستیم حال خوب آن ها را نگه داریم، می‌توانیم رفع این موضوع را تضمین کنیم.

 

وی اضافه کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بوده معیشت فرهنگیان را بهبود ببخشد اما بی تدبیری در مدیریت آن دردآور است، این صندوق نیازمند اصلاح است فرهنگیان باید از سود آن بهره ببرند نه اینکه مورد سوء استفاده اختلاس گران قرار بگیرد، چرا این صندوق نباید بتواند با سرمایه ۵۵ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته سودآوری کافی داشته باشد؟ موج بازنشستگی تا پایان دولت سیزدهم هم دولت است و هم تهدید که باید به آن هم توجه شود، هم فرصت برای ایجاد فرصت شغلی و افزایش کیفیت وزارتخانه و هم تهدید برای استخدام های برف‌انباری، هر کسی صلاحیت نشستن  بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد.

 

باغگلی گفت: آموزش و پرورش ما دچار تمرکز گرایی شدید است، این موضوعات خیالبافی های یک پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت نیست، ما برای شرایط کرونا و پسا کرونا برنامه های ویژه ای داریم، مفهوم جدیدی از مدرسه در حال شکل گیری است آیا امروز معلمان، دانش‌اموزان و خانواده ها آماده این شرایط هستند؟محتواهای لازم همچون سواد رسانه ای و اخلاق در فضای مجازی به اندازه مطلوب برای دانش آموزان و معلمان و خانواد ها وجود دارد؟این ها مواردی است که اگر به آن ورود نکنیم آسیب زا خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: در سال های اخیر بودجه آموزش و پرورش بین ۹ تا ۱۲ درصد بود که در کنار نیاز به افزایش این بودجه، اما آیا بهره وری لازم از این میزان بودجه را داشته ایم؟ هیچ منطقه ای دوری نداریم و  مقیاس کجا بودنش پایتخت نیست، همه مناطق و سرزمین  ایران به یک اندازه  ایران است و باید به همه مناطق ایران خدمت مطلوب ارائه دهیم.

 

***

 

آغاز بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

با پایان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

 

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی


حاتمی: وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد

حسین حاتمی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مخالف خطاب به رییس جمهور گفت: تا به امروز توزیع ناعادلانه و نامناسب منابع ملی و تبعیض و محرومیت حاصل از آن را برای مردم خود باید توضیح می‌دادیم در دولت جنابعالی عدم انتخاب و نداشتن پیشنهادی وزارت هم به این سوال‌ها اضافه شد. امیدوارم‌ حداقل در حد معاونین و روسای سازمان‌ها از ایرانی‌ترین مردمان این سرزمین یعنی آذربایجان در لایه‌های مدیریتی دولتتان جای دهید.

 

وی افزود: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آقای زارع پور ناظر بر ابهامات و ایرادات مستخرج از برنامه‌های ایشان می‌باشد.

 

حاتمی خطاب به زارع پور گفت: حاتمی خطاب به زارع پور گفت: در زمان تصدی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در وزارت ارشاد، الزام به اخذ مجوز تمامی تولیدات دیجیتال که با تندروی در این کار فعالین صنف‌های دیجیتال در نتیجه عدم توانایی دریافت مجوز مجبور به تعطیلی فعالیت و کسب و کار خود شدند، این مورد را برای مجلس رفع ابهام بفرمایید. به جای نگاه سلبی و بدبینانه می‌توانستید موضوع را مدیریت کنید.

 

وی افزود: در حالی که فضای مجازی با همه حواشی و درآمیختگی سود و زیانش به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده است، ایشان هیچ اعتقادی به پلتفرم‌های موجود نداشته و خود نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد.

 

نماینده مردم کلیبر خاطرنشان کرد: برنامه‌های ارائه شده توسط آقای زارع پور کاملا ابعاد پژوهشی داشته و کلی می‌باشد. معنای ضمنی این مطلب آن است که ایشان از فضای واقعی کارها و ظرفیت اقتصاد در بستر ارتباطات و فناوری، اطلاع واقعی ندارند و یا در برنامه خود نیاورده‌اند.

 

نماینده مردم کلیبر بیان کرد: دامنه و ظرفیت وزارت تمام فناورانه و ارتباطاتی با ذائقه عمل در مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه شکاف مبنایی دارد.

 

وی افزود: مسائل جاری و حاشیه‌ای وزارتخانه متبوع، وضعیت کارکنان شرکتی، کارگزاران مخابرات روستایی، شرح وظایف و ماموریت شرکت مخابرات جایگاهی در برنامه‌های ارائه شده آقای زارع پور ندارد.  

 

حاتمی گفت: نگاه شما به وزارت ارتباطات بیشتر نرم افزاری است و توجهی به موضوع توسعه و زیرساخت‌ها به معنای واقعی کلمه در برنامه شما دیده نمی‌شود.

 

حاتمی بیان کرد: تعدد تصمیم گیران در حوزه ICT و بحث‌های چالش برانگیز مکانیسم حل موضوع در برنامه جنابعالی اساسا مسکوت مانده است و چه برنامه‌ای برای رفع ابهامات آن دارید؟

 

نماینده مردم کلیبر گفت: با توجه به اقدام اخیر گوگل پلی در حذف اپلیکیشن‌های روبیکا و مسدود سازی پلتفرم‌های ایرانی برنامه شما برای برخورد با این پلتفرم‌های متخلف که به صورت یکجانبه حقوق کاربران ایرانی را نقض کرده‌اند، چیست؟

 

وی افزود: اصولا نظرات جنابعالی مبنی بر چگونگی راهبری فضای مجازی کشور چیست و در برنامه شما نگاه مشخصی به این موضوع نشده است.

 

حاتمی خطاب به زارع پور گفت: در برنامه‌هایتان این همه از اقتصاد دیجیتال حرف زده‌اید اما اقتصاد دیجیتال با شعاع بین‌الملل در برنامه‌های شما در بستر کدام پلتفرم مد نظر شما اتفاق خواهد افتاد.

 

وی افزود: اخطار بنده پیشاپیش ناظر بر اصل سوم قانون اساسی است که اساسا محرومیت‌ها و را باید اساسی رفع کرد.

 

در این لحظه قالیباف به حاتمی تذکر داد که وارد حوزه انتخابیه نشوید.

 

نماینده کلیبر گفت: ان‌شاءالله به موازات سایر مناطق محروم و دورافتاده حتما نگاه ویژه به این موضوع خواهید داشت.

 

شریعتی: زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه نوبت عصر امروز مجلس در موافقت با وزیر ارتباطات و فناوری پیشنهادی رییسی عنوان کرد: قدرت در دنیای سنتی بر چهار ستون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت استوار بود، اما قدرت مدرن امروز بر دو مولفه اساسی اطلاعات" و "انرژی" بنا شده است، لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز مسوول ارتقاء و تعالی یکی از دو پایه اساسی اقتدار نظام مقدس ماست که متولی تامین سخت افزار و زیرساخت و مهمتر از آن نرم افزار و محتواست. مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رییس جمهور محترم برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.

 

وی افزود: با علم و آگاهی عمیق به توانمندی ها و شایستگی های این برادر عزیز به نقاط قوت و صلاحیت همراه با مطالبات مجلس شورای اسلامی اشاره می‌کنم، یک، ارتباط گسترده با شبکه حرفه ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساخت های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور، به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات - که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است - در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است. در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰% و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضع موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر "توسعه زیرساخت های نرم و سخت حوزه تلکام" از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران (Conectivity) و توسعه سرویس های پایه نظیر موتور جستجوی بومی رقم نخواهد خورد.

 

شریعتی گفت: سه، تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک، مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند و بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلاء و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه ارزنده آقای زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری بویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه "دانستن، خواستن و توانستن" در ایشان است.

 

نماینده مردم تهران تصریح کرد: سه. تسلط بر فناوری های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا، همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد. بدون بهره مندی از ظرفیت های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است اما روبنایی است. اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم. آقای زارع پور با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، می تواند ظرفیت های دانشگاههای فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج نماید. چهار، آشنایی و دغدغه مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات. بی شک زمانی می توانیم مردم کشورمان را به بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند گردانیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد. در این راستا تاسیس و راهبری مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اجرای قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای، شناسنامه دار شدن درگاه های اینترنتی، فعال کردن شرکتهای محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.

 

وی ادامه داد: پنج. تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد ایشان به پرچم داری وزارت ارتباطات در این حوزه،سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵% بوده است؛ در حالی که این سهم در ایران در حدود ۵%درصد از کل اقتصاد کشور است. بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب پذیری جامعه را در بحران ها کاهش داده و اقتصاد را مردمی تر میکند. لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و بنابراین باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود. توانمندی آقای زارع پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم. شش، برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور،متاسفانه یکی از اقدامات اسف بار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است. سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته است و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به جایگاه در خور و شأن جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است. آقای دکتر زارع پور با بهره مندی از ظرفیت های علمی و مراکز پژوهشی کشور می تواند این خلاء را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این حوزه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.

 

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: هفت، اهمیت مضاعف فضای مجازی،  رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسئولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسئول فضای مجازی کشور می شدم». متاسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی کاری پرداخت.

 

نماینده مردم تهران همچنین گفت: فضای مجازی مانند هر پدیده ای دارای فرصت و تهدید است؛ فرصتهایی بی بدیل برای تمدن سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیبهای اجتماعی و امنیتی نیز هست، ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده، با قاطعیت بگوییم  که امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد، وزیر سابق صرفا خود را متولی زیرساختهای ارتباطی فضای مجازی دانسته، شانه از زیر بار مسوولیت سایر حوزه ها خالی می کرد. خوشبختانه، وزیر پیشنهادی در کمیسیون ها اظهار داشته که مسوولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت افزار هم در نرم افزار بعنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاستگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا بطور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارائه شود.

 

وی اضافه کرد: آقای زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت بویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

 

عنابستانی: چه زمانی قرار است شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم؟

علی اصغر عنابستانی در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات بیان کرد: درست است که آقای زارع پور جوانی انقلابی است و برنامه خوبی هم به مجلس ارائه کرده است اما در بحث شبکه ملی اطلاعات ایشان فقط به چالشهای موجود در این حوزه پرداختند و راهکار عملیاتی برای اجرای این پروژه ارائه نکردند. ما انتظار داریم تا به ما دقیق بگوید چه زمانی شبکه ملی اطلاعات که زیرساخت اصلی فضای مجازی در کشور هست و مورد مطالبه رهبری است ایجاد خواهد شد.

 

وی در ادامه گفت: ایشان در برنامه خود گفتند تا در افق ۱۴۰۰ شبکه ملی اطلاعات ایجاد می شود. سوال ما این است آیا تا آن زمان باید منتظر بمانیم؟ از سوی دیگر ما انتظار داریم تا به صورت زمانبندی شده اجرای شبکه ملی اطلاعات مشخص شود و ما سال به سال بتوانیم بر آن نظارت کنیم. از سوی دیگر ایشان در برنامه خود در خصوص طرح موسوم به صیانت اظهارنظر نکردند؛ متاسفانه ما در کشور در عرصه فناوری اطلاعات ابتکار عمل نداریم هیچ سیستم عاملی در کشور ایجاد نشده و هیچ پلتفرم نوظهوری نداریم.

 

وی در ادامه گفت: در طول این سالها متاسفانه نوآوری نداشتیم و تنها چندین پلتفرم به تقلید از پلتفرم های خارجی ایجاد کردیم که تاثیرگذار نبود. ایشان باید مشخصا بگوید چگونه می خواهند برای حمایت از کسب و کارهای مجازی و حقوق کاربران در این فضا گام بردارند.

 

وی افزود: ما شاهد ورود تکنولوژی های جدید و دسترسی به اینترنت بین المللی هستیم برنامه ایشان در این حوزه باید روشن کند. در حوزه نظارت و تنظیم مقررات باید توجه بیشتری داشت. آیا نباید با تنظیم گری جلوی اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی را گرفت؟

 

وی در پایان تاکید کرد: از سوی دیگر انتظار می رود پیگیری مشکلات شبکه مخابرات که به بخش خصوصی واگذار شده دنبال کنند و تلفن ثابت روستاها و اینترنت روستاها از دیگر مواردی است که باید در برنامه ایشان دیده شود.

 

موافقت کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزیر پیشنهادی ارتباطات

روح الله عباس پور در جلسه نوبت عصر علنی امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی  ارتباطات و فناوری اطلاعات را به شرح زیر قرائت کرد:

 

«در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی عیسی زارع پور، به استناد نامه  وزیر علوم، استعلام شد که وزارت مربوطه تأیید کرد که مراتب فارغ التحصیلی ایشان در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر نیو ساوت ولز استرالیا تأیید شده است.

 

معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی با مسائل و مشکلات ما متناسب است. برنامه‌های ایشان واقع گرایی لازم را دارد. همچنین ایشان آینده‌نگر هستند و برای یک افق زمانی چهار ساله می‌توانند انسجام عمل داشته باشند. انطباق برنامه‌ها با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ درصد برنامه‌های ایشان با احکام فوق الذکر همسو است. بررسی صلاحیت‌های وزیر پیشنهادی، سوابق اجرایی و تجربیات وزیر پیشنهادی در حوزه فناوری اطلاعات قابل قبول و اتکا است. در زمینه زیرساخت‌ها و همچنین توسعه فناوری‌ها و کاربردهای خدمات فضایی لازم است از قابلیت‌های افراد و مدیران باسابقه استفاده شود. تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی این وزارت خانه مهم است که باید تسریع شود. در مجموع ایشان دارای نگاه جامع به موضوعات متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارت خانه بوده. ایشان فردی جوان، متخصص، شناخته شده، با تجربه و دارای حسن سابقه است. ایشان به مشکلات این حوزه اشراف کامل دارند و در هر زمینه دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی است.

 

کمیسیون صنابع و معادن مجلس با توجه به ظرفیت‌های علمی ایشان، ایشان را مناسب تشخیص داد.»

 

***

 

پایان اولین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم

نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر ابتدا به بررسی کلیت برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم پرداختند و سپس وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا (وزارتخانه ها) شدند.

 

بررسی صلاحیت حسین باغ گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به پایان رسید و مجلس وارد بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شد که از مجموع دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف یک موافق و یک مخالف صحبت کرد و مابقی به جلسه صبح فردا موکول شد.

 

مجلس از فردا صبح مجددا در دو شیفت صبح و بعد از ظهر به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت می پردازد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------