آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

روحانی: آمریکا از 2 سال پیش توطئه جدید را علیه ایران آغاز کرده است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,روحانی
رئیس جمهور گفت: سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ هدیه‌ای از سوی نیروهای مسلح به ملت ایران بوده و از سامانه S۳۰۰ قوی‌تر است. 

 به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز در مراسم گرامیداشت روز صنعت دفاعی با اشاره به این که هر ساله صنعت دفاعی هدایای بسیار ارزشمندی به ملت ایران می‌دهد، اظهار کرد: سال گذشته جنگنده کوثر رونمایی شد، در طول سال هم چند زیردریایی و ناوچه جدید رونمایی شد و امروز هم سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ رونمایی و به سامانه پدافندی کشور الحاق شد.

 

وی با بیان اینکه این سامانه بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: باور ۳۷۳ از سامانه S ۳۰۰ قوی تر و به سامانه S ۴۰۰ بسیار نزدیک است. این سامانه هدیه بسیار بزرگی از سوی نیروهای مسلح و وزارت دفاع برای مردم ما بود.

 

رییس جمهور با اشاره به توطئه‌های آمریکا از سال ۹۶ علیه کشورمان خاطرنشان کرد: در آغاز آنها برای جنگ روانی و سیاسی برنامه ریزی کردند و سپس بر روی جنگ اقتصادی. علامت‌هایی هم در سال های ۹۶ و ۹۷ دریافت کردند که شاید مشوق آنها در این توطئه بود، اما ما هیچگاه در برابر توطئه‌ دشمنان نه غمناک شدیم و نه دل ما گرفت؛ ما با روحیه لازم در برابر توطئه‌ها ایستادیم.

 

روحانی ادامه داد: در سال ۹۶ آنها از طریق  عوامل‌شان موفق شدند اغتشاشاتی در تهران و برخی از شهرستان‌ها به راه بیندازند و تصور می‌کردند که یک اغتشاش چند ماهه را کلید زدند، اما با تدبیر همه مسوولان و نیروهای امنیتی و انتظامی این حرکت در ۵ روز در هم پیچیده شد و موفقیتی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران در برابر توطئه‌های بیگانگان بدست آمد.

 

رئیس جمهور با بیان این که در سال ۹۷ آمریکا با خروج از برجام فشار اقتصادی را کلید زد، گفت: خروج از برجام به معنای عهدشکنی و زیرپا گذاشتن مقررات بین المللی و تروریسم اقتصادی است. آمریکا به خیال اینکه می‌تواند ایران را با تحریم در فشار قرار دهد همه ننگ‌ها را به جان خرید؛ زیرا فکر می‌کرد ظرف چند ماه موفق می‌شود.

 

رئیس جمهور اظهار کرد: سال گذشته در حاشیه اجلاس سازمان ملل یکی از سران معروف اروپایی در جلسه خصوصی به من گفت که با رئیس جمهور آمریکا ملاقات کرده و رئیس جمهور آمریکا به او گفته که شما اروپایی ها سه ما صبر کنید و با ایرانی‌ها در برنامه‌های اقتصادی مشارکت نکنید و در تحریمی که ما انجام دادیم به ما کمک کنید، سه ماه دیگر نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران در منطقه نخواهد بود.

 

وی تصریح کرد: البته آن آقا نیمه شوخی و نیمه جدی این موضوع را بیان کرد. بنده خندیدم و به او گفتم آن آقایی که این ادعا را کرده خودش خواهد رفت. حزبش هم از قدرت خواهد رفت، اما جمهوری اسلامی ایران برای صدها سال دیگر مستحکم تر از امروز باقی خواهند ماند. همچنین گفتم امتحانش آسان است شما سه ماه دیگر تماس بگیرید تلفنی صحبت کنیم، معلوم می‌شود.

 

روحانی افزود: امروز یک سال از آن زمان گذشته است، سال گذشته یعنی در سال 97 توطئه‌ اقتصادی را علیه ما طراحی کردند که تا حدی مردم را نگران کرد و عدم تعادلی را در بازار به وجود آورد؛ اما در عین حال مردم ما با همه آگاهی و هوشیاری‌شان مقتدرانه مقاومت و ایستادگی کردند و امسال یعنی در سال 98 که تحریم آمریکا از سال قبل و از هر زمان دیگری شدیدتر شده است تمام امکاناتش را علیه ایران به کار گرفته است. واقعا جالب است یک ابرقدرتی در دنیا سازمان سیا، خزانه داری، وزارت خارجه و نیروهای امنیتی‌اش و همه جاسوسانش را در منطقه بسیج کرده تا ببیند چه کشتی وارد ایران می‌شود و چه کشتی از بندر ما فاصله می‌گیرد.

 

رئیس قوه مجریه بیان کرد: هیچ وقت آمریکا را ضعیف‌تر، مهجورتر و منزوی‌تر از لحاظ سیاسی و حقوقی در تاریخ به یاد ندارم. همین پریروز دیدیم که آمریکا به شورای امنیت رفت و غم و غصه سال آینده خودش را اظهار کرد و گفت که اگر برجام بماند طبق آن و بر اساس قطعنامه 2231 سال آینده تمام تحریم‌های تسیلحاتی علیه ایران برداشته می‌شود و ایران می‌تواند علنا سلاح بفروشد و بخرد و این تنگنایی که سالها بود برای ایران درست کرده بودند، از پیش روی ایران برداشته می‌شود.

 

وی ادامه داد: دیدیم که با چه غم و غصه‌ای وزیر خارجه آمریکا این مسئله را اظهار کرد و علیه برجام و ایران حرف زد، اما حتی یک نفر در شورای امنیت با آمریکا موافق نبود، آمریکا خودش را از این بیچارگی بیشتر در تاریخ ندیده بود.

 

رئیس جمهور کشورمان همچنین یادآور شد: در اوایل مهر سال گذشته در شورای امنیت رئیس جمهور آمریکا حضور یافته و صحبت کرده و همه 14 عضو با آمریکا مخالفت کردند. همچنین او در مجمع عمومی سازمان ملل حضور یافت و همه به او لبخند تمسخر آمیز زدند. هیچ وقت در  تاریخ آمریکا نبوده که رئیس جمهورش در مجمع عمومی سازمان ملل حضور بیابد و همه نماینده‌های دنیا به چهره او لبخند تمسخر بزنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین آمریکا پیروز نیست شکست خورده است ما موفق این میدان هستیم و امروز تمام شاخص‌های داخلی اعم از اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به ما می‌گوید که وضع ما امروز از سال گذشته در این موقع به مراتب بهتر است، آرامش مردم بیشتر و ثبات بازار اقتصادی بیشتر است و این مسئله را هم آمار نشان می‌دهد و همچنین صادرات غیر نفتی ما این را می‌گوید؛ البته صادرات غیر نفتی ما در ماه اول پایین و در ماه های دوم و سوم افزایش داشته است. همچنین بورس این مسئله را تایید می‌کند که بیش از 140 درصد رشد در چند ماه اخیر داشته و همچنین فعالیت‌های دیگر اقتصادی ما این واقعیت را پیش‌روی ما می‌گذارد.

 

روحانی اظهار کرد: در همه این شرایطی که برای ما به وجود آوردند در یک سال گذشته ما 11 سد ملی افتتاح کردیم، 30 تصفیه خانه فاضلاب و 6 تصفیه خانه بزرگ آب را افتتاح کردیم، چند هزار مگاوات به برق ما افزوده شد که در تاریخ انقلاب چه قبل و چه بعد از آن افزایش داشته و ما بالاترین صادرات برق و گاز را به کشورهای همسایه داریم، همچنین در فرآورده‌های نفتی نیز این گونه است.

 

به گزارش ایسنا،‌ رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که بنزین، گاز و گازوئیل صادر می‌کنیم، اظهار کرد: در تابستان امسال یک لحظه خاموشی برق یا مشکل آب نداشتیم، البته این هم به برکت بارش‌های الهی بود و هم فرهنگ صرفه جویی، ما در زمینه‌های مختلف پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم، تعداد شرکت‌های دانش بنیان به 4400 شرکت رسیده است. دشمن به زندگی مردم فشار وارد کرد اما فرصت‌های بسیار خوبی هم برای ما به وجود آمد.

 

وی ادامه داد: مشخص شد آمریکا در هیچ برنامه‌ای در منطقه موفق نیست، حتی همسایگان جنوبی ما می‌گویند فهمیدیم در روز خطر زودتر از همه آنها (آمریکا) فرار می‌کنند. اولین فراری از منطقه ما در روز خطر آمریکا خواهد بود. آنها به ناوها، هواپیماها و پهپادهایشان تکیه کرده بودند ولی آرزوهایشان بر باد رفت. یکی از مقامات کشورهای همسایه به مقامات ما گفته بود آمریکا وقتی به ما می‌رسد شیر است و وقتی به شما می‌رسد خرگوش است.

 

روحانی خطاب به مقامات آمریکا گفت: شما گفتید از عراق و افغانستان خارج می‌شوید اما دروغ گفتید. چند سال است می‌گویید از خلیج فارس می‌رویم اما دروغ گفتید. در تمام فجایع منطقه شما یا طراح بودید یا مجری یا کمک کار متجاوزان، شما هر روز مشکلی برای منطقه ایجاد کردید.

 

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دعوای اصلی ما با آمریکا نه دعوای نظامی است، نه اقتصادی، مشکل ما مشکل در دیدگاه و جهان بینی است. ما معتقدیم هر ملتی باید به فکر منافع ملی و امنیت ملی خود بوده و حق تجاوز به دیگران را ندارد اما آمریکایی‌ها می‌گویند همه دنیا فدای آمریکا و هر چه ما اراده کردیم همان باید باشد که حتی دوستان خود آمریکا هم این حرف را قبول ندارند. سرزمینی را در بالای دانمارک یا می‌خواهند به زور بگیرند و یا بخرند. چون تفکر این است که عالم را به زور می‌گیریم یا می‌خریم. در حالیکه ما معتقدیم همه ملت‌ها صاحب احترامند و مردم صاحب هر کشوری هستند. نظام ما با رای مردم شروع به کار کرد و با رای مردم مسیر خود را ادامه داد.

 

وی تاکید کرد: مبنای ما آرای مردم است اما مواجه هستیم با کشورهایی که این مبانی را قبول ندارند. بدون اجازه مردم در عراق پایگاه درست می‌کنند. کشتار در یمن با اجازه مردم این کشور نیست. از مردم افغانستان اجازه نمی‌گیرند که در این کشور بمانند چون نظر مردم را قبول ندارند.

 

روحانی همچنین با بیان اینکه ما می‌گوییم آبراهه‌های بین‌المللی باید برای همه امن باشد، تصریح کرد: سال‌ها کشتی‌های ما در باب المندب منجی کشتی‌هایی بودند که تروریست‌ها به آنها حمله کرده بودند. وقتی عراق از ما کمک خواست محاسبه نکردیم که آیا این کمک به منفعت مادی ماست؟ ما این دعوت عراق را اجابت کردیم زیرا مورد تجاوز تروریست‌ها قرار گرفته بود و مردم این کشور هم سال‌ها همسایه و دوست ما بودند.

 

رئیس جمهور گفت: تا زمانی که دنیا به این منطق بر نگردد امنیت برقرار نمی‌شود. تا زمانی که کشورها به حقوق هم متعهد نباشند امنیت برقرار نمی‌شود. وقتی طرف مقابل ما منطق نمی‌پذیرد نمی‌توانیم با منطق با او برخورد کنیم. در برابر منطق زور ما قدرت می‌خواهیم. وقتی دشمن از زور استفاده می‌کند میز مذاکره به درد ما نمی‌خورد. در برابر ناو و موشک دشمن ما به باور 373 نیازمندیم.

 

وی تاکید کرد: ما در قدرت دفاعی توانمندی‌های بسیار خوبی داریم. من همواره از وزرای دفاع دولت خود خواسته‌ام که صنعت دفاعی را تا جایی که می‌توانند واسپاری کنند و از توان شرکت‌های خصوصی بهره بگیرند. حالا شاید قطعه‌ای در طبقه بندی قرار بگیرد. این حرف دیگری است، اما در سایر قطعات باید از توانایی شرکت‌های خصوصی استفاده کرد. وقتی که کشور تحریم شد و به ما قطعات خودرو ندادند، بخش دفاعی این قطعات را با کیفیت خوب ساخت؛ یعنی اینکه ما باید در جنگ اقتصادی در کنار هم باشیم.

 

رئیس جمهور گفت: ما باید با کشورهای دوست در زمینه صنعت دفاعی همکاری کنیم مثلا شنی و موتور تانک را ما بسازیم و قطعات دیگر را سایر کشورها، در این شرایط هم محصول ارزانتر تولید می‌شود و هم روابط ما با همسایگان مستحکم‌تر می‌شود. باید به صورت عملی در تجارت سرمایه گذاری و اقتصاد و صنعت دفاعی فعالیت مشترک داشته باشیم.

 

روحانی با بیان اینکه موفقیت در اقتصاد، فرهنگ، قدرت دفاعی و سایر مسائل به اراده، روحیه و نشاط بر می‌گردد، تصریح کرد: اگر ملتی اراده خود را حفظ کند و به آینده امیدوار باشد از مشکلات عبور خواهد کرد. در غیر این صورت اگر 100 باور 373 هم درست کنیم، به باور نمی‌رسیم. اول باید به باور ایمان و اعتقاد برسیم، ملت ما در روزهای بسیار سخت به صحنه آمدند و ما در کنار هم موفق شدیم. امروز هم می‌توانیم موفق شویم.

 

روحانی خطاب به آمریکا گفت: راهی که شما رفته‌ایم اشتباه است که به ضرر خودتان، دوستان‌تان، کشورهای منطقه و هم ملت ایران بود و هیچ سودی نداشت. فرض کنیم ما 1000 بشکه نفت کمتر صادر کنیم، چه به شما می‌رسد؟ جز اینکه کینه شما بیشتر در دل مردم منطقه و ایران می‌نشیند و راه آینده را سد می‌کنید؟ شما می‌خواهید نظام را عوض کرده و به ایران برگردید که این یک خیال واهی است که 40 سال پیش تمام شد. چقدر شما عقب مانده‌اید و چرا واقعیت را درک نمی‌کنید؟ اگر می‌خواهید ثبات و امنیت در منطقه باشد و کمتر خرج کنید راهش منطق، ادب و کرامت و تواضع در برابر مردم ایران است. تحریم‌ها را بردارید و به حقوق ملت ایران احترام بگذارید. ما ملتی نیستیم که با تجاوز و زور و فشار تسلیم شویم. شما این را به خوبی می‌دانید.

 

روحانی ادامه داد: بدون ایران امنیت منطقه به وجود نمی‌آید. ایران قدرت بسیار بزرگ و تاثیرگذار منطقه و خلیج فارس بوده و آماده است برای ایجاد امنیت کامل در آبراهه‌ها همکاری کند. در صورتی که شما دست از تجاوز بردارید و دوستان خود را تشویق نکنید که رابطه‌ای صمیمانه با ایران نداشته باشند. ما با همسایگان برای همکاری، مذاکره و رفع سوء تفاهم‌ها آماده هستیم و معتقدیم همزیستی مسالمت آمیز به نفع همه خواهد بود.

 

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد:‌ آبراهه‌های بین‌المللی باید برای همه کشورها امن باشد. ما برای همکاری و دوستی آماده هستیم همچنان که در برابر هر تجاوزی آماده هستیم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------