آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

موسوی: رابطه ایران- چین وارد مرحله جدید خواهد شد/اگر رژیم یا دولتی در حادثه نطنز دست داشته باشد، ایران واکنش قاطعی صورت خواهد داد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: رژیم ترامپ در صدد است قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد. 

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی به سوالات آنها پاسخ داد.

 

* رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست در سالگرد انعقاد برجام بیانیه‌ای را قرائت کرد و گفت:‌ پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴  (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) تفاهم شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تایید و به عنوان ضمیمه اول به قطعنامه پیوست و در سطح ملی در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۴ براساس قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، اجرای آن توسط مجلس تصویب شد. مقام معظم رهبری نیز با اشاره به بررسی‌های دقیق و مسئولانه برجام در مجلس و شورای عالی امنیت ملی و عبور این توافقنامه از مجاری قانونی در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور دستوراتی را صادر و با برشمردن الزامات ۹ گانه در اجرای برجام مصوبه جلسه ۶۳۴ مورخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ شورای عالی امنیت ملی را با رعایت این موارد و الزامات تایید کردند. 

 

عباس موسوی ادامه داد: به دنبال نهایی شدن برجام، قوانین رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ و قبل از آغاز اقدامات هسته ای ایران مصوب شدند و مقرر شد بعد از انجام برخی اقدامات هسته‌ای از سوی کشورمان و همزمان خاتمه دادن به تمامی سوالات و ابهامات و تایید توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی از اقدامات پیش بینی شده در برجام، رفع تحریم‌ها طبق برجام اثربخش شود که این امر در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ رخ داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: تا قبل از روی کار آمدن رژیم ترامپ در آمریکا علی‌رغم برخی موانع و مشکلات بر سر راه انتفاع اقتصادی ایران، برجام از روند اجرایی متعادلی برخوردار بود ولی بعد از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ و پس از چند اقدام مقدماتی نهایتا با اتخاذ مواضع مغایر برجام با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ (هشتم می ۲۰۱۸) در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن مجددا علیه ایران به طور کامل اجرایی شد.

 

موسوی افزود: اجرای نامتوازن برجام از یک سو و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا و تضییقات آن با اعمال فشار بر بانک‌ها و شرکت‌های خارجی در تمامی حوزه‌ها برای عدم همکاری با ایران و وضع تحریم‌های جدید از طرف دیگر، باعث شد یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیم متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای ایران را با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی اتخاذ کند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: به دنبال بی عملی کشورهای اروپایی عضو برجام گام دوم در ۱۶ تیر ۱۳۹۸ برداشته شد. سپس گام سوم در ۱۵ شهریور ۱۳۹۸، گام چهارم در ۱۵ آبان ۱۳۹۸ و  نهایتا گام پنجم و نهایی در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۸ (پنج ژانویه ۲۰۲۰) اتخاذ شد. براساس گام پنجم و نهایی توقف اجرای داوطلبانه تعهدات هسته‌ای ایران، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود را یعنی محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار گذاشت و به این ترتیب برنامه هسته‌ای ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت و درصد غنی سازی و میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه مواجه نیست و بعد از آن برنامه هسته‌ای صرفا براساس نیازهای فنی توسط سازمان انرژی اتمی ایران پیش رفته است.

 

وی گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق تعهدات پادمانی و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کماکان ادامه دارد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: رژیم ترامپ در آمریکا به خاطر مسائل انتخاب ریاست جمهوری در آبان ۱۳۹۹، در تلاش است به یک پیروزی در سیاست خارجی خود در قبال ایران دست یابد. لذا نابودی بیش از پیش برجام را به نفع خود ارزیابی می‌کند و در تلاش است تا عدم انتفاع کشورمان از منافع سیاسی برجام را تحقق بخشد.

 

وی گفت: براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مهر ماه ۱۳۹۹ محدودیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران رفع می‌شود و رژیم ترامپ درصدد است تا قطعنامه ۲۲۳۱ را مختل سازد. پیش از این ریاست جمهوری ایران هشدارهای لازم را به کشورهای باقیمانده در برجام و به جامعه بین‌المللی داده است که در صورت عدم انتفاع ایران از برجام واکنش ایران قاطع خواهد بود.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزیر امور خارجه ایران نیز طی مکاتباتی با دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ کننده اروپایی برجام مواضع جمهوری اسلامی ایران را رسما اعلام کرد. جامعه جهانی رژیم قانون شکن و قلدر مآب آمریکا را به خوبی می‌شناسد و شناخت کافی از این حامی تروریست‌های تکفیری و مرتجع در منطقه و هم پیمانان آن دارد.

 

وی افزود: رژیم سلطه طلب آمریکا نمی‌تواند بیش از این به دلیل تسلط بر ساختارهای سیاسی و اقتصادی و پولی بین‌المللی، سیاست‌های غیرقانونی خود را به پیش ببرد و عصر حاکمیت قانون به این سادگی که ترامپ فکر می‌کند پایان نمی‌یابد و نظام بین‌الملل به عصر حکمفرمایی قانون جنگل باز نخواهد گشت.

 

* سند همکاری ایران برای طرف‌های مختلف غیرقابل باور و غیرقابل قبول است

موسوی درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که سوال یکی از خبرنگاران بود، بیان کرد:  جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور مهم در غرب آسیا و از طرف دیگر جمهوری خلق چین به عنوان کشور مهم در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی در شرق آسیا همواره دارای پیوندهای مشترک تاریخی و روابط حسنه سنتی بودند.

 

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: در سفری که رئیس جمهور چین در سال ۱۳۹۴ به ایران داشت توافق شد دو کشور یک نگاه راهبردی و درازمدت برای خود تعریف کنند و توافق شد که دو کشور یک نقشه راه برای همکاری‌های راهبردی خود تعریف کنند. در آن سند همکاری‌ها و روابط دو کشور همه جانبه و راهبردی تعریف شد و بعد از آن چند بار پیش نویسی تهیه و ظریف سال گذشته پیشنهادات ایران را برای طرف‌های چینی به چین برد و صحبت‌ مقدماتی داشتند و سند به ایران برگشت و بخش‌ها و نهادهای مختلف روی آن کار کردند، تا اینکه پیش نویس نهایی از سوی ایران آماده شد که بایستی به کشور مقابل داده شود که بعد از آن تفاهم و نهایی شود که طبق نقشه راه قراردادهای مختلف بسته و رابطه ایران با چین با یک ریل گذاری صحیح و اصولی وارد مرحله جدید خواهد شد.

 

وی گفت: این سند و رابطه راهبردی، برای طرف‌های مختلف غیرقابل باور و غیرقابل قبول است. آنها فکر می‌کنند ایران با این کار، حربه‌های تبلیغاتی، تحریم‌های ظالمانه و فشارهای اقتصادی آنها را بی اثر خواهد کرد که البته بی جا فکر نمی‌کنند.

 

*ملت ایران هوشیار است و اسیر جوسازی‌ها نخواهد شد

موسوی با بیان اینکه آمادگی داریم با کشورهایی که رابطه حسن و دیرینه با ایران دارند، چنین تفاهمی را داشته باشیم و رابطه خود را درازمدت و نه مقطعی تعریف کنیم، عنوان کرد: این هجمه‌ها ریشه‌های خارجی دارد. هم ضد انقلاب و هم اتاق‌های فکری که حاضرند شب و روز بنشینند و نقاط مختلف اقدامات ما را بررسی و روی آن سرمایه‌گذاری کنند، بر کسی پوشیده نیست. الحمدالله ملت ایران هوشیار است و قطعا اسیر این جوسازی‌ها نخواهد شد.

 

* هنوز جمع بندی نهایی درباره حادثه پیش آمده در نطنز نشده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره حادثه پیش آمده در تاسیسات غنی سازی نطنز گفت: توضیحات لازم را دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ارائه کردند. بررسی‌های همه جانبه‌ای را به ویژه در حوزه امنیتی آغاز کرده و به نتایجی هم رسیدند، اما هنوز جمع بندی نهایی نشده است. 

 

موسوی گفت: بعد از جمع بندی، شورای عالی امنیت ملی و یا سازمان انرژی اتمی گزارش کامل را ارائه خواهند داد و طبیعتا متناسب با یافته‌هایی که بعد از تحقیقات به دست خواهد آمد، واکنش‌ها و اقدامات لازم را حتما انجام خواهیم داد.

 

* وزارت خارجه فرمایشات رهبر معظم انقلاب را آویزه گوش قرار خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه درباره فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص برخورد مجلس با دولت و پرهیز از توهین به وزرا نیز بیان کرد: داشتن نعمت رهبری و ولایت در کشور ما از نعماتی است که در چنین مواقعی قدر آن را بیشتر خواهیم دانست. فرمایشات مقام معظم رهبری در همه زمینه ها فصل الخطاب است. ضمن اینکه قوای مختلف استقلال دارند، دعوت به تعامل و هم افزایی شدند که طبیعتا وزارت خارجه و دولت آمادگی خود را چه در قبل و چه الان به ویژه پس از فرمایشات مقام معظم رهبری برای تعامل سازنده با سایر قوا به ویژه نمایندگان مجلس اعلام خواهد کرد و ما از فرمایشات ایشان استقبال و قدردان هستیم و وزارت خارجه فرمایشات ایشان را آویزه گوش قرار خواهد داد. 

 

وی افزود: در وضعیتی قرار داریم که هرگونه شکاف و انشقاق داخلی موجب سوء استفاده دشمنان قرار خواهد گرفت. در مرحله حساسی هستیم. تحریم‌های ظالمانه آمریکا را داریم و درگیر کرونا در کشور هستیم و لازم است همه قوا،نهادها و ارگان‌ها هم افزایی داشته باشند تا از این مرحله بغرنج عبور کنیم.

 

* همکاری نظامی ایران با سوریه چیز جدیدی نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر سردار باقری به سوریه و توافق نظامی ایران با سوریه و همکاری نظامی دو کشور گفت: همکاری نظامی ما با سوریه چیز جدیدی نیست و ما از زمان‌های دور چه در زمان حافظ اسد چه بشار اسد روابط همه جانبه‌ای در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی داشتیم و از ابتدای انقلاب این همکاری‌ها به ترتیب و پشت سر هم و در حال رشد بوده است.

 

وی افزود: این همکاری‌ها در دوره جدید که دولت و ملت سوریه درگیر مبارزه با تجاوزات خارجی و تروریسم هدایت شده از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در کشور خود هستند، حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران با دعوت دولت و ملت سوریه در آن کشور حضور داشته است و این قراردادها در همین راستاست و این قراردادها و همکاری‌های گسترده سیاسی، نظامی و اقتصادی با دولت و ملت سوریه انشاءالله بیش از پیش و تا پایان اشغالگری گروه‌های تروریستی در آنجا ادامه خواهد داشت.

 

* برای ما اینکه چه کسی در آمریکا حکومت کند اهمیتی ندارد

موسوی در پاسخ به سوالی درباره پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم دولت و هم وزارت خارجه مجری دستورات و منویات مجموعه نظام خواهند بود و با توجه به شرایط و منافع ملی به موقع تصمیم خواهند گرفت. اما در مجموع برای ایران، مسائل داخلی آمریکا و اینکه کدام فرد و حزب سر کار بیاید، چندان اهمیتی ندارد. در دوره‌‌های مختلف این احزاب و افراد را تجربه کردیم. هر کسی با دیدگاه‌های خاص خود اقداماتی را علیه ایران داشتند، فراموش نمی‌کنیم تحریم‌های ظالمانه که بیشتر شاید در دوران اوباما وضع شد و فشار آنها ادامه یافت و الان آقای ترامپ ادامه دهنده راه آنهاست.

 

 موسوی در پاسخ به سوالی درباره پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هم دولت و هم وزارت خارجه مجری دستورات و منویات مجموعه نظام خواهند بود و با توجه به شرایط و منافع ملی به موقع تصمیم خواهند گرفت. اما در مجموع برای ایران، مسائل داخلی آمریکا و اینکه کدام فرد و حزب سر کار بیاید، چندان اهمیتی ندارد. در دوره‌‌های مختلف این احزاب و افراد را تجربه کردیم. هر کسی با دیدگاه‌های خاص خود اقداماتی را علیه ایران داشتند، فراموش نمی‌کنیم تحریم‌های ظالمانه که بیشتر شاید در دوران اوباما وضع شد و فشار آنها ادامه یافت و الان آقای ترامپ ادامه دهنده راه آنهاست.

 

وی افزود: برای تصمیم گیران ایران اینکه چه کسی در آمریکا حکومت کند، اهمیت ندارد، مهم نوع تعامل آنها با دولت و ملت ایران است، نوع مواجهه آنها نه در حرف، بلکه در عمل است که با توجه به شرایط و مقتضیات آینده می‌توان قضاوت بهتری داشت.

 

*منتظر پاسخ و واکنش اروپایی‌ها هستیم 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نامه ظریف به جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اینکه کمیسیون مشترک برجام چه زمانی قرار است برگزار شود؟ بیان کرد: اروپایی‌ها هم خودشان عضو برجام هستند و هم هماهنگ کننده برجام هستند که اگر مشکل و شکایتی داریم باید به آنها ارجاع دهیم. قبلا خانم موگرینی بود که چندین نامه از سوی وزیر خارجه دریافت کرد و الان هم آقای بورل است. این یک بحث فنی است که ما وقتی نقض عهد و نقض صریح و شفاف برجام را مشاهده می‌کنیم، باید اعلام کنیم و ایران سومین بار است که با توجه به نقض فاحش آمریکا و اروپا درباره اجرای تعهداتشان داشتند، این نقض را انجام دادند و ایران براساس بند ۳۶ برجام، بلافاصله مکتوب موارد نقض را اعلام کرد و خواستار فعال شدن مکانیسم حل و فصل اختلافات شد.

 

وی افزود: برخی از آنها برای اینکه از تعهدات خود شانه خالی کنند این را به منزله مکانیسم حل و فصل اختلافات تلقی نکردند که آقای ظریف با صراحت در توئیتی که داشت و در نامه به بورل گفتند نه تنها الان این را اعلام کردیم، بلکه قبلا دو بار نیز این بحث را مطرح کرده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: عدم پاسخ آنها به نامه‌های ما به این معنا نیست که ایران شکایت نکرده و یا درخواست نکرده که مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام که ماده ۳۶ از طرف ما است فعال شود. پیگیری‌ها ادامه دارد، منتظر پاسخ و واکنش اروپایی‌ها هستیم که شاید به خاطر بحث کرونا نتوانیم این بحث را اجرایی کنیمُ ولی باید پاسخ بدهند و پاسخگوی این نقض‌ها که نمونه اخیر آن را شاهد بودیم، باشند.

 

موسوی بیان کرد: اروپایی‌ها با اینکه عضو برجام هستند، سردمدار قطعنامه‌ای در شورای حکام شدند که بسیار عجیب و باز هم نقض کننده تعهدات آنها در برجام بود.

 

*عملکرد اروپا برای ما قابل قبول نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرحی که وال استریت ژورنال مطرح کرده مبنی بر اینکه براساس این طرح تا قبل از انتخابات آمریکا از بازگشت تحریم‌ها و فروپاشی برجام جلوگیری شود؟ گفت: من از جزییات این طرح خبر ندارم، ولی اروپایی‌ها متاسفانه به خاطر اینکه نتوانستند به تعهداتشان عمل کنند یک حالت بینابینی در مواضع اعلامی و اعمالی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران و برجام اتخاذ کنند که برای ما قابل قبول نیست و ما رویکرد اروپا و سه کشور اروپایی را سازنده نمی‌دانیم.

 

وی افزود: اعلام کردیم آنها تعهداتی دارند که به صراحت و شفافیت باید به آن پایبند باشند. تعهداتی که در بیانیه‌ها و در مذاکرات مستقیم و غیرمستقیم بر این تعهدات صحه گذاشتند. متاسفانه در انجام تعهداتشان به دلیل فشارهای آمریکا شکست خوردند و این شکست قطعا برای وجهه اروپایی‌ها و صلح و امنیت بین‌المللی خوب نیست.

 

* سند همکاری ایران و چین یک نقشه راه است که باید چکش کاری شود

موسوی در پاسخ به سوالی درباره هجمه ملی اعم از مردم و مجلس علیه سند همکاری ایران و چین شکل گرفته و اینکه چرا جزییات آن منتشر نمی‌شود؟ گفت: این سند هنوز در حال مذاکره است و نه تعهدی در آن است و نه چیزی، نه قرارداد است نه معاهده است. یک پیشنهاد و یک نقشه راه است که باید چکش کاری و بررسی شود. آنهایی که دنبال این موضوع هستند و متاسفانه بر موج احساسات افکار عمومی و ملی مردم ما سوار می‌شوند، این حساسیت ما را می‌دانند و این حرف‌ها را می‌زنند.

 

وی افزود: قطعا سند اگر نهایی شود در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد، این جوسازی‌ها فقط برای مختل کردن این سند و همکاری راهبردی دو کشور است و هیچ دلیل دیگری ندارد و هرگونه پرداختن اضافی به این موضوع به دشمنان ملت ایران و آنهایی که خواستار رابطه خوب ایران با دنیا نیستند، کمک می‌کند.

 

وی افزود: اینها یک چارچوب‌هایی است که باید انجام شود و حتما بعد از نهایی شدن، این سند طرفینی دارد. حتما با تایید طرف چینی، بعد از نهایی شدن، این فعلا پیشنهادات طرف ما بوده و بعد از نهایی شدن، قطعا افکار عمومی در جریان این سند و حتی سندهای دیگری که لازم باشد قرار خواهند گرفت.

 

*ناوهای آمریکایی چه زود آتش می‌گیرند

سخنگوی وزارت خارجه درباره آتش سوزی در عرشه ناو آمریکایی در سن دیگو نیز گفت: آتش سوزی ناو خیلی به ما ارتباطی با ما پیدا نمی‌‌کند. جالب است ناوهای آمریکایی‌ چه زود آتش می‌گیرند. اخبار را پیگیری کنید که یوزپلنگان آمریکایی مسئولیت آن را برعهده نگرفتند.

 

*تاسف از وقوع درگیری در مرز آذربایجان و ارمنستان

وی درباره درگیری مرزی در مرز آذربایجان و ارمنستان عنوان کرد: ما از این واقعه و کشته شدن نیروهای جمهوری آذربایجان متاسف هستیم و طرفین را به خویشتنداری دعوت و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به ویژه در موضوع قره باغ اشغالی هستیم. امیدواریم جامعه جهانی هر چه زودتر به این فکر باشد که موضوع سرزمین‌های اشغالی در قره باغ با مساعی جمیله سایر کشورها و با حسن نیت و براساس قوانین بین‌المللی حل و فصل شود و ایران بارها در این زمینه برای هرگونه مساعدت اعلام آمادگی کرده است.

 

* وزارت خارجه نمی‌تواند جای وزارت اقتصاد را بگیرد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره حمایت وزارت خارجه از بحث صادرات به کشورهای همسایه گفت: امسال سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده و با جهش تولید علاوه  بر اشباع شدن بازارهای داخلی و اگر می‌خواهیم این جهش ادامه یابد، باید بازارهای صادراتی پیدا کنیم.

 

موسوی افزود: وزارت خارجه با همسایگان و بسیاری از کشورها که با آنها بازار سنتی داریم از نزدیک در تعامل است و به رغم فشارهایی که از خارج بر آن کشورهاست، سعی کردیم مکانیسم‌های دوجانبه‌ای را با این کشورها طراحی کنیم که صادرات و واردات را ادامه دهیم و بحث قوانین و اجرای موافقتنامه‌ها و تعرفه‌ها با آنها مذاکرات انجام می‌دهیم و هم در خصوص استفاده از ارزهای محلی و ملی که بتوانیم از فشارهایی که دیگران وارد می‌کنند فاصله بگیریم.

 

موسوی افزود: وظیفه اصلیی وزارت خارجه در بحث اقتصادی نه تصدی گری بلکه تسهیل گری است. وزارت خارجه نمی‌تواند جای وزارت اقتصاد و سازمان‌های اقتصادی را بگیرد. فقط می‌تواند راه را باز کند که سفارتخانه‌ها و سفرای ما در خارج از کشور در جهت هدف اصلی جهش تولید این کار را انجام می‌دهند.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تاثیر حادثه پیش آمده در نطنز بر روند فعالیت‌های ایران گفت: هیچ، این یک سوله‌ای برای آماده سازی برخی اقلام بود و کار اصلی نطنز روی زمین نیست و طبیعتا اقدامی که انجام شده و حادثه رخ داده تاثیر آن چنانی روی فعالیت‌ها نداشته و بلافاصله در حال بازسازی آن جا هستند و جایگزین خواهد شد.

 

* بهانه کره‌ای‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره بدهی کره جنوبی به ایران و دستور رئیس جمهور برای برگرداندن طلب هفت میلیارد دلاری ایران از این کشور بیان کرد: هم در سطح سفرا و هم مقامات وزارت خارجه دو کشور و حتی مقامات اقتصادی و بانک مرکزی دو کشور رایزنی‌ها ادامه داشته و ما این را ادامه خواهیم داد.

 

وی افزود: به صراحت به کره‌ای‌ها گفتیم و الان هم به صراحت می‌گویم آنچه آنها به عنوان بهانه عدم پرداخت بدهی‌های خودشان به ملت ایران ذکر می‌کنند، اصلا قابل قبول و مسموع نیست. جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌ نهادهای بین‌المللی، شورای امنیت و غیره نیست و یک کشور قلدر یاغی و به صورت یکجانبه جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و کره به عنوان یک دولت مستقل موظف نیست آن تحریم‌ها را اجرا کند.

 

موسوی بیان کرد: بهانه‌ای که می‌آورند مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا موجب می‌شود که نتوانیم بدهی شما را دهیم، اصلا قابل قبول نیست و در هیچ محکمه‌ای قابل پذیرش نیست. انتظار داریم مقامات کره جنوبی رویکرد خودشان را در این زمینه تغییر بدهند و سعی کنند با توافقاتی که با مقامات اما انجام می‌دهند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

 

وی گفت: اگر این مذاکرات که تا حالا روزنه‌هایی ایجاد شده بود، اگر ببینیم این روزنه‌ها بسته می‌شود حتما سایر اقدامات براساس دستور رئیس جمهور در دستورکار ما و بانک مرکزی که مسئول اصلی این کار است، قرار خواهد گرفت.

 

* خواهند دید که دوران بزن و در رویی تمام شده

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره گزارش نیویورک تایمز درباره حادثه نطنز و اینکه همکاری مشترک بین اسرائیل و آمریکا بوده، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر گزارشی در هر جا منتشر شود به آسانی از آن عبور نمی‌کند، جدی تلقی خواهد کرد، به ویژه اگر ادعاهایی مطرح شود و بخواهند مسئولیتی را متوجه کسی یا کشوری کنند. در برآوردهای امنیتی مقامات ذیربط در داخل ایران بررسی می‌شود.

 

وی افزود: درباره علت و علل اصلی حادثه نطنز همکاران و دوستان در جاهای مختلف در حال جمع بندی نهایی هستند و اگر به این نتیجه برسند رژیم یا دولتی در این خصوص دست داشته‌اند و اعتراف کنند چنین کاری را توسط آنها مستقیم و غیرمستقیم صورت دادند، طبیعی است که ایران واکنش قاطع و مهمی صورت خواهد داد و خواهند دید که دوران بزن و در رویی تمام شده است.

 

* پیگیری‌ها درباره پرونده سردار شهید

موسوی درباره پیگیری‌های وزارت خارجه درباره پرونده ترور شهید سپهبد سلیمانی نیز گفت: درباره پرونده ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی این یک کار ملی است و بخش‌های مختلف نظام از جمله قوه قضاییه، وزارت خارجه و برخی نهادهای نظامی و امنیتی درگیر موضوع هستند. علاوه بر اعتراضات اولیه و شکایتی که ایران تقدیم نهادهای بین‌المللی کرد، تحول اخیری که رخ داد در یکی از مجامع بین‌المللی از ترور به عنوان اقدام غیرقانونی یاد شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: هیچ وجدان آگاه و بیداری و کسانی که به قانون نظام بین‌الملل و حقوق بین‌الملل واقفند، این گونه اقدامات را تایید نمی‌کنند و دیدیم هیچ جا تایید نکردند به جز یکی دو رژیم منفور که احتمالا خودشان در این کار دست داشتند.

 

وی گفت: پیگیری‌های حقوقی ادامه دارد و جمع بندی‌های نهایی در حال صورت گرفتن است. لازم است همکاری و تشریک مساعی با برخی کشورهای همسایه از جمله عراق درباره شواهد و قرائن داشته باشیم که در حال تکمیل شدن است و بعد از آن اقدامات اصلی و پیگیری جدی در این زمینه با جمع آوری شواهد و مدارک مرحله به مرحله اقدام خواهد شد.

 

* انتقال جسد قاضی منصوری با پرواز بعد از جلسه دادگاه و با وکالت خانواده

موسوی درباره پرونده قاضی منصوری در رومانی گفت: به رغم عدم همکاری‌های اولیه مقامات ذیربط در رومانی، براساس گزارش سفارت ما اخیرا بخش‌های ذیربط در سفارت دیداری با مقامات پزشکی قانونی رومانی داشتند و آنها اعلام کردند جسد متوفی را با ذکر دلایل مرگ آن به دادگاهی در این زمینه ارجاع دادند که دادگاه بررسی خواهد کرد و بعد از آن اجازه خواهند داد با وکالتی که خانواده خواهد داد و پس از اینکه محدودیت‌های کرونایی کمی فروکش کند با پروازی جسد به ایران منتقل شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------