آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین خبرها از حکم اعدام توماج صالحی از زبان وکیلش

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی فرایند پرونده این خواننده را توضیح داده. آقای رئیسیان می‌گوید حتی اگر دادگاه بدوی بر رأیش اصرار کند، باز حکم…

«نه» فرزند آیت‌ا... به‌کرسی بهارستان؟!



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,محسن هاشمی

 

مطرح شدن مباحث انتخاباتی در این برهه زمانی چندان عجیب نیست و هر گروه و جناح به ارزیابی گزینه‌های موجود برای ارائه لیست قوی مشغول است که البته برخی دیگر که عمدتا از مخالفان جریان اصلاحات هستند در فرصت مشخص به ارائه برنامه برای تخریب کاندیداهای رقیب می‌پردازند و «وقت اضافه» را صرف بررسی گزینه‌های جریان خودشان می‌کنند به عبارتی وارد نشدن اصلاح‌طلبان به بهارستان برایشان مهم‌تر از پیروزی کاندیداهای خودشان است! محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و فرزند آیت‌ا... هاشمی از جمله شخصیت‌هایی است که نامش برای ورود به مجلس یازدهم مطرح می‌شود. او با 1756086 رأی به شورای شهر رفت که رای بالایی بود.

 

بنابراین بعید نیست مورد استقبال رای دهندگان برای ورود به بهارستان هم قرار بگیرد و با آرای بالا وارد مجلس شود. از سوی دیگر تاکید زیادی به کاندیداتوری افراد با تخصص برای مجلس وجود دارد که محسن هاشمی هم از این ویژگی برخوردار است و در طی سال‌ها حضور در بخش‌های مدیریتی و عمرانی نشان داده که توانایی جلوس بر کرسی‌های تصمیم‌گیری در سطوح بالاتر از جمله مجلس و حتی ریاست جمهوری را دارد، اما ظاهرا برنامه‌ای برای ورود به بهارستان یازدهم ندارد.

 

هر چند شایعه کاندیداتوری محسن هاشمی سوژه خوبی برای هوچی‌گری سیاسی و رسانه‌ای دلواپسان است، اما این حضور بارها تکذیب شده است به عنوان نمونه محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی این حزب ورود محسن هاشمی به انتخابات مجلس را تکذیب کرده و به «نامه نیوز» گفته بود: « بعید به نظر می‌رسد، او باید تا آخر شورای شهر را مدیریت کند و قرار هم نیست که آقای محسن هاشمی و دیگر اعضا از شورا خارج شوند. مگر آنکه شرایط خاصی پیش بیاید که ضرورت حضور او در انتخابات مجلس مهم‌تر از حضور او در شورای شهر باشد.» اخیرا از سخنگوی حزب کارگزاران سوال شد: «آقای عارف می‌تواند همچون انتخابات مجلس گذشته لیدر جریان اصلاحات در انتخابات مجلس آینده باشد؟» که حسین مرعشی چنین پاسخ داد: «آقای عارف از ظرفیت‌های خوب اصلاح‌طلبی هستند. بستگی دارد که به انتخابات مجلس ورود کنند یا خیر. » مرعشی در واکنش به اینکه «برخی می‌گویند کارگزاران برنامه دارد که آقای محسن هاشمی این لیدری را برعهده بگیرد تا از حوزه انتخابیه رفسنجان به انتخابات مجلس در سال ۹۸ ورود کند؟» اظهار داشت: «نه، محسن آقا وارد انتخابات مجلس نمی‌شود.»

 

محسن هاشمی، بحث همه فصول

البته در میانه سال گذشته بحث ورود محسن هاشمی به بهارستان داغ بود چنانکه برخی سایت‌های خبری مدعی شدند کمیته سیاسی در حزب کارگزاران برنامه مفصل و دقیقی برای بهره‌برداری از این مهره مهم ترتیب داده است. مشارکت محسن هاشمی در انتخابات ۹۸، آن هم به عنوان کاندیدای رفسنجان به او این امکان را می‌دهد که تا تابستان ۹۹ بر مسند ریاست شورای پایتخت تکیه زند. در ادامه این سناریو فرزند آیت‌ا... ریاست شورای پنجم در ماه‌های پایانی عمر این نهاد را به این امید واگذار می‌کند که جای علی لاریجانی را در مجلس بگیرد.

 

اعضای شورای مرکزی و سخنگوی حزب کارگزاران هنوز این سناریو را تایید نکرده‌اند، اما آنطور که از اظهاراتشان برمی‌آید، این گمانه چندان دور از انتظار نیست. حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس را زودهنگام دانست و گفت: «ما باید منتظر تصمیم‌گیری و مشخص شدن نظر مجموعه اصلاح‌طلبی باشیم و بعد سیاست‌ها را مشخص کنیم». مرعشی خبر خروج محسن هاشمی از شورا و کاندیداتوری در انتخابات مجلس را تکذیب کرد و افزود: «هنوز در شورای مرکزی هیچ بحثی پیرامون کاندیدا‌های احتمالی نکرده‌ایم». که اکنون ظاهرا مشخص شده که او تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات مجلس برای ورود به بهارستان ندارد و ترجیح می‌دهد فارغ از حواشی به برنامه‌ریزی برای بهبود وضع پایتخت بپردازد.

 

روایت کاندیداتوری و انصراف در سال 94

ناگفته نماند که محسن هاشمی در انتخابات مجلس دهم کاندیدا شده بود که از رقابت انصراف داد. 27 دی 94 اینستاگرام آیت‌ا... هاشمی در پستی، خبر از انصراف محسن هاشمی از کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم داد. غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در آن مقطع اظهار داشت: «محسن هاشمی به‌خاطر کنترل روحیات افراط‌گرایانه و عدم تحریک نیروهای افراطی به این نتیجه رسیده است که عدم حضورش در انتخابات مفیدتر است. » کرباسچی این را هم خاطرنشان کرد که فرزندان آیت‌ا... هاشمی دنبال کسب موقعیت و پست نیستند و بیشتر مسائل کشور، مردم و منافع ملی برایشان اهمیت دارد.

 

نکته قابل توجه آنجاست که محسن هاشمی در آن انتخابات به عنوان کاندیدای مستقل ثبت نام کرده و درباره این موضوع گفته بود: «برای حضور مستقل بنده، سه عامل وجود داشت، عامل اول شخصيت و نگاهم به موضوعات كشور است، كه در چارچوب يك حزب سياسي وگروه خاص نمي‌گنجد، اعتقاد دارم كه بايد در كشور از توان همه گروه‌ها، احزاب و جناح‌ها استفاده شود و طبيعتا اين با نگاه حزبي وجناحي سازگار نيست،

 

عامل دوم، مشي اعتدال و ميانه‌روي است كه پايه‌گذار اين سيره در فضاي سياسي كشور، آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني بودند، ايشان از ٣٠ سال قبل تاكنون خود را در فضاي بين جناح‌ها و تعادل‌دهنده آرايش سياسي كشور تعريف و سعي كردند به آن وفادار بمانند اما عامل سوم اين است كه در شرايط فعلي ما با حاكميت نياز به اعتماد‌سازي و كاهش تنش داريم، اعتماد‌سازي مستلزم رفتارهاي مثبت است و من فكر مي‌كنم حضور مستقل از جناح و حزب مي‌تواند اين پيام را داشته باشد كه قرار نيست، حركت‌هاي سازماندهي شده‌اي مانند مجلس ششم اتفاق بيفتد، بلكه نيروهايي كه به اصل نظام و رهبري اعتقاد دارند، مي‌خواهند با حضور در فضاي سياسي، از اين بن‌بست و تنش عبور كنيم.» البته مخالفان اعتدال و آیت‌ا... هاشمی چنین وانمود کردند که محسن هاشمی پس از اطلاع از عدم احراز صلاحیتش انصراف داده که صحت نداشت چرا که در آن زمان هنوز نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده بود.

 

صراحت، یادگار پدر برای محسن

محسن هاشمی اهل تعارف و حاشیه نیست ؛ او از پدر صراحت و صداقت را آموخته است و به‌رغم آگاهی از احتمال هجمه مخالفان اما ترجیح می‌دهد جز حقیقت بر زبان جاری نسازد مانند اردیبهشت 92 که گفت: « قصد داشتم درباره انتخابات رياست جمهوري تصميم گيري كنم اما با توجه به افزايش تعداد كانديداها و گذشتن آن از حد معقول كه به سمت 40 – 50 رفته است و به قول حاج خانم: مادر بنده: «هزار كانديدا» شده است تصميم گرفتم در حوزه انتخابات رياست جمهوري فعاليتي نداشته باشم. وي يادآور شد: پس از انصراف براي شركت در انتخابات رياست جمهوري از طرف كارشناسان و غيرسياسيون كشور مخصوصا حمل و نقلي‌ها، فشارهاي زيادي بود كه با توجه به تجربه بنده در مترو و شهر تهران و اينكه 20 سال از فعاليت هاي تخصصي و عمراني من مربوط به حوزه حمل و نقل عمومي تهران است در انتخابات شوراها كانديدا شوم.»

 

بنابراین او اکنون هم برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس هراس ندارد و تا به امروز تصمیم رئیس شورای شهر برای ورود به بهارستان منفی است. هر چند ماه‌های زیادی تا برگزاری انتخابات مجلس باقی مانده و تغییر تصمیم امری عادی است.

 

 

آرمان/ مطهره شفیعی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------