آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

واکنش عضو خبرگان به توییت جنجالی ذالنور



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,هاشم زاده هریسی
یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حتی نتوانسته ایم همین قانون اساسی را پیاده کنیم. قانون اساسی گفته مسکن برای همه، بیمه برای همه، آسایش برای همه اما نمی توانیم. دارو و درمان برای همه، اما می بینیم که امروز یک داروی ساده را نمی توانیم پیدا کنیم. 

 در پی رفتارهای خارج از عرف برخی نمایندگان با رئیس جمهور در هفته های اخیر، رهبر انقلاب در بیاناتی نسبت به آنچه «هتک حرمت» خوانده می شود، هشدار دادند. پس از آن، شخصیت های زیادی از هر دوجناح سیاسی کشور به استقبال این سخنان رفته و انزجار خود را از تندروی اعلام کردند.

 

در همین راستا، یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مردم در شرایط سختی به سر می برند و حوصله کشمگش میان روحانی و غیرروحانی را ندارند. در این شرایط بسیار زشت است که سیاسیون به جان هم بیفتند و حکم تکفیر صادر کنند.

 

از اتفاقات رخ داده اخیر زجر می کشیدم

آیت الله هاشم زاده هریسی در گفت و گو با جماران، درباره رفتارهای عجیب برخی نمایندگان در هفته های گذشته گفت: باید بگویم از اتفاقات رخ داده و مسائلی که توسط برخی نمایندگان در روزهای گذشته مطرح شد و بحث ها و جدل هایی که وجود داشت، زجر می کشیدم. از این بابت ناراحت بودم که باید حد و حدودها رعایت شوند و مرزهای سیاسی، اخلاقی، حقوقی و شرعی مدنظر باشند.

 

وی افزود: ما مرزهای زیادی داریم. در واقع اصل خطوط قرمز این ها هستند. مابقی خطوط قرمزی که گفته می شود، خودساخته است. با خط قرمزهای خودساخته، آزادی ها سلب می شود و تمام چارچوب های اخلاقی، شرعی، حقوقی و منافع ملی کنار گذاشته خواهد شد. خداوند حقوق بندگان خود را از حقوق خودش مقدم داشته است و روایات ما نیز در این مسأله صراحت دارد و عقل هم همین را ایجاب می کند.

 

ما هم از آقای روحانی گلایه داریم

این عضو مجلس خبرگان ادامه داد: متاسفانه فرهنگ رعایت حقوق الناس در کشور ما نهادینه نشده است. از آقای روحانی توقع داشتیم از آنجا که حقوقی بود، حقوق الناس را تبدیل به فرهنگ کند. با آنکه حرف های زیادی در این خصوص مطرح شد ولی بی فایده بود. منشور حقوق شهروندی ارائه شد، اما بدون پشتوانه. پشتوانه حقوق شهروندی قانون اساسی است اما از اجرای بی تنازل این قانون خبری نشد.

 

وی بیان کرد: آقای روحانی در این ۸ سال یکبار از قانون اساسی نگفت. پس ما نیز از ایشان گلایه داریم. به شخصه در این مدت توقعات زیادی از رئیس جمهور داشتم. چرا که معتقدم او خیلی کارها می توانست انجام دهد. بالاخره فرهنگ اعتدال، سیاسی نیست و نمی توان آن را متعلق به یک گروه سیاسی دانست. اعتدال متن اسلام و مبنای اخلاقیات است.

 

آنچه از نظر سیاسیون مهم تلقی می شود «منافع جناحی» است 

هاشم زاده هریسی گفت: عدم انجام این کارها از سوی آقای روحانی باعث شد تا نهایتا خودش ضربه بخورد. مشاهده می کنیم تندروها قدعلم کرده اند و چنین کارهایی انجام می دهند. این کار خدا بود تا شاید آقای روحانی بیدار شود و به خودش بیاید.

 

این عضو خبرگان رهبری گفت: متاسفانه از نظر اخلاقی بلبشویی در جامعه دیده می شود. متاسفانه از نظر حقوقی نیز نمی دانیم که اصلا حقوق چیست و حق الناس چه معنایی دارد. لذا چون نمی دانیم رعایت نمی کنیم. درباره منافع ملی و منافع نظام نیز شعار می دهیم و از نظرمان این مسأله، موضوع مهمی نیست. آنچه از نظر سیاسیون مهم تلقی می شود «منافع جناحی» است. نباید این طور بگویم اما انگار حتی منافع جناحی برای آنها از قرآن و فرمان خدا نیز مهم تر است. تاسف بارتر این که آنها این شعارها را در قالب اسلام مطرح می کنند.

 

مردم در شرایط سختی به سر می برند و حوصله کشمکش ندارند

وی بیان کرد: حتی ما روحانیون نیز به این عارضه مبتلا شدیم و حقوق الناس را نمی شناسیم. متوجه مسائل اخلاقی نیستیم و همه چیز را برهم می زنیم. در مسائل شرعی نیز بسیار عجولانه، حکم تکفیر صادر می کنیم. در صورتی که صدور چنین حکمی نیاز به پرونده دارد و باید بررسی های لازم صورت گیرد. نمی توان فله ای حکم تکفیر صادر کرد. کجای دنیا چنین است؟

 

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: از مقام معظم رهبری تشکر می کنم، زیرا این بگو مگوها و از خطوط قرمز خارج شدن ها را در این شرایط ویژه کشور نهی کردند. مردم در شرایط سختی به سر می برند و حوصله کشمکش میان روحانی و غیرروحانی را ندارند. در این شرایط بسیار زشت است که سیاسیون به جان هم بیفتند و حکم تکفیر صادر کنند. انگار تازه به دوران وهابیت و عربستان سعودی رسیده اند، همان جایی که فله ای علیه شیعیان حکم تکفیر و قتل عام صادر می کنند.

 

دنیا به چنین رفتارهایی می خندد

او افزود: صدور حکم تکفیر از نشانه های وهابیت است. شیعه تکفیری نیست. اینکه به همین آسانی رو به تکفیر آورده شود و صدای مرجعیت نیز درنیاید، برایم زجرآور بود. از آنجا که معتقد بودم آقای روحانی خود مسبب به وجود آمدن چنین وضعیتی شده، او را شایسته دفاع نمی دانستم. به همین دلیل هر خبرنگاری تماس می گرفت تا مصاحبه ای در این باره داشته باشد، صحبتی نمی کردم و می گفتم نمی خواهم از آقای روحانی دفاع کنم.

 

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: با اینکه امر به معروف را بر خود واجب می دانم و باور دارم کسانی که این حرف ها را زدند، کار درستی نکردند ولی سکوت کردم. دنیا به چنین رفتارهای می خندند. حتی وهابی ها هم وقتی می بینند تکفیر را از آنها یاد گرفتیم، به ما می خندند. اخیرا که مقام معظم رهبری چنین حرف هایی را مطرح کرده، آب بر دل آتشین ما پاشیده است. ایشان کشور را از هیاهوها و تکفیری ها حفظ کرد.

 

سخنان رهبر انقلاب بسیار صریح بود و ابهامی نداشت

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: خوشحالم رهبر معظم انقلاب به همه حرف های ناصوابی که از مجلس و حتی گاهی از روحانیت ما شنیده می شود، خاتمه داد. سخنان ایشان بسیار صریح بود و ابهامی نداشت. هیچ مسأله دیگری تا این اندازه از نگاه ایشان مهم نبوده که این موضوع است. سخنان کوتاه رهبری در این باره یک برهان منطقی بود. شفاف ترین برهان نیز، برهان منطقی است.

 

وی افزود: رهبری تاکید کردند که «هتک حرمت حرام است» هیچ کس حق ندارد حرمت ضعیف ترین و ناشناخته ترین انسان را بشکند. من این حرف ها را به منظور حمایت از آقای روحانی نمی گویم چون از ایشان گلایه دارم. با اینکه از رئیس جمهور گلایه مندم، ولی حق ندارم که علیه او بد بگویم. چرا باید توهین کنند وقتی آقای روحانی چند ماه دیگر کنار می رود؟ اگر مقام معظم رهبری صلاح می دیدند زودتر هم کنار می رفت منتها مصلحت ندیدند. ایشان می خواهد فرآیند پایان کار رئیس جمهور به صورت طبیعی طی شود.

 

در کشور ما تندروی بسیار زیاد است

این عضو مجلس خبرگان گفت: مقام معظم رهبری از اسلام و انقلاب حمایت کرد. آبروی انقلاب با صدور حکم تکفیر برای دیگران در خطر بود. باید معلوم می شد که این رفتارها مورد رضایت رهبری نیست. این دفاع از اسلام و منافع ملی بود، دفاع از ارزش ها و خط قرمزهای اسلام بود. یقینا اگر چنین مسأله ای نبود، مقام معظم رهبری نیز مقداری صبر می کردند. اما وقتی کاری که صورت گرفته«منکر» باشد، باید امر به معروف انجام شود.

 

وی گفت: رهبر انقلاب کار عظیمی انجام داد و انشاءالله عبرتی برای رفتارهای آینده افراد شود. متاسفانه در کشور ما تندروی بسیار زیاد است. گاهی هم انسان های خوب، شرعی و انقلابی به تندروی مبتلا می شوند. چرا حقوق الناس را آسان می گیریم؟ در شرع اسلام و نظام اسلامی آنقدر مردم به گردن حکومت حق دارند که پیامبر(ص) توصیه کرده که نگذارید مردم فقیر شوند تا کافر شوند. نگذارید مردم فقیر شوند تا عدالت از بین رود.

 

امروز یک داروی ساده را هم نمی توانیم پیدا کنیم

عضو مجلس خبرگان گفت: در فقه ما آمده که در اسلام نباید زندانی مالی وجود داشته باشد. بر عهده حکومت است که بدهی های فردی را که دزدی و کلاهبرداری نکرده و صرفا بر اثر ورشکستگی یا موارد دیگر بدهکار شده، پرداخت کند. ما نمی توانیم مشابه پیامبر مکرم اسلام حکومت را اداره کنیم.

 

وی ادامه داد: حتی نتوانسته ایم همین قانون اساسی را پیاده کنیم. قانون اساسی گفته مسکن برای همه، بیمه برای همه، آسایش برای همه اما نمی توانیم. دارو و درمان برای همه، اما می بینیم که امروز یک داروی ساده را نمی توانیم پیدا کنیم. این حقوق الناس است و نشان می دهد در چنین شرایطی وقتی دعوا نیست. باید این ها را حل کنیم و بتوانیم برای جلوگیری از فقر جامعه ثروت تولید کنیم.

 

مجلس بهتر است روی مشکلات کشور تمرکز کند نه دعواهای سیاسی

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: می بینیم که بانک ها وام های ناچیز ضروری می دهند اما وقتی می فهمند فردی توان بازپرداخت ندارد، آنقدر فشار می آورند تا حسابش را تسویه کند. در حالی که در فقه اسلامی آمده کسی که توان پرداخت بدهی خود را ندارد نباید به او فشار آورد و حکومت اسلامی باید جور او را بکشد. مجلس بهتر است روی مشکلات کشور تمرکز کند نه دعواهای سیاسی، من شنیده ام که بعضی نماینده ها حتی درباره اینکه راننده ماشین شان چه کسی باشد، دعوا می کنند.

 

وی بیان کرد: در همین مجلس انسان های بسیار وارسته ای می شناسم. رئیس مجلس نیز انسان خوب و محترمی است. من در اطلاعیه ای ریاست آقای قالیباف را به او تبریک گفتم. باید بگویم در این مجلس گاهی رفتارهای این چنینی هم دیده می شود و متاسفانه برخی نمایندگان همه چیز را خراب می کنند. باید نظارت ها دقیق باشد تا چنین مسائلی دیده نشود.

 

آیت الله هاشم زاده هریسی در پایان گفت: مرز ادب را رعایت کنیم. ادبیات نظام اسلامی و مسئولین آن باید زیبا باشد. حتی با دشمنان، مقام معظم رهبری هم به این اشاره کرده که اگر انتقادی دارید مودبانه مطرح کنید. بعضی ها با تندروی خیال می کنند بسیار موثر واقع می شوند در صورتی که این طور نیست.

 

 جماران 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------