آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

انتخابات مرحله دوم مجلس به روایت آمار/ مشارکت کمتر از 10درصد در 4 شهر



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,انتخابات
انتخابات دور دوم مجلس با بیشترین تأخیر ممکن به دلیل شیوع کرونا برگزار شد. انتخاباتی که حالا آمار و ارقام آن بعد از دو روز از برگزاری می‌تواند در نوع خود جالب توجه باشد.

 به گزارش ایران؛ برجسته‌ترین مسأله در بین این آمارها کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات است.به‌طوری‌که 4 حوزه از 10 حوزه‌ای که در آنها انتخابات برگزار شد، مشارکتی زیر 10 درصد و تک‌رقمی داشتند.

 

به طور کلی در همه ادوار مختلف انتخابات‌های مجلس، دور دوم انتخابات به اندازه دور اول آن رمق و مشارکت ندارد. اما می‌توان حدس زد که مسائلی مانند شیوع کرونا هم در کاهش مشارکت انتخابات دور دوم مجلس یازدهم بی‌تأثیر نبوده‌اند. در میان حوزه‌های انتخابیه ده‌گانه که در آنها انتخابات دور دوم مجلس برگزار شده، بیشترین نرخ کاهش مشارکت نسبت به دور اول مربوط به حوزه زنجان است. جایی که مشارکت دور دوم حدود 35 درصد نسبت به دور اول کاهش داشته.

 

نکته اینکه در این بین درصد مشارکت در هیچ‌کدام از حوزه‌ها افزایش نداشته است. همین‌طور نکته دیگر این است که هیچ‌کدام از افراد پیروز در دور دوم انتخابات موفق نشده‌اند که به مرز 25 درصد رأی کل افراد حایز شرایط برای رأی دادن برسند. همچنین در این دور از انتخابات در دو حوزه کرمانشاه و سمیرم فرد پیروز نتوانسته در رقابت با رقیب خود به سقف 50 درصد آرای مأخوذه برسد که دلیل این اتفاق هم بالا بودن آمار آرای باطله در این دو حوزه است.

 

در حالی‌ که متوسط مشارکت در این 10 حوزه انتخابیه برای دور اول انتخابات حدود 46 درصد بوده این رقم برای دور دوم انتخابات در جمعه گذشته به حدود 19 درصد رسیده است.

 

بررسی و قیاس آرای افراد پیروز دور دوم انتخابات با آرای آنها در انتخابات اسفندماه نشان می‌دهد که سه منتخب این دوره با کاهش میزان آرا مواجه بوده‌اند. نکته اینجاست که هر سه این منتخبین نمایندگان سه مرکز استان هستند؛ کرمانشاه، کرج و زنجان. این در حالی است که آرای منتخب دیگر کلانشهر حاضر در لیست انتخابات دور دوم مجلس یعنی اهواز با بیش از 8 درصد افزایش رأی مواجه بوده. در همین حال آرای نماینده منتخب اسلام آباد غرب در این قیاس نشان از افزایشی 116 درصدی دارد و به عبارتی آرای او در این دور نسبت به دور اول بیش از دو برابر شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------