آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

سلحشوری: اگر آمریکا دشمن است چرا فرزندان مسئولان به آنجا می‌روند؟



  سلحشوری,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
نماینده سابق مجلس گفت: نمی‌شود به مردم گفت یک کاری کنید و خودمان یک کار دیگر انجام دهیم. اگر آمریکا یا کانادا کشور‌های دشمن هستند پس چرا فرزندان برخی مسئولان به آنجا می‌روند یا بعضی از آن‌ها در کشور‌های غربی با رفاه بالا زندگی می‌کنند و پوشش‌هایی متفاوت از بچه‌های خاک خودمان را دارند. 

نماینده پیشین مجلس گفت: فکر می‌کنم کسی نیست که با رفتاری که توسط گشت ارشاد صورت می‌گیرد از لحاظ اعتقادی و قلبی معتقد شود و این رفتار‌ها باعث شده کسانی که معتقد هستند نتوانند از اعتقادات خود دفاع کنند و این کار را سخت کرده است.

 

به گزارش ایلنا، پروانه سلحشوری نماینده پیشین مجلس، در پاسخ به این سوال که با توجه به حادثه پیش آمده برای مهسا امینی، همه مسئولان و مردم با دیدگاه‌های مختلف این حادثه تلخ و ناگوار را محکوم کردند، به گونه‌ای که انتظار می‌رفت در اثر این انسجام و خواست جمعی شاهد تغییر در ادامه این روند و یا تغییر در نحوه رفتار و عملکرد گشت ارشاد باشیم. اما به نظر می‌رسد با ورود گروه‌های اپوزیسیون و سلطنت‌طلب و بهره‌برداری از اعتراضات به حق مردم، امکان تحقق این خواسته با دشواری و مقاومت مسئولان ذیربط مواجه شود که در این راستا طبق شواهد، در روز‌های اخیر شاهد تغییر مواضع برخی سیاسیون در این زمینه هستیم نظر شما در این باره چیست، گفت: ربط اینکه گروه‌های دیگر مانند گروه‌های اپوزیسیون در این خصوص صحبت کردند و برای همین مسئولان کوتاه نمی‌آیند و مواضع تغییر نکرده را منطقی نمی‌دانم، زیرا اگر این گروه‌ها خواستند از این موضوع بهره‌برداری کنند، چرا آن‌ها روی موضع قبلی خودشان پافشاری کنند، برای کار غلط که نباید اصرار کرد، حتی هر کسی باشد که آن حرف‌ها را بزند. من فکر کنم حدیثی از پیامبر اکرم است که می‌فرماید «ننگر که گوینده کیست، بشنو که گفتارش چیست».

 

سلحشوری ادامه داد: اینکه گروه‌های ضدانقلاب هر اتفاق کوچکی که رخ می‌دهد را بازتاب می‌دهند، در همه جا رخ می‌دهد، مگر برای جورج فلوید رسانه‌های ایران یک سال مرثیه‌سرایی نکردند. خوب طبیعی است که اتفاقات ایران هم رسانه‌ای می‌شود. الان در دهکده جهانی به سر می‌بریم.

 

ما باید ببینیم چه چیز‌هایی در جهت آسایش مردم است و همان را اعمال کنیم. اگر در جهت رفاه و آسایش مردم کاری انجام شود کسی کاری ندارد. چرا نمی‌روند از کشور‌های اسلامی دیگر سوژه بگیرند؟ همین مرگ خاشقچی توسط عربستان چقدر رسانه‌ای شد. مهم این است که خطا را پذیرفت و در جهت اصلاح تلاش کرد.

 

مالزی کشور اسلامی است که خیلی از آن‌ها حجاب دارند و خیلی از آن‌ها ندارند، اما اجازه ندارند اینگونه رفتار کنند این ما هستیم که باید با مردم خودمان تعامل داشته باشیم.

 

نماینده سابق مجلس ادامه داد: مشکل کار این است که یک امر فردی به یک امر اجتماعی، سیاسی تبدیل شده است، الان در هیچ کجای دنیا و در هیچ دولتی که به رسمیت شناخته شده، حجاب اجباری وجود ندارد. ما تنها کشوری هستیم که حجاب آن، اجباری است.

 

سلحشوری اضافه کرد: این موضوع نشان می‌دهد که اصل ماجرا در اجبار‌ها است، مگر ما تنها کشور مسلمان دنیا هستیم؟ خود عربستان که مهد اسلام است، اینگونه نیست. گشت ارشاد به جز اینکه باعث ترس و وحشت مردم شده و جدایی و تفرقه و تنفر به وجود آورده، دستاورد دیگری نداشته است.

 

وی تصریح کرد: چیزی که کارکرد ندارد، عقل سلیم سراغ آن نمی‌رود، باید ببینیم کسانی که متولیاین امر هستند چه میزان روی چیزی که نتایج غلطی داشته و کارکرد درستی نداشته، پافشاری می‌کنند.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تعدد نهاد‌های فرهنگی و صرف بودجه‌های فراوان خروجی عملکرد این نهاد‌ها موفق نبوده است؟ مشکل کار کجاست؟ چرا جوانانی که تربیت شده‌ی بعد از انقلاب و نسل انقلاب هستند و در مدارس جمهوری اسلامی آموزش دیدند دیدگاه‌های پدرانشان را دیگر برنمی‌تابند؟ این شکاف نسلی و اجتماعی طبیعی است؟ اگر نه چرا شاهد این همه شکاف هستیم؟ گفت: آدم‌ها حق انتخاب دارند و این خیلی مهم است، وقتی در قرآن داریم که اجباری در دین نیست، یعنی بشر انتخاب و اختیار دارد این خیلی نکته مهمی است که نشان می‌دهد در دین ما چقدر به اهمیت انتخاب مردم بها داده شده است. وقتی در خود دین به صراحت آمده اجباری نیست، به چه حقی عده‌ای به نام دین به خود اجازه می‌دهند با این جدیت این کار را انجام دهند. کاری که خدا آن را اجباری نکرده است.

 

وی افزود: استدلال‌هایی که آورده می‌شود، منطقی نیست استدلال‌هایی که برای موضوع واقع شده باعث شده نتایج بعدی آن و حتی ادامه این رفتار نیز خوب نباشد. اگر در آن استدلال وجود داشت این اتفاقات نمی‌افتاد.

 

سلحشوری گفت: من الان دیدم گفتند چادر یک زن را برداشتند و عده‌ای که مذهبی بودند چقدر جریحه‌دار شدند، چرا جامعه را به تقابل با یکدیگر رسانده‌ایم؟ زیرا همواره مردم را ذیل خود تعریف کرده و این باعث شده این موضوع به شکل یک تقابل دیده شود و به این تقابل دامن زده شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات گشت ارشاد توانسته کسی را باحجاب یا اعتقادش را به نظام بیشتر کند، گفت: فکر نمی‌کنم اقدامات گشت ارشاد باعث علاقه یک فرد به حجاب یا نظام شده باشد، فکر می‌کنم جواب سوال واضح است. کسی نیست که با این کار که صورت می‌گیرد از لحاظ اعتقادی و قلبی معتقد شود و این رفتار‌ها باعث شده کسانی که معتقد هستند نتوانند از اعتقادات خود دفاع کنند و این کار را سخت کرده است.

 

آثار روانی تهدیدشدگان توسط گشت ارشاد روی افراد باقی می‌ماند. برای همین است که شاهد یک خشم جمعی هستیم. الان زور جواب نمی‌دهد و در همه امور نیز همین موضوع است زور تا یک موقعیتی با فشار می‌تواند نتیجه داشته باشد، اما نمی‌تواند مداومت داشته باشد الان پوشش مهسا امینی یک پوشش عام بود و فقط قرعه به نام او افتاد که این اتفاق رخ داد. در حالت عادی پوشش عادی مردم ما همین است.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال چقدر ضرورت دارد که مسئولان با حکمرانی صحیح و حل ریشه‌ای این مسائل، اجازه تکرار این حوادث تلخ را ندهند، گفت: باید تمامی قوانینی که با مردم ارتباط دارد بازنگری شود قانون برای نظم است. اما در کشور ما همه چیز حتی اتفاقات کوچک جرم‌انگاری می‌شود و دایره جرم آنقدر وسیع می‌شود که زندگی اغلب مردم را نمی‌شود در آن تعریف کرد. در حالیکه قانون نباید مشکلی داشته باشد.

 

قانون باید به گونه‌ای تحریر شود که رفاه حال مردم تامین شود. باید قوانین در جهت ایجاد رفاه باشد و هر قانونی که به آسایش مردم آسیب می‌زند، باید بدون احساس عقب‌نشینی آن را کنار زد، می‌بینید که در خیلی از کشور‌ها برای چیز‌های کوچیک همه‌پرسی برگزار می‌شود، اما برخی حس می‌کنند اگر به مردم این فرصت را بدهیم کاری پر ریسک و پر خطری است.

 

سلحشوری در پاسخ به این سوال که در فضای مجازی عکس‌هایی از نوع سبک زندگی فرزندان برخی مسئولان به نمایش گذاشته می‌شود که با آنچه پیش روی جوانان کشورمان است، فرسنگ‌ها فاصله دارد. این دوگانگی در رفتار‌ها چقدر آسیب‌زاست، گفت: این دوگانگی خیلی مشکل‌زا است، نمی‌شود به مردم گفت یک کاری کنید و خودمان یک کار دیگر انجام دهیم. اگر آمریکا یا کانادا کشور‌های دشمن هستند پس چرا فرزندان برخی مسئولان به آنجا می‌روند یا بعضی از آن‌ها در کشور‌های غربی با رفاه بالا زندگی می‌کنند و پوشش‌هایی متفاوت از بچه‌های خاک خودمان را دارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره شکل حجاب چیست؟ گفت: من از اول گفتم و الان هم می‌گویم با حجابی که از روی اجبار باشد مخالفم این موضوع به خود افراد برمی‌گردد که چه نوع پوششی انتخاب کنند لباس بر اساس عرف اجتماعی معمول جامعه است و این را نمی‌توان عوض کرد و اگر اجبار بیش از این باشد، نتایج دیگری خواهد داشت.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------