آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

روحانی: هیچ قوه‌ای حق ندارد در امر قوه دیگر مداخله کند/مخالفت با توافق ایران و آژانس، بازی در زمین دشمن است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,رییس جمهور
رییس جمهور با بیان این‌که دولت در اجرای قانون اخیر هسته‌ای مجلس شورای اسلامی کار بسیار بزرگی انجام داد، اظهار کرد: ما هم صد در صد قانون را اجرا کردیم و هم هنرمندانه و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کردیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران نمی‌خواهد همکاری نکند. اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس را مخدوش کند در زمین دشمن بازی کرده و اینجا معلوم است اهداف دیگران اجرا و عمل می‌شود.  

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که ما نظرات خود را درباره آن داشتیم. اما به هرحال وقتی تصویب شد طبق قانون اساسی باید اجرا می‌کردیم و آیین‌نامه‌های آن نوشته شد. این قانون قانونی است که می‌خواهد ساختمانی را محکم کند اما اگر درست و حساب شده اجرا نشود، تمام ساختمان را تخریب می‌کند. پس خیلی مراقبت می‌خواست که به قانون عمل کنیم، اما روابط خود را با آژانس حفظ کنیم و به دنیا بگوییم که ما در زمینه‌ انرژی هسته‌ای صلح آمیز حرکت می‌کنیم.

 

روحانی ادامه داد: اگر به آژانس بگوییم بیرون برود قضاوت دنیا این می‌شود که کار ما غیرصلح آمیز است. دولت جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه کار بسیار بزرگی در این زمینه انجام داد؛ چرا که این دولت تدبیر و امید است و همه جا باید ثابت کند که تدبیر دارد. دولت هم قانون مجلس شورای اسلامی را اجرا کرد و ذره‌ای از آن کوتاه نیامد و نه 99.9 درصد بلکه صد درصد آن را اجرا کرد اما هنرمندانه و هوشمندانه به گونه‌ای عمل کرد که آژانس هم گفت ایران نمی‌خواهد همکاری نکند، آنها هم گفتند که قانون است ولی ایران قصد همکاری نکردن ندارد.

 

وی در ادامه یادآور شد: روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه همین هفته از روزهای بسیار خوب برای دولت تدبیر و امید و از روزهای ماندنی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و دولت بود. ما قانون را احسن وجه اجرا کرده‌ایم. هم قانون اجرا شد هم آرامش در دنیا برقرار شد. مگر ما می‌خواهیم دنیا را علیه خود بشورانیم؟ اگر کسی بخواهد این توافق بین دولت ایران و آژانس را مخدوش کند در زمین دشمن بازی کرده و معلوم است اهداف دیگران اجرا و عمل می‌شود.

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه مساله‌ بسیار مهمی پیش‌رو داریم که همه باید به آن توجه کنیم، عنوان کرد: شخص من به عنوان رییس جمهور جامعه اصل 113 قانون اساسی بر روی دوشم سنگینی می‌کند و واقعا می‌خواهد استخوان‌های پشت را بشکند. اصل 113 رییس جمهور را مسئول اجرای قانون اساسی می‌داند یعنی هرکجای قانون صدمه ببیند این رییس جمهور است که باید فریاد بزند و از همه توانش استفاده کند. این اصل کاملا روشن است و هیچ نیازی به تفسیر ندارد و از واضحات و بدیهیات است. رییس جمهور مسئول اجراست و نه ناظر و وظایفش خیلی بالاتر از نظارت است.

 

وی همچنین اظهار کرد: چه‌طور در جامعه ببینیم مهم‌ترین اصل قانون اساسی نسبت به قوای سه‌گانه یعنی اصل 57 که استقلال سه قوه را تصریح می‌کند اجرا نمی‌شود. طبق این اصل هیچ قوه‌ای حق ندارد در امر قوای دیگر دخالت کند. ما مداخله نداریم و قوای سه‌گانه از هم استقلال دارند. باید به معنی استقلال هم توجه کنید. در پایان اصل 57 تصریح می‌کند این قوا از یکدیگر مستقل هستند. از طرفی قانون اساسی در اصل 60 تصریح می‌کند جز در مواردی که مسئولیت به عهده مقام معظم رهبری است اجرا در کشور به غیر از آن استثنا به عهده رییس جمهور است. طبق قانون اساسی کسی که بار اجرا روی دوش اوست رییس جمهور و وزرا هستند. ما نباید این قانون اساسی را به تعطیلی بکشانیم. ما نباید بگذاریم قانون اساسی تخریب شود.

 

روحانی در ادامه تصریح کرد: این‌که حالا به یک فرد به نام حسن روحانی اهانت بکنند مهم نیست اما عنوان ریاست جمهوری غیر از فرد است و این عنوان را کسی حق ندارد تخریب کند. این وظیفه همه ماست که عنوان را حفظ کنیم. مخصوصا در شرایطی که ما به انتخابات ریاست جمهوری نزدیکیم و می‌خواهیم مردم مشارکت حداکثری داشته باشند؛ این جوری مشارکت حداکثری داشته باشند؟ مشارکت کنند که چه کنند؟ که رییس جمهور را انتخاب کنند و آن رییس جمهور از فردای انتخاب تابلو و سیبل همه تیرهای زهراگین و فحاشی و تهمت شود؟ خوب برای چه مردم این کار را بکنند مگر بیکارند که پای صندوق رای بروند؟ من می‌ترسم دستی پشت پرده در کار باشد و بخواهند مردم را از انتخابات مایوس کنند و به مردم بگویند می‌خواهید کجا بروید و چه کسی را انتخاب کنید. اراده دست ماست نه دست شما. شما مردم کاره‌ای نیستید.

 

وی همچنین تاکید کرد: نگذارید یک همچین فکری پشت پرده توسعه پیدا کند. تمام آنهایی که توسط مردم انتخاب می‌شوند و یا توسط مردم انتخاب نمی‌شوند بلکه انتصاب می‌شوند ولی طبق قانون انتصاب می‌شوند دارای احترام و جایگاه خودشان هستند. حواس ما در این شرایط حساس خیلی باید جمع باشد. البته ما گاهی تیرها را نمی‌بینیم و سوزش آن را از پشت سر حس می‌کنیم چون ما در میدان جنگیم و آنها آن پشت سر هستند و از پشت سر پرتاب می‌کنند. رو به رو دشمن است و سوزش سینه ما مال تیرهای دشمن در میدان جنگ است اما از پشت سر سوزش‌ها مال تیرهایی است که از پشت می‌آید.

 

رییس جمهور با اشاره به این‌که مثل اینکه یادمان رفته در شرایط جنگ هستیم و تروریسم اقتصادی هنوز ادامه دارد، خاطرنشان کرد: مثل این‌که یادمان رفته در این شرایط سخت کرونایی تحریم و کرونا از دو طرف برایمان مشکل ایجاد می‌کند مثل این‌که توصیه‌های مقام معظم رهبری را فراموش می‌کنیم. چند بار رهبری تاکید کند که احترام، وحدت و ادب اسلامی را رعایت کنید؟ ایشان باید هر هفته و هر روز توصیه کند؟ چرا گوش نمی‌کنید؟ وقتی مقام معظم رهبری بر موضوعی تاکید می‌کند باید تا آخر عمر آویزه گوش باشد و به آن عمل کنیم.

 

روحانی همچنین بیان کرد: نگذاریم مردم مایوس شوند. اداره کشور پیچیدگی‌های فراوانی دارد و اجرای آن کار ساده‌ای نیست. با احساسات، هیجانات و فریاد و شعار که نمی‌شود کشور را اداره کرد و برابر دشمن مقابله و برنامه کرد. آنچه امروز از هر چیزی مهم‌تر است وحدت، اتحاد و انسجام مخصوصا بین قوا. ما نباید رو به روی هم قرار بگیریم. باید کنار هم باشیم. باید دستگیری کنیم نه مچ‌گیری. آن چیزی که می‌تواند دشمن را شکست دهد قانون نیست بلکه وحدت است.

 

وی با اشاره به این‌که اتحاد، یکپارچگی و مردم می‌توانند دشمنان را شکست دهند و نوشتن یک خط روی یک کاغذ نمی‌تواند کاری کند، اظهار کرد: نگذاریم مردم نسبت به آینده‌ای که باید خوش‌بین باشند مایوس شوند و ذهن‌شان مخدوش شوند، مگر حق داریم با تریبون و میکروفنی که در اختیارمان است با اعصاب مردم بازی کنیم؟ مگر اعصاب مردم مال ماست؟

 

بر اساس این گزارش،‌ رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل بسیار مهم ما صلح‌آمیز بودن موضوع هسته‌ای است عنوان کرد: همه باید بدانند ما اگر کاری کردیم که صلح‌آمیز بودن هسته‌ای زیر سوال رفت یعنی زیرسوال رفتن نظام و این یعنی اشتباه کرده‌ایم و راه دشمن را رفته‌ایم. مبنای این دعواهای 15 - 10 سال اخیر این بود که به دروغ به ما تهمت زدند که فعالیت‌مان غیرصلح‌آمیز است و با این توطئه ما را به شورای امنیت بردند و به اتفاق آرا قطعنامه صادر کردند و قطعنامه 1929 را علیه ما صادر کردند و ما را تا مرز جنگ پیش بردند. بهانه همین غیرصلح آمیز بودن بود البته ممکن است پشت پرده اهداف دیگری داشته باشند.

 

وی اضافه کرد: وظیفه شرعی و اخلاقی ما و فتوای رهبری و NPT همه و همه به ما می‌گوید که فعالیت هسته‌ای باید صلح آمیز باشد. این سیاست دفاعی ماست. دستور رهبری و اخلاق اسلامی ماست. ما که نمی‌خواهیم فعالیت غیرصلح آمیز داشته باشیم، چرا علامت غیرصلح‌آمیز بودن به بدخواهان بدهیم. این چه کاری است و چه خاصیتی دارد؟ دشمنان همیشه گفته‌اند فعالیت ما صلح‌آمیز نیست یا مشکوک است. با گفتن ما مردممان و دوستانمان قبول می‌کنند، اما دشمنان قبول نمی‌کنند و اینجاست که نقش نهادهای سازمان‌های بین‌المللی بسیار تاثیرگذار است.

 

روحانی در ادامه تصریح کرد: آژانسی درست شده که می‌گوید فعالیت این کشور درست است یا نه، من نمی‌گویم همه کارهای آنها درست است ولی وقتی گفت کار ما صلح‌آمیز است حربه از دست دشمن گرفته شده، یکی از آثار مهم برجام این بود که این حربه را از دست دشمن گرفت. همه بهانه دشمن PMD بود ما PMD را بستیم و تمام شد. بزرگترین ضربه بر پیکره تبلیغات و سیاست‌های دروغ بدخواهان این بود که پرونده PMD بسته شد.

 

وی با بیان این‌که امروز سخن گفتن از کارهای برجام سخت شده است،‌ تصریح کرد: تا یکی از برجام تعریف می‌کند می‌گویند برجامی و فرجامی و چی‌چی است، در حالی که ما باید توضیح بدهیم همه دنیا بدانند که ما محکم در برجام هستیم، ممکن است تعهدات را بنا به دلایلی کاهش داده باشیم، اما اتفاقا ما این بودیم که برجام را حفظ کردیم اگر ما صبر نمی‌کردیم در این سه سال جنگ اقتصادی برجام باقی نمی‌ماند. برجام به خاطر صبر مردم ایران زنده است. آمریکا که رفته بود اروپا هم که از ترس به کنج خانه رفته بود بقیه هم کاری نمی‌کردند و ما می‌توانستیم خارج شویم.

 

رییس جمهور اضافه کرد: رابطه ایران با آژانس برای به کرسی نشاندن حرفمان در دنیا و در افکار عمومی و برای این است که از صندلی اتهامی که دشمن می‌خواهد پایین بیاییم و روی صندلی مدعی بنشینیم. راه این کار همکاری با آژانس است و اگر رابطه با آژانس را تخریب کردیم راه و مسیر دیگری باقی نمی‌ماند. اگر این آژانس برابر ترامپ ایستادگی نکرده بود اتفاقات دیگری می‌افتاد. آمریکایی‌ها از نیویورک به وین رفتند که آژانس یک کلمه بگوید ایران به تعهدات‌اش عمل نمی‌کند و مدیرکل آژانس را به نیویورک بردند که با تهدید و تطمیع این حرف را بزند، اما آژانس 15 بار تایید کرد که ایران به تعهدات‌اش عمل می‌کند. یکی از شکست‌های ترامپ در همین آژانس بود و برای گرفتن تایید آژانس یک سال در خروج از برجام تاخیر کرد.

 

روحانی در ادامه یادآور شد: در این ماه‌ها سه کشور اروپایی که پشت سرشان آمریکا بود بی‌دلیل می‌خواستند ما را محکوم کنند که ایران همکاری نمی‌کند، اما آژانس به آنها گفت نه و توطئه آنها خنثی شد. این سه کشور اروپایی خیلی بدهکار ما هستند. ما سه سال صبر کردیم و آنها هیچ کاری نتوانستند انجام دهند. روابط با آژانس و سازمان ملل برای ما اهمیت دارد. اینها مسائل سیاسی مهم است که باید کسی به آنها فکر کند، مطالعه کرده باشد و سیاست و قانون بلد باشد اینگونه نیست که آدم همین طوری حرفی را بزند.

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه ما ملت، دولت و نظامی هستیم که یا چیزی را قبول نمی‌کنیم و یا اگر قبول کردیم به عهدمان پایبند می‌مانیم، اظهار کرد: این را دین و اخلاق ما و فرهنگ ایرانی به ما گفته، ما البته همیشه سختگیری‌ کرده‌ایم اما اگر به هر دلیلی به توافقی راضی شدیم و امضاء کردیم پای آن ایستادیم مثل کار پیغمبر. در سوره انفال خداوند به پیغمبر می‌گوید تو با این کفار رفتی عهد و پیمان بستی نه یکبار نه دوبار بلکه بارها و هربار که پیمان بستی تو پای پیمان ایستادی و آنها شکستند. حالا اگر بعضی از این انقلابی‌های دو آتشه افراطی زمان پیغمبر بودند چیزی دیگری به پیغمبر می‌گفتند و می‌گفتند تو دیروز با اینها عهد بستی و اینها عهد را شکستند و دو مرتبه می‌روی فردا عهد می‌بندی؟ بار سوم و چهارم می‌روی و عهد می‌بندی؟ نعوذبالله می‌گفتند پیغمبر ساده‌لوح است که می‌رود هر بار عهد می‌بندد نه اینها یک فلسفه‌ای دارند اسلام دین صلح و پیمان و نگاه‌ داشتن و مصر بودن به عهد و پیمان است. بله دشمن ممکن است عهد خود را بشکند وقتی بشکند ما هم می‌توانیم بشکنیم.

 

وی با خطاب قرار دادن طرف‌های برجام تاکید کرد: ما برجام را امضاء کردیم و به خوبی به آن عمل کردیم و پای امضایمان ایستادیم. اما خودتان کلاه‌تان را قاضی کنید. هیچ وقت شماها صددر صد به عهد و پیمان‌تان عمل نکرده‌اید، آمریکا که دیگر هیچی بقیه هم همین طور، هیچ کشوری جز ایران در این هفت کشور هیچ کسی صد در صد به عهد و پیمان عمل نکرد. ما طبق مصالح‌مان پای برجام ایستادیم و دو کشور بودند که نسبتا با ما کار کردند و تلاش کردند نسبتا عمل کنند یعنی چین و روسیه. سه کشور بودند که بسیار سست عمل کردند یعنی کشورهای اروپایی که در بسیاری از مقاطع بی‌عمل بودند، آمریکا هم که هیچی، تروریست اقتصادی از معاهده خارج شد و علیه مردم ایران در این سه سال جنایت کرد. امروز اگر کسی اسم برجام را می‌برد مدیون ایران و ملت ایران است. ما این برجام را حفظ کردیم.

 

روحانی ادامه داد: اگر کسی امروز می‌گوید صندلی ما را سرجایش بگذارید و می‌خواهیم برگردیم بداند این صندلی را ما حفظ کردیم اگر اجازه دهیم شما برگردید. این ساختمان را ما حفظ کردیم و اگر ما نبودیم چیزی نبود که شما امروز بگویید ما حاضریم برگردیم. ما امروز هم همچنان مستحکم می‌خواهیم برجام باقی بماند، اما خیلی روشن است که امروز در شرایطی هستیم که حیات و بقاء و نشاط برجام بر مبنای این است که آمریکا از تروریسم اقتصادی دست بردارد. ما چیز بالایی نمی‌گوییم و از شرط نمی‌گوییم و توقع بالایی نداریم. آمریکا پای این پیمان بود و باید به آن عمل می‌کرد که حالا آن دولت قبلی که آدم‌های مخصوص خودشان بودند خارج شدند. حالا که این دولت آمده می‌داند که دولت قبلی اشتباه کرده است.

 

روحانی در ادامه بیان کرد: مقامات عالی رتبه آقای بایدن حداقل سه تا چهار بار به صراحت اعلام کرده‌اند فشار حداکثری نسبت به ایران شکست خورده است. این را که ما نگفته‌ایم خودتان اعلام کرده‌اید ما که می‌دانیم شکست خورده است در این دولت جدید یک حرف خوب همین بود. کارهایی هم که ترامپ کرده بی‌ربط بوده و این آخر نامه‌ای به شورای امنیت داد که دولت جدید آن را پس گرفت و این را هم که اعلام می‌کند کارهای ترامپ غیرعاقلانه، غیرمنطقه‌ای و خلاف قانون بوده حرف خوبی است. حالا همه اینها حرف خوب و اقدامات اولیه، ولی آن چیزی که مهم است این است که آیا شما می‌خواهید به مسیر فعالیت‌های تروریستی اقتصادی ادامه بدهید یا نه؟ همه حرف اینجاست آیا قبول دارید ترامپ تروریست بوده و نسبت به ملت ایران سه سال جنایت شده یا قبول ندارید؟

 

رییس دولت دوازدهم به صحبت‌هایش با یکی از مسئولان ارشد اروپایی اشاره کرد و گفت: من به او گفتم که 200 میلیارد دلار مستقیم و صدها میلیارد دلار غیرمستقیم در این جنگ اقتصادی به ایران ضرر وارد شده است. حالا این‌که چگونه جبران کنید قدم‌های بعدی است اما قدم اول توقف جنایت است. آدم نمی‌تواند بگوید می‌خواهم کار خوبی کنم ولی جنایت را ادامه دهد. شما هنوز حساب بانک‌های ما را آزاد نکرده‌اید از روز اول در کاخ سفید گفتید که می‌خواهیم در کرونا به همه کمک کنیم ولی آیا در قبال ایران عمل کردید؟ آیا پنج میلیارد دلار وام کرونای ایران که دولت قبل مانع آن شد را برداشت؟

 

وی ادامه داد: باید در مقام عمل کار انجام دهید و نشان دهید فشار جواب نداده و کمک کنید و گرنه ما حرف زیاد و توقعی نداریم. آدم جنایتکار که مرتب تیر را به قلب مردم می‌زند باید کمانش را کنار بگذارد. دولت جدید آمریکا باید عملیات تروریستی اقتصادی را فورا متوقف کند آن وقت راه باز می‌شود، در اتاق باز می‌شود و صندلی سرجایش قرار می‌گیرد و با هم می‌نشینیم و صحبت هم می‌کنیم. البته ما در برجام حرف می‌زنیم و حاضر نیستیم بر برجام حرف بزنیم. از این خبرها نیست که دو ماده به برجام اضافه کنیم. شرط این است که کار را هرچه زودتر آغاز کنید و این جنگ اقتصادی را پایان دهید.

 

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: خداوند به مردم ایران برای صبر و بردباری و تحمل رنج توفیق داد و به این خادمان کوچک هم توفیق داد تا ما بتوانیم تا جایی که ممکن است رنج مردم را کاهش دهیم. امروز آمار و ارقام را ببینید که چه وضعی داریم، در طول این ۱۱ ماه ۳۲ میلیارد دلار برای واردات کالاهای ضروری کشور بانک مرکزی‌ با وجود این شرایط سخت پول پرداخت کرده است. بانک مرکزی ۹.۵ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو پول پرداخت کرده که معنی‌اش این است که فشار حداکثری شکست خورده و تروریسم اقتصادی بی‌تاثیر است و شما راه را اشتباه انتخاب کرده‌اید. هر هفته افتتاح‌هایی که ما انجام می‌دهیم می‌بینید، فردا هم خواهید دید که یک بزرگراه عظیم را افتتاح خواهیم کرد؛ بزرگراهی که در این دولت در سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در سال ۱۳۹۹ در این دولت بحمدلله افتتاح می‌شود. ۱۵۸ کیلومتر راه که مسیر ماشین‌هایی که از غرب کشور به سمت جنوب کشور می‌آیند دو ساعت راه‌شان را کوتاه می‌کند.

 

وی ادامه داد: این یک خدمت بزرگ به استان قزوین، تهران، البرز و سمنان است و جاده از آبیک در مسیر آزادراهی عظیم به ورامین متصل می‌شود. این کار بزرگی است و این جور کارها معمولا در سه چهار دولت طول می‌کشد. اما الحمدالله از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و با همکاری دولت، سپاه و قرارگاه انجام شد.

 

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زلزله سی‌سخت اشاره کرد و گفت: مردم عزیز و بزرگوار سی‌سخت، دنا و سمیرم با مشکل بزرگ زلزله مواجه شده‌اند. آنجا هوا هم سرد است و می‌دانم مردم خوب و صبورمان در سختی هستند. من از آغاز وزیر راه و رییس سازمان مدیریت بحران را به آنجا اعزام کردم و استاندار و سایر نهادها از اول پای کار بودند تا به مردم کمک کنند ولی هوا سرد است و مشکلاتی وجود دارد و مردم در رنج هستند.

 

وی اضافه کرد: از همان ابتدا دولت ۱۸۵ میلیارد تومان اعتبار برای کمک‌های بلاعوض و ۳۰۷ میلیارد برای تسهیلات قرض‌الحسنه اختصاص داد. من تاکید کردم که باید همه توان خود را به کار ببریم که تا پایان تیرماه مردم بتوانند به خانه‌هایشان بازگردند. می‌دانم زمان کوتاه است ولی این کار باید انجام شود و به مردم عزیز سی سخت، دنا و سمیرم می‌گویم همه مردم ایران در غم شما شریک هستند و امیدواریم در اسرع وقت این سختی پایان یابد.

 

رییس جمهور در بخش پایانی صحبت‌های خود با تبریک میلاد حضرت علی (ع) و ویژگی‌های امیرالمومنین اظهار کرد: فردا به همین مناسبت روز پدر هم هست با شرایط کرونایی امروز ترجیح بر این است که رفت و آمد و جمع شدن کنار پدران بزرگوار انجام نشود. در این شرایط شاید رسم ادب از لحاظ رعایت فاصله و از لحاظ معنوی نزدیک شدن به پدران باشد باید یاد همه پدران را گرامی بداریم مخصوصا پدرانی که به خاطر کرونا از بین ما رفته‌اند و به ویژه آنهایی که از کادر درمان بودند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------