آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

جهانگیری: تصور عبور از شرایط فعلی بدون هزینه غیرممکن است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,جهانگیری
معاون اول رییس‌جمهوری، تصور عبور بدون هزینه و آسیب از مقطع کنونی را تقریباً غیرممکن دانست و گفت: همانگونه که مردم در این شرایط دچار مشکلاتی شده‌اند و هزینه می‌دهند، بخش خصوصی، دولت و سایر بخش‌ها نیز هزینه‌هایی را پرداخت خواهند کرد تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. 

به گزارش پایگاه‌ اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهوری، «اسحاق جهانگیری» پیش از ظهر شنبه در جلسه‌ای با مدیران و مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه فعالان و بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه نظیر هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و بخش تولید صنایع دستی بیشترین آسیب‌ها را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده‌اند، گفت: باید با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب اجازه ندهیم بخش‌های گردشگری و صنایع دستی و زیرمجموعه‌های این بخش‌ها دچار آسیب شوند.

 

وی با اشاره به گزارش‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره فعالیت‌ها و اقدامات بخش‌های مختلف این وزارتخانه اظهار داشت: بخش‌های زیرمجموعه این دستگاه اجرایی نقش مهمی در اشتغال‌زایی، ارزآوری و افزایش تولید در کشور ایفا می‌کنند و گزارش عملکرد سال‌های ۹۷ و ۹۸ این وزارتخانه بیانگر برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مناسب این وزارتخانه است.

 

معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد: با شیوع کرونا، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی تدوین کرد که برای همه بخش‌ها لازم‌الاجرا است و البته این تصمیمات و پروتکل‌ها با تبعاتی در بخش‌های مختلف نیز همراه بوده است که یکی از اصلی‌ترین تبعات بر بخش گردشگری تحمیل شده و منجر به کاهش سفرها و در نتیجه ضرر و زیان هتل‌ها، ‌تورها و آژانس‌های گردشگری شده است.

 

جهانگیری با تبریک سال جدید به همه دست‌اندرکاران و کارکنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: یکی از تصمیمات مهم دولت برای مدیریت بیماری کرونا تعطیلی بخش‌های اصلی خود بوده است که در همین راستا از دهم اسفند بخش آموزش کشور که بیش از ۵۰ درصد بدنه دولت را تشکیل می‌دهد، به طور کامل تعطیل شد و در سایر دستگاه‌های دولتی نیز حضور کارکنان به شکل یک سوم و شیفتی بود. البته بخش‌هایی از دولت نظیر بخش بهداشت و درمان و بخش‌هایی که مسئول تامین نیازهای ضروری جامعه هستند، به صورت سه شیفت و شبانه‌روزی فعالیت دارند.

 

وی با تاکید بر اهمیت بخش‌های زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های مونسان، به‌رغم اینکه سال ۹۸ به جهت اتفاقات و حوادث، جزو سخت‌ترین سال‌ها بود اما درآمدهای ارزی این وزارتخانه بیش از ۱۱ میلیارد دلار بوده که عددی بزرگ است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری، برنامه اقدام ملی گردشگری و دیگر اسناد توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز داشت: تدوین این اسناد و برنامه‌ها اهمیت فراوانی دارند که باید به صورت جدی دنبال شوند و در سال ۹۹ در دولت به تصویب برسد.

 

جهانگیری با تاکید بر ضرورت حمایت همه نهادها و بخش‌های مختلف از جمله نظام بانکی از بنگاه‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه کانون مهمی برای اشتغال‌زایی و ارزآوری هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند.

 

شیوع کرونا به چالش بزرگ جهانی تبدیل شده است

جهانگیری با بیان اینکه شیوع کرونا همه کشورها را در برگرفته و این بیماری به چالش بزرگ جهانی تبدیل شده است، یادآور شد: پیش‌بینی‌های مهمی درخصوص تبعات اقتصادی شیوع این ویروس در سراسر جهان انجام شده و طبیعتاً همه بخش‌ها و ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور ما نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. مهمترین هنر مدیریت این است که قدرت مواجهه خود را با این بیماری و عبور از شرایطی که کرونا بر ما تحمیل کرده است، بالا ببریم.

 

معاون اول رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه موضوع سلامت و درمان مردم اصلی‌ترین و مهمترین اولویت دولت است، عنوان کرد: در کنار این اولویت مهم، مسائل و تبعات اقتصادی ناشی از کرونا نیز اولویت مهمی است که باید برای عبور از آن برنامه‌ریزی کنیم.

 

جهانگیری افزود: نباید تسلیم شرایط پیش‌رو شویم و در عین حال نباید چشم خود را بر عوارض، تبعات و پیامدهای ناشی از شیوع کرونا ببندیم. باید برای جبران آسیب‌ها و خسارات ناشی از شیوع کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی نظیر هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و مراکز گردشگری برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم.

 

تصور عبور از شرایط فعلی بدون هزینه غیرممکن است

 

جهانگیری با بیان اینکه تصور اینکه بتوانیم بدون هزینه و آسیب از این مقطع عبور کنیم تقریباً غیرممکن است، گفت: همانگونه که مردم در این شرایط دچار مشکلاتی شده‌اند و هزینه می‌دهند، بخش خصوصی، دولت و سایر بخش‌ها نیز هزینه‌هایی را پرداخت خواهند کرد تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم.

 

ترامپ با پررویی می‌گوید ایرانی‌ها برای لغو تحریم‌ها درخواستی نداده‌اند

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه البته مردم از شرایط و منابع مالی دولت آگاه هستند، اظهار داشت: ما در تحریم ظالمانه‌ای از سوی آمریکا به سر می‌بریم و رییس‌جمهوری آمریکا با نهایت پر رویی به خبرنگاران اعلام می‌کند که ایرانی‌ها برای لغو تحریم‌ها درخواستی به ما نداده‌اند.

 

جهانگیری اضافه کرد: ملت ایران چه درخواستی باید بدهد؟ ملت ایران از ابتدا اعلام کرده که در شرایطی که همه مردم دنیا با جان خود در حال مبارزه با ویروس کرونا هستند، باید تحریم‌های ظالمانه آمریکا برداشته شود.

 

وی خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: ملت ایران می‌گوید شما در کشور خودتان که بیش از همه درگیر این ویروس هستید و جان دادن انسان‌ها را در پیش‌روی خود می‌بینید، بگذارید ملت ایران از منابع درآمدی خود استفاده کند. بگذارید مردم ایران زندگی کنند و مانند سایر ملت‌ها برای مقابله با این ویروس خطرناک راهکارهایی عالمانه در پیش بگیرد.

 

معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه ملت ایران می‌گوید تحریم‌ها را بردارید تا بانک مرکزی به منابع درآمدی خود دسترسی پیدا کند و بتواند ضرورت‌ها و نیازهای مقابله با کشور را تامین کند، خاطرنشان کرد: اگر موانع را بردارید حتماً بهتر می‌توانیم با کرونا مبارزه کرده و این شرایط را مدیریت کنیم. شما مهمترین منبع درآمدی ایران که نفت است را به روی ملت ایران بسته‌اید و اجازه خرید نفت ایران را به کشورهای دیگر نمی‌دهید.

 

جهانگیری ادامه داد: با وجود شرایط دشوار اقتصادی اما با انسجام، وحدت و هماهنگی می‌توانیم این شرایط را مدیریت کرده و از آن عبور کنیم.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای جبران آسیب‌ها و خسارات بنگاه‌های اقتصادی ابراز داشت: دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد برای بنگاه‌های آسیب دیده به شرط حفظ نیروی کار در نظر گرفته و ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر از منابع دولتی برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر تخصیص داده است.

 

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و نظام بانکی کشور با جدیت پای کار آمده و مصمم است به بنگاه‌های آسیب دیده کمک کند، از پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده از سوی نظام بانکی برای کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده قدردانی کرد.

 

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قدردانی و بیان کرد: مدیران این وزارتخانه و سایر دستگاه‌های اجرایی باید با کار شبانه‌روزی برای دوران پس از کرونا برنامه‌های روشنی داشته باشند تا با تحریک تقاضا مانع از آسیب رسیدن به فعالان اقتصادی و بنگاه‌های زیرمجموعه خود شوند.

 

وی افزود: رییس‌جمهوری نیز با تمام توان برای مقابله با کرونا پای کار است و در تمام ایام تعطیلات عید نوروز، روزی نبوده که چند جلسه در این خصوص برگزار نکرده باشد. باید با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های دولت، بخش خصوصی و نهادهای مختلف به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بتوانیم با سرفرازی و حداقل هزینه و آسیب این مقطع را پشت سر بگذاریم.

 

سیل و کرونا، تنش‌های منطقه‌ای، برخی مسائل داخلی به بخش گردشگری تاثیر گذاشت

«علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت بخش‌های مختلف زیرمجموعه این وزارتخانه ارائه کرد و یادآور شد: با وجود اینکه فعالان بخش گردشگری و صنایع دستی در ایام عید بیشترین درآمد را دارند اما عید سال گذشته به دلیل سیل و عید امسال به خاطر شیوع کرونا درآمدهای این بخش‌ها به میزان چشمگیری کاهش یافت.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر سیل و کرونا، تنش‌های منطقه ای، برخی مسائل داخلی نیز هر کدام تاثیرات جدی بر درآمدهای بخش گردشگری کشور تحمیل کرد و فعالان این عرصه با آسیب‌های جدی مواجه شده‌اند.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به رشد ورود گردشگران به کشور در سال گذشته از چهار میلیون و ششصد هزار نفر به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، عنوان کرد: این عدد در سال ۹۸ به هشت میلیون و ششصد هزار گردشگر افزایش پیدا کرد و پیش‌بینی ما برای سال ۹۹ ورود ۱۱ میلیون گردشگر به کشور بود که متاسفانه شیوع کرونا اجازه تحقق این پیش‌بینی را نداد.

 

درآمد ۳۳ میلیارد دلاری بخش گردشگری

مونسان با اشاره به آمار جهانی سفر مبنی بر درآمد بیش از ۱۱ میلیارد دلاری بخش گردشگری ایران گفت: با احتساب اشتغال غیرمستقیم این حوزه، درآمدهای بخش گردشگری به ۳۳ میلیارد دلار می‌رسد.

 

وی از تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری و ارائه آن برای طرح و تصویب در جلسه هیات دولت خبر داد و اظهار داشت: این سند نقشه‌راهی برای توسعه گردشگری کشور است ضمن آنکه این وزارتخانه برنامه اقدام ملی گردشگری را نیز با همکاری یونسکو دنبال می‌کند.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تدوین سند برند ملی گردشگری با همکاری فعالان و متخصصان دانشگاهی این حوزه خبر داد و تصریح کرد: فاز اول این سند آماده شده و هم اکنون آماده رونمایی است.

 

مونسان با اشاره به اینکه سندهای توسعه گردشگری منطقه‌ای نظیر توسه گردشگری شمال کشور نیز در حال تدوین است، خاطرنشان کرد: تعیین کشورهای هدف گردشگری از دیگر اقدامات این وزارتخانه بوده است و برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع موانع پیش‌روی ورود گردشگران کشورهای هدف به ایران نیز از جمله اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه است.

 

ایران، دومین کشور در سرعت رشد جذب گردشگر

مونسان اضافه کرد: سازمان جهانی گردشگری سال گذشته ایران را به عنوان دومین کشور در سرعت رشد جذب گردشگر معرفی کرد که این جایگاه با وجود تنش‌ها و محدودیت‌های موجود جایگاهی افتخارآمیز است.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از افزایش واحدهای بوم‌گردی از ۴۰۰ واحد به بیش از ۲۴۰۰ واحد خبر داد و ابراز داشت: افزایش تنوع محصولات گردشگری از دیگر اقدامات صورت گرفته است ضمن آنکه حجم سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌های بخش گردشگری بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حال انجام است.

 

مونسان با ارائه گزارشی از بخش میراث فرهنگی و تعداد آثار ملی و جهانی ثبت شده بیان کرد: در دو سال گذشته ۷۶ موزه افتتاح شده که عمدتاً در بخش خصوصی هستند و کسب و کارهای کوچک و اشتغال پایدار ایجاد کرده‌اند.

 

وی به ارائه گزارشی در خصوص استرداد اشیای تاریخی به کشور و تعداد ثبت آثار ملی پرداخت و گزارشی نیز در خصوص بخش صنایع دستی، میزان اشتغال‌زایی و ارزآوری این بخش ارائه کرد.

 

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های مرتبط با کرونا یادآور شد: این وزارتخانه در راستای اجرای پروتکل‌ها، زائرسراها و خانه مسافرها تعطیل کرد و ممنوعیت ایجاد کمپ‌های موقت نوروزی نیز از سوی این وزارتخانه به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

 

کاهش بیش از ۹۰ درصدی سفرهای تفریحی و نوروزی

مونسان با اشاره به تعطیلی موزه‌ها، اماکن گردشگری و نمایشگاه‌های صنایع دستی در کشور عنوان کرد: با مجموعه اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش بیش از ۹۰ درصد سفرهای تفریحی و نوروزی هستیم که نقش مهمی در کاهش درآمد فعالان بخش گردشگری دارد که امیدوارم با فعال شدن بسته حمایتی دولت مانع از آسیب رسیدن به اشتغال این بخش‌ها باشیم.

 

وی خواستار امهال تسهیلات بانکی، اعطای فرصت برای پرداخت بیمه سهم کارفرمایی، اجازه تمدید زمان قرارداد با سرمایه‌گذاران پروژه‌های گردشگری و برنامه‌ریزی برای تحریک تقاضا در دوران بعد از کرونا برای جبران درآمدهای از دست رفته فعالان عرصه گردشگری شد.

 

«عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه از برنامه‌های نظام بانکی برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی که در این مدت دچار آسیب شده‌اند، خبر داد و گفت: نظام بانکی در راستای رسالت تاریخی خود آمادگی دارد ۷۵ هزار میلیارد تومان برای جبران آسیب‌ها پرداخت کند که بخشی از این مبلغ به عنوان سرمایه در گردش و بخشی برای تحریک تقاضا پس از دوران کرونا خواهد بود.  

 

 

 

در این جلسه معاونان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی به ارائه گزارشی از مشکلات و مسائل پیش‌رو پرداختند و پیشنهادات خود را برای جبران آسیب‌ها مطرح کردند.

 

در این جلسه همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با سه استان یزد، اصفهان و شیراز ارتباط ایجاد شد و مدیران کل میراث فرهنگی این سه استان هر کدام به ارائه گزارشی در خصوص میزان خسارات و آسیب‌های ناشی از کرونا در بخش گردشگری و صنایع دستی پرداختند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------