آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

تجمع بازماندگان پرواز ۷۵۲؛ اول محاكمه، بعد مذاكره



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , بازماندگان پرواز اوكرايني

 

«من نمي‌بخشم، خدا مي‌داند كه شب و روز آه مي‌كشم»؛ اين صداي پس‌زمينه ويديويي كوتاه است كه از مقابل موسسه مطالعات سياسي و بين‌المللي در تهران شنيده مي‌شود. صداي مادري كه مي‌گويد دبير دبيرستان بوده و به ‌دشواري فرزندش را بزرگ كرده و حالا ۲۸۶ روز است كه او را از دست داده، آن هم ظرف چند ثانيه! انجمن خانواده‌هاي جانباختگان پرواز ساقط شده اوكرايني روز سه‌شنبه روبه‌روي موسسه مطالعات سياسي و بين‌المللي كه محل برگزاري مذاكرات مقامات ايراني و اوكرايني بود، تجمع كردند.

 

ويديوها و عكس‌ها از تجمع ديروز نشان مي‌دهد كه خانواده‌هاي جانباختگان پرواز PS752 با پلاكاردها و تصاوير عزيزان‌شان در دست از محسن بهاروند، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت خارجه -كه مسووليت مذاكره با هيات اوكرايني را بر عهده دارد- تنها يك درخواست دارند: «اول محاكمه، بعد مذاكره» خانواده‌ها نگرانند كه مناسبات سياسي و بين‌المللي باعث ناديده گرفتن حقوق آنها شود كه نزديكان‌شان را پس از اصابت دو موشك به هواپيماي اوكرايني، ساعت ۶ و ۱۹ دقيقه صبح روز هجدهم دي‌ماه 98 از دست دادند و تا امروز كه بيش از ۹ ماه از اين حادثه دهشتناك مي‌گذرد، كسي به‌ خاطر اين «خطاي انساني» محاكمه نشده و همين مقدار اندك اطلاعات باقيمانده در جعبه سياه هم به صورت قطره‌چكاني منتشر مي‌شود. آن‌طور كه مشخص است مذاكرات ايران و اوكراين بر سر جانباختگان پرواز ۷۵۲ است  و اين مذاكرات كه در سطح معاونان حقوقي وزراي خارجه از روز دوشنبه آغاز شده و قرار است تا روز ۳۰ مهرماه ادامه داشته‌ باشد. در همين حال خانواده‌هاي داغ‌دار جلوي در ورودي محل مذاكره تجمع كردند و اين درخواست را هنگام ورود بهاروند با او در ميان گذاشتند.

 

معاون امور حقوقي و امور بين‌المللي وزارت امور خارجه نيز تنها در پاسخ به خواسته‌هاي تجمع‌كنندگان گفت كه جمهوري اسلامي ايران هيچ‌گاه دنبال پنهان كردن جزييات سانحه سقوط هواپيماي اوكرايني و تضييع حقوق خانواده‌هاي جانباختگان نيست و به خانواده‌ها اطمينان داد دستگاه ديپلماسي كشور با هماهنگي و همكاري با كليه نهادهاي ذي‌ربط تمام ظرفيت‌ها و تلاش خود را جهت پيگيري حقوق قربانيان به كار خواهد بست. او گرچه براي حضور در نشست عجله داشت و زمان كوتاهي براي گفت‌وگو با تجمع‌كنندگان اختصاص داد اما به خانواده‌هاي جانباختگان قول داد كه پيگير روند قضايي حادثه و پيگير پرسش‌ها و ابهامات احتمالي در مورد سانحه خواهد بود. همزمان با برگزاري روز دوم از دور دوم مذاكرات ايران و اوكراين، سخنگوي دولت نيز در نشست خبري در مورد اين پرونده توضيح داد و گفت كه ابعاد كيفري اين پرونده از ابعاد حقوقي و جبران خسارت خانواده قربانيان تفكيك شده، به همين دليل جنبه كيفري در دادسراي نظامي در حال رسيدگي است و با اتمام رسيدگي كيفرخواست صادر و به دادگاه نظامي ارجاع خواهد شد.

 

او البته اطلاع داد كه معاون حقوقي رييس‌جمهوري پرداخت خسارت «بر اساس عرف و رويه‌هاي منصفانه بين‌المللي» را مورد بررسي قرار داده و اين اقدام «با هدف حمايت از زيانديدگان و بر اساس رفتار مساوي و بدون تبعيض، قطع نظر از تابعيت افراد صورت خواهد گرفت.» تعدادي از خانواده‌هاي جانباختگان هوايپماي اوكرايني از طريق نهادهاي حقوقي بين‌المللي مشغول پيگيري اين پرونده هستند و سكوت سه روزه  نسبت به اعلام دليل سقوط اين هواپيما باعث شده كه بازماندگان اين پرواز از تكرار اين تجربه در جريان بررسي پرونده نگراني داشته ‌باشند.

 

اعتماد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------