آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

تلاش اصول‌گرایانه برای شکست قالیباف



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , قالیباف

 

 محمدباقر قالیباف که تا الان تلاش‌هایش برای رسیدن به ریاست قوه مجریه ناکام بوده، حالا با ورود به بهارستان تصمیم گرفته دوباره مسیر رسیدن به ریاست یکی از قوای کشور را امتحان کند. اما این بار گویا قرار است از هم‌قطاران خود یعنی اصول‌گرایان شکست بخورد. بررسی اخبار این جبهه سیاسی نشان می‌دهد که قالیباف در روزهای پس از پیروزی در انتخابات، خود را پیروز بلامنازع جدال برسر ریاست مجلس یازدهم می‌داند، برای رسیدن به این کرسی با چالش‌های زیادی روبه‌رو است، از جمله آنکه چند گروه سیاسی به طور جدی همزمان برای به قدرت نرسیدن قالیباف تلاش می‌کنند.

 

طی هفته‌های گذشته با وجود آنکه کرونا در کشور جولان می‌داد و گردهمایی‌ها ممنوع بود، ولی قالیباف و نزدیکانش در تلاش بودند تا با برگزاری جلسات مستمر با منتخبان مجلس یازدهم راه رسیدن به هیات رئیسه و در راس آن ریاست مجلس را هموار کنند. اما در مقابل او عده‌ای هم برای کنار زدنش جدی و محکم ایستاده‌اند که در راس آن هم جبهه پایداری قرار دارد. حالا جبهه مخالفان قالیباف آن چنان قوی و جدی شده که رسما از «نه به قالیباف» سخن می‌گویند. چندی پیش یک جلسه 7 نفره تشکیل شد که حتی برخی نزدیکان قالیباف چون نادران هم در آن حضور داشتند، اما کمی بعد نادران گفت این جلسه در جهت تشکیل ائتلاف «نه با قالیباف» بوده است نه وحدت.در باره همین جلسه علی خضریان از منتخبان مجلس یازدهم و از نزدیکان جبهه پایداری نوشت:«جلسه وفاق به پیشنهاد جبهه پایداری شکل گرفت و جناب محصولی به عنوان قائم مقام جبهه تشریح کردند و کار را به منتخبان سپردند.

 

جناب نادران تعجب می‌کنم که موضوعی شفاف را وارونه جلوه می‌دهید؛ شأن شما و آقای زاکانی، قاضی‌زاده و امیرآبادی و دیگر حاضرین جلسه اجل از اداره شدن است.» الیاس نادران در این باره در توئیتی نوشته بود:«‏‎در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف «نه به قالیباف» عملی ضد وحدت است. هرچند که دلیلی هم برای دعوت نکردن از قالیباف نداشتند.» از جمله اعضای حاضر در آن جلسه نصرالله پژمانفر، نظام‌الدین موسوی‌، نیکزاد، حاجی‌بابایی، زاهدی، عباس‌زاده مشکینی بودند که در میان آنان نیز کاندیدای ریاست مجلس نیز حضور دارند.

 

اینان از جمله مخالفان قالیباف نیز هستند. هرچند زاکانی از چهره‌های مشهور اصول‌گراها برای حضور در رقابت ریاست مجلس کنار کشیده است، اما رقبای سرسخت در میان هستند و با قالیباف مخالفت شدید دارند. چندی پیش حاجی بابایی در یک سخنرانی گفته بود:«مجلس یازدهم ۲۷۶ نماینده دارد که هیچ کدام برتری بر دیگری ندارد و تعدادی از این نمایندگان برای مسئولیت‌های گوناگون مجلس کاندیدا شده‌اند و همه را شایسته می‌دانم و اختلافی نمی‌بینم.

 

اگر ما یک فراکسیون داشته باشیم و در خفا تصمیمی هم بگیرد، مردم با تصمیم این فراکسیون کار ندارند، بلکه انتخابات هیات ‌رئیسه را که روزهای اول مجلس برگزار می‌شود، مدنظر قرار می‌دهند و نمی‌شود یک لیست به نمایندگان بدهیم و یک ‌رئیس، دو نایب ‌رئیس و در مجموع ۱۲ نفر معرفی کنیم و بگوییم هر کس به اینها رای می‌دهد، بدهد و اگر رای نمی‌دهد هم رای سفید دهد و این روش دموکراتیک و رقابتی نیست.»عضو پیشین هیات ‌رئیسه مجلس، رقابتی نبودن انتخاب ‌رئیس مجلس و هیات ‌رئیسه را غیرقابل پذیرش دانست و گفت:«این‌طوری نمی‌شود؛ این رقابت نیست و پیشنهاد ما این است که وقتی ما ۱۲ نفر برای هیات ‌‌رئیسه می‌خواهیم فراکسیون در یک لیست، ۲۴ نفر در صحن مجلس معرفی کند که هم وحدت و همدلی حفظ شود و هم ۲ نفر کاندیدا باشند که هر نماینده‌ای به هر کس خواست، جلوی چشم مردم رای دهد.» رقابت احمدی‌نژادی‌ها با قالیباف تنها به حاجی بابایی محدود نمی‌شود.

 

فریدون عباسی، محمود عباس‌زاده مشکینی‌، محمدمهدی زاهدی، علی نیکزاد و شمس‌‌الدین حسینی از دیگر چهره‌هایی هستند که احتمالا برای رقابت ریاست مجلس وارد میدان شوند. هرچند که مشکینی گفته احتمالا همه این افراد در صحنه نخواهند بود و آن گونه که از اخبار بر می‌آید احتمالا حاجی‌بابایی، نیکزاد و شمس‌الدین حسینی در روز نهایی وارد عمل شوند. اما مخالفان قالیباف تنها به پایداری‌ها و احمدی‌نژادی‌ها محدود نمی‌شوند.

 

میرسلیم با پرچم موتلفه هم ساز مخالف می‌زند و حتی در برخی موارد قالیباف را به باد انتقاد می‌گیرد. اخیراً سیدمصطفی میرسلیم، نفر دوم منتخبان تهران با اشاره به اینکه رئیس مجلس در واقع سخنگوی مجلس است و تفاوتی با دیگر نمایندگان ندارد، درباره ریاست آینده مجلس گفته است:«نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان، که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند.

 

اگر کسی نماینده مجلس شود و اهداف دیگری داشته باشد، ظلم و جفا به مردم و مجلس است، زیرا مجلس را دست کم می‌گیرد». اسدالله بادامچیان، هم‌قطار میرسلیم در حزب موتلفه اسلامی نیز درباره این موضوع تأکید کرده است:«رئیس مجلس باید میان عموم مردم مشهور به پاکی و سلامت اقتصادی و سیاسی باشد.

 

رئیس مجلس نباید دچار حاشیه باشد، فساد اقتصادی همواره لطمه‌های جدی به ریشه‌های اقتصاد کشور وارد می‌کند و به‌نوعی حق مردم در این فرآیند به‌شدت تضییع می‌شود، بنابراین کسی که جایگاه ریاست مجلس را کسب می‌کند گام دوم باید همت عالی و اصلی‌اش، ریشه‌کن کردن فساد باشد؛ لذا با این استدلال شایسته نیست در کارنامه‌ خدمتی نامزدهای رئیس و هیئت رئیسه‌ مجلس، حرف و حدیث و حاشیه و شائبه باشد». هر چند این دو چهره از طیف موسوم به اصول‌گرایان سنتی نامی از کسی نبرده‌اند، اما افکار عمومی این اظهارات را کنایه به محمدباقر قالیباف تعبیر کرده است.

 

  

 همدلی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------