آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

ظریف: بزودی به کره شمالی سفر می کنم/ بولتون در جلسه منافقین گفته سال آینده در ایران خواهیم بود



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ظریف
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برنامه خود برای سفر به کره شمالی خبر داد و گفت به زودی زمان آن تعیین خواهد شد. 

محمد جواد ظریف عصر شنبه در پاسخ به این سوال ایرنا که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تا کنون با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کرده است، آیا برنامه ای برای دیدار با دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران هم دارد؟ این مطلب را مطرح کرد.

 

وی افزود: در جریان برنامه رئیس جمهوری نیستیم اما در برنامه های کاری من این سفر وجود دارد و به زودی تاریخ آن را تعیین می کنیم.

 

**چرایی طرح 'تیم ب' حتی در فاکس نیوز

خبرنگار ایرنا پرسید: در مصاحبه های متعدد تاکید بر 'تیم ب' شامل بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن سلمان و بن زاید شده است و حتی در شبکه فاکس نیوز هم به آن پرداخته اید، آیا پیام خاصی مد نظر بوده است؟

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: می خواستیم مردم آمریکا واقعیتی را بدانند که بسیاری مبتنی بر داده های عینی و نه اتهام یا تهدید است. گروهی هستند که به طور رسمی تا کنون مسئولیت بسیاری از سیاست های خطرناک آقای ترامپ را به عهده دارند.

 

وی اظهار کرد: 17 سال پیش نتانیاهو در کنگره آمریکا پیشنهاد حمله به ایران داد، نتانیاهو اخیرا قبل از انتخاباتش درباره اعلام بی پایه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عبری توئیت کرد که این کار ترامپ بر اساس پیشنهاد او انجام شده است.

 

ظریف ادامه داد: بر اساس شنیده ها برخلاف اینکه ترامپ شرط استخدام بولتون را شروع نکردن جنگ دیگری دانسته بوده است اما آقای بولتون سیاست دیگری را دنبال می کند. در سخنرانی اجیر شده ایشان در جلسه منافقین که 50 هزار دلار رسما برای آن پول گرفته و در برگه های مالیاتی وی موجود است، می گوید سال آینده در ایران خواهیم بود.

 

وی اضافه کرد: هفته گذشته پمپئو در اجلاس ایرانی ها، حتی اقدامات غیرقانونی برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را رد نکرد.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: برخی کشورهای کوچک منطقه دراعلامیه آقای ترامپ نام برده شدند به عنوان کشورهایی که به آمریکا تضمین دادند و برای این کار تشویق کرده اند.

 

ظریف با بیان اینکه این اقدامات با اهداف اعلامی ترامپ در کارزار انتخاباتی او حتما مغایرت دارد، گفت: ترامپ بر اساس وعده های انتخاباتی انتخاب شد و خیلی هم به این وعده ها متعهد مانده است، برخی از این وعده ها همچون خروج از برجام و شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، وعده های غلط بوده است و وعده های درستش هم این بوده که آمریکا را درگیر یک ماجراجویی بی جا نکند.

 

وی افزود: لذا باید این تذکر داده می شد که منافع آمریکا در حال قربانی شدن برای منافع اسرائیل و یک گروه جنگ طللب است. این واقعیت باید برای مردم آمریکا گفته شود. این واقعیت؛ موضوع جدیدی نیست اما فضا را به قدری با تبلیغات و هوچی گری سنگین کرده اند که بسیاری از کسانی که به این واقعیت باور دارند، جرات این را ندارند که این واقعیت را به راحتی به زبان بیاورند.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرد: برای همین است که به زبان آوردن این واقعیات در این محیط هم لازم است و هم می تواند در شکستن این فضای اختناق خبری بر خلاف ادعای آزادی، موثر باشد.

 

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب فاکس نیوز برای ارسال پیام خاصی بود، گفت: برای پیام ویژه ای نبود، مدت ها پیش، از طرف فاکس درخواست مصاحبه با رئیس جمهوری و یکبار هم برای مصاحبه با من در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد داده شده بود که به دلیل هماهنگ نشدن از قبل، انجام نشده بود.

 

وی افزود: فاکس نیوز رسانه ای است که بخشی از مردم آمریکا به خصوص مردم سنتی، ایالت های میانی و کسانی که با این دولت ارتباط نزدیکی دارند، با آن مانوس هستند و از این رسانه استفاده می کنند.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادامه داد: نیاز بود در شرایط کنونی و به خصوص گروهی که کشور آمریکا را در جهت منافع اسرائیل جهت می دهند، جهتی که با منافع آمریکا هم احتمالا تناقض جدی دارد و خود ترامپ هم در مبارزات انتخاباتی به صراحت آن را گفته بود. سوق دهند.

 

ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی با اتکا به مردم توانسته از فشارها عبور کند، این بار هم مردم ایران برخلاف همه فشارهای آمریکا از همیشه منسجم تر و متحدتر حضور دارند و وظیفه ما به عنوان دولت این است که این فشارها را به حداقل برسانیم.

 

وی خاطرنشان کرد: از این رو، لازم است که پیام به صورت واضح به گروه های مختلف فکری وسیاسی آمریکا منتقل شود که انتخابی که انجام می دهند یا طراحی هایی که توسط اسرائیل صورت می گیرد، چه نتیجه ای خواهد داشت.

 

**واکنش به اظهارات آمریکا درباره تبادل زندانیان

ظریف درباره پیشنهاد تبادل زندانی ها بین ایران و آمریکا و اینکه آیا پاسخی از آمریکایی ها دریافت کرده است یا خیر، گفت: پاسخی که وزارت خارجه آمریکا داد، نشان دهنده ذهنیت این دولت آمریکا است که در همه زمینه ها ادعا دارد و فقط برای تبلیغات استفاده می کند. آمریکایی ها باید جدی باشند و بدانند اگر با کشورهایی که دنباله روی آنها هستند و با دستور با آنها صحبت می کنند، با مردم بزرگ ایران باید به گونه ای دیگر صحبت کنند.

 

**پاسخ به اظهارات هانت

وی درباره واکنش جرمی هانت وزیر خارجه انگلیس به این پیشنهاد هم اظهار کرد: او بی جهت خود را وارد موضوعی کرد که ربطی به او نداشت.

 

** پاسخی به شائبه ها درباره دکترای دور زدن تحریم

ظریف در پاسخ به اینکه چرا اظهار شد ایران در دور زدن تحریم ها دکترا دارد، گفت: ایالات متحده 40 سال است که ایران را با تحریم های متفاوتی روبرو کرده است، در روزهای اخیر شنیدیم که پوششی که مقامات آمریکایی بر روی سیاست ضد مردمی ایران می گذاشتند را هم کنار گذاشته اند.

 

وی افزود: آنها به صراحت اعلام می کنند که هدف این تحریم ها، مردم ایران هستند و می خواهند به مردم ایران فشار آورند تا علیه دولت اقدام کنند، بیانیه ها و صحبت های آنها کاملا مشخص است که مردم ایران هدف این تحریم ها است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: ایران در طول 40 سال گذشته هیچ گاه از تحریم استقبال نکرده و برای مقابله با آن اقدام کرده است، برجام نشان دهنده آن بود که می توان تحریم ها را از طریق مذاکره برطرف کرد و اگر چنین چیزی باشد جمهوری اسلامی طرفی نیست که تعهدات خود را زیر پا می گذارد و نشان داده شد که این طرف مقابل مخصوص آمریکایی ها هستند که برای تعهدات خودشان پشیزی ارزش قایل نیستند.

 

**مقابله با تحریم، تنها راه حل باقی مانده

ظریف با تاکید بر اینکه آزمایش گفت گو با آمریکایی ها انجام شد، گفت: این مذاکرات در ابتدا به نتیجه رسید اما در نهایت آمریکایی ها نشان دادند طرف مذاکره قابل اعتمادی نیستند.

 

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی تنها راه باقی مانده برای جمهوری اسلامی، مقابله با تحریم ها است. کاری که می تواند توسط مردم و دولت و با اقدامات مختلف انجام شود و نتیجه آن کاهش وابستگی به نفت، افزایش میزان درآمد غیر نفتی، تولید داخلی و صادرات غیر نفتی است.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اینها اقداماتی است که در حال حاضر و آینده با برنامه ریزی هایی که دولت، بخش خصوص و وزارت امور خارجه دارند، انجام خواهد شد.

 

ظریف یادآور شد:عبور از تحریم ها، دشواری هایی دارد. در این مسیر هیچ کشوری به اندازه ایران به دلیل نیاز، دارای تجربه نیست و با استفاده از این تجربه و با اتکای به مردم، میزان فشار این تحریم ها به مردم به حداقل خواهد رسید.

 

**سفر به دو کشور همسایه و روسیه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که شنیده شده است در آینده سفری به روسیه خواهید داشت هم گفت: در 10 روز آینده در قالب همکاری های دو جانبه به روسیه خواهم رفت و قبل از آن به دوکشور همسایه سفر می کنم. هممانگونه که گفتیم همسایگان ما همواره اولویت های ما هستند.

 

**ان پی تی

ظریف در پاسخ به این سوال که پیش از این مساله خروج از ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح اتمی) به عنوان یکی از گزینه ها مطرح می شود اما در این سفر به آن نپرداختید هم گفت: انتخاب های جمهوری اسلامی متعددد است، مقامات کشور در حال بررسی آن هستند، حسب اینکه چگونه اقدام شود انتخاب های متعددی است که آنچه مطرح کردید، یکی از آنها است.

 

**موضع ایران در قبال اصلاح ان پی تی

خبرنگار ایرنا پرسید: نشست سوم اصلاحات ان پی تی از دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آغاز می شود، موضع ایران در قبال اصلاحات این معاهده چیست؟

 

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: همواره تاکید کرده ایم که ان پی تی سه پایه دارد که باید همزمان حرکت کند، همکاری صلح آمیز در حوزه هسته ای، عدم اشاعه و تضمیمن های امنیتی برای کشورهای غیر هسته ای که نباید مورد تهدید قرار گیرند.

 

ظریف خاطرنشان کرد: ضروری است همه این ها به خصوص پایه سوم همزمان پیش برود. مهم ترین تضمین، خلع سلاح هسته ای است، کاری که کشورهای هسته ای به هیچ وجه انجام نداده اند.

 

وی با تاکید بر اینکه این سیاست اصلی ما است، ادامه داد: بحث خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و خطر جهانشمول نبودن ان پی تی دیگر مساله مد نظر ایران است. اینکه رژیم صهیونیستی در داخل ان پی تی نیست و سلاح های این رژیم به عنوان بزرگترین خطر بری امنیت جهان ومنطقه مطرح است.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این موضوعات حتما توسط ما در اجلاس مطرح خواهد شد. ضرورت احترام به حق داشتن کشورها برای داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز نکته دیگری است که مطرح خواهیم کرد.

 

**فرصت اندک اروپایی ها

ظریف در واکنش به تاخیر اجرایی شدن تعهدات اروپایی ها در قبال برجام و عملیاتی کردن سازوکار حمایت مالی (اینستکس)گفت: اروپایی ها یکسال فرصت داشتند و متاسفانه اقدام عملی نکردند؛ انتظار ما این است که نشان دهند این طور نیست و فکر نمی کنم فرصت زیادی برای آنها نمانده باشد.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روز سه شنبه برای شرکت در نشست بزرگداشت روز بین المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح که در سازمان ملل متحد برگزار شد، به نیویورک سفر کرده است.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------