آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

روزنامه جمهوری اسلامی: راهی جز بازگشت به برجام ندارید/ فقط فرصت ها را سوزاندید و به مردم ضرر زدید



برجام ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: با بسته شدن پرونده برجام توسط دولت دوازدهم که به دلیل کارشکنی‌های داخلی نتوانست آن را به سرانجام برساند، حالا یکی از نمایندگان اصولگرای قم در مجلس، درباره رویکرد دولت آینده به توافق هسته‌ای گفته است: قطعاً دولت آینده نمی‌گوید چون برجام ناموفق بوده من برجام را رها خواهم کرد. وی این را هم گفته که «قطعاً نه سیاست نظام جمهوری اسلامی این است و نه دولت جدید این سیاست را خواهد داشت، بلکه دولت جدید اتفاقاً مدعی ادامه برجام است.»

 

نکته بسیار قابل تأمل اینست که همین نماینده مجلس که در دوره قبل هم در مجلس بود، در کوران مباحث مربوط به برجام، در مجلس دهم به همراه چند نفر دیگر از نمایندگان متن برجام را در صحن علنی آتش زد و با آن بشدت مخالفت کرد. همین نماینده حالا گفته: «پیش‌بینی بنده این نیست که دولت سیزدهم مطلقاً زیر میز برجام بزند، دولت سیزدهم بسیار قوی‌تر از دولت گذشته در استیفای حق ملت عمل خواهد کرد.»

 

این موضعگیری متضاد، نشان‌دهنده صحت پیش‌بینی‌هائی است که از مدتی قبل درباره برجام و اف‌ای‌تی‌اف صورت می‌گرفت. صاحبنظران می‌گفتند کسانی که در برابر اقدامات دولت دوازدهم برای احیاء برجام کارشکنی می‌کنند، می‌خواهند این دولت نتواند آن را به سرانجام برساند. از نظر کارشکنان، برجام باید احیاء شود ولی بگونه‌ای و در زمانی که احیاء آن به نام دولت موردنظر خودشان ثبت شود. در آن پیش‌بینی‌ها این احتمال هم در نظر گرفته شده بود که حتی اگر آمریکا تمام خواسته‌های ایران را برای بازگشت به برجام بپذیرد، باز هم این حضرات حاضر به دست برداشتن از کارشکنی‌ها نشوند و اجازه ندهند برجام در دولت دوازدهم به سرانجام برسد.

 

مسئولان پرونده برجام در دولت دوازدهم حدود یکماه قبل از انتخابات به مسئولین نظام گزارش دادند و حتی در مصاحبه‌هایشان هم گفتند که توافق حاصل شده و همه چیز برای امضاء آن آماده است. با اینحال، از اردوگاه مخالفین دولت این زمزمه به گوش می‌رسید که مذاکرات وین در این دولت به نتیجه نخواهد رسید. یک احتمال این بود که آنها می‌خواهند نهائی شدن این توافق قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشود تا درانتخابات اثر نگذارد ولی بعد از انتخابات نیز کارشکنی‌ها ادامه یافت و معلوم شد اصولاً نمی‌خواهند در دولت دوازدهم این اتفاق بیفتد.حالا که بعضی از اعضاء آن مجموعه سخن از علاقمندی دولت سیزدهم به برجام می‌گویند کاملاً مشخص شده که هدف این بوده و هست که این توافق به نام خودشان ثبت شود.

 

نکته بسیار تأسفبار اینست که زیان‌های تأخیر احیاء برجام متوجه مردم شده آنهم به قیمت ثبت آن به نام حضرات کارشکنان! هرچند برآورد رسمی روشنی از خسارات تأخیر در رفع تحریم‌ها در دست نیست ولی افراد صاحبنظر گفته‌اند ادامه تحریم‌ها هر روز حدود 150 میلیون دلار به کشورمان زیان وارد می‌کند. این زیان را مردم در سفره‌های خودشان حس می‌کنند هرچند کاسبان تحریم آن را به حساب دولت می‌گذارند.

 

ماجرای کارشکنی‌ در مورد اف‌ای‌تی‌اف هم از همین قبیل است. ممانعت از تأیید شدن لوایح باقیمانده اف‌ای‌تی‌اف که موجب انسداد مجاری تنفسی اقتصاد کشور و جلوگیری از مبادلات بانکی شد، مستقیماً به سفره مردم لطمه وارد کرد و همانند برجام گرفتار بازی‌های سیاسی شد. این بازی‌های سیاسی از عوارض جنگ قدرت است و متأسفانه از رهگذر آن، مردم قربانی می‌شوند، چرا که انسداد مجاری اقتصادی علاوه بر سفره مردم، بر سلامت مردم نیز اثر منفی گذاشت و بخشی از مشکلاتی که در زمینه وارد کردن واکسن کرونا به وجود آمد ناشی از آن بود کمااینکه بخش مهمی از مشکلات پدید آمده در صنعت برق کشور نیز ناشی از تحریم‌ها و معطل ماندن اف‌ای‌تی‌اف می‌باشد.

 

اینکه اکنون شنیده می‌شود مخالفان اصلی برجام تغییر عقیده داده‌اند و می‌گویند دولت سیزدهم برای احیاء برجام اقدام خواهد کرد، هرچند بازی سیاسی آنها را افشا می‌کند ولی از این نظر که مشکلی از مشکلات مردم را حل خواهد کرد خوشحال‌کننده است. واقعیت هم همین است که دولت سیزدهم نیز برای حل مشکلات اقتصادی راهی غیر از رفع تحریم‌ها ندارد و برای رسیدن به این هدف ناچار است به برجام روی آورد، همان سندی که مخالف‌خوانان دوآتشه آن برای ظاهرسازی آن را سوزاندند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------