آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

ربیعی : کارنامه دولت سیاه نیست/ اعتبارات خوزستان بیشتر از سایر استان‌هاست



سخنگوی دولت ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
سخنگوی دولت گفت: خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استان های دیگر، بیشتر بوده است. 

به گزارش مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه شنبه) در نشست خبری خود با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت مکتوب به سوالات خبرنگاران و اهالی رسانه پاسخ داد.

 

ربیعی در مقدمه این نشست با بیان اینکه سال‌های اخیر را باید سال‌های گذار و سال‌های حیاتی خواند و توصیف کرد، اظهار داشت: تحمل سه سال تحریم و سه سال پُرفشار اقتصادی که در ماه‌های اخیر آثار حاد آن بر زندگی مردم مشهودتر شده است، پاندومی کرونا و ابهام در زمان پایان یافتن ویروس کووید ۱۹ و ضرورت مبارزه بی‌امان ملی با آن، در کنار کم‌آبی و خشکسالی بی‌نظیر در ۵۰ سال اخیر و تاثیر آن بر آب و کشاورزی، در مجموع باعث ایجاد فشاری کم‌نظیر بر جامعه شده است.‌

 

وی عنوان کرد: بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی جهان با همه توان و ظرفیت خود، به اقتضاد در حال رشد ایران، حمله کرد. قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد.

 

سخنگوی دولت افزود: همچنین در هفته‌های اخیر، موضوع تغییر دولت و انتقال قدرت را نیز در پیش داریم. مجموعه این موارد ایجاب می‌کند تا ما بیش از هر دوره‌ای، با هوشمندی همگانی و همدلی ملی بتوانیم این دوره را پشت سر بگذاریم و بتوانیم فردایی بهتر را برای ایران ترسیم نماییم.

 

ربیعی با بیان اینکه ما در مقابله با جنگ اقتصادی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که احساس مقاومت و پایداری ایران، باید کماکان از سوی تحریم‌کنندگان درک بشود، خاطرنشان کرد: برای همین نباید بهانه‌ای برای استمرار تحریم به تحریم‌گرها داد.

 

وی اضافه کرد: اپیدمی کرونا و خشکسالی نیز مساله‌ای جهانی است و همه کشورهایی که درگیری جدی با آن دارند، با بحران مواجه‌اند؛ سال‌ها است که آب، مولفه مهمی در امنیت جهانی محسوب می‌شود. در همین راستا، ما برای مبارزه با خشکشالی و کرونا نیز نیاز به همکاری و همیاری ملی داریم و در صورت بروز رفتار غیرهمدلانه، جامعه دچار تنش خواهد شد.

 

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دولت همه توان خود را تا آخرین ساعات کاری به کار خواهد گرفت تا دولتِ آینده بتواند با آرامش، ماه‌های آغازین فعالیت خود را شروع کند، گفت: در این میان همه ما ایرانیان، چه آنان که به رئیس‌جمهور منتخب رای داده‌اند و چه آنها که رای نداده‌اند، ضمن درک شرایط موجود و مشکلات تحمیل‌شده ناشی از تحریم و کرونا به ملت و دولت، به عنوان یک وظیفه ملی، باید همدلانه و با صبوری گام بردارند تا جامعه در آرامش از این مقطع عبور کند.

 

ربیعی در رابطه با کرونا، واکسن کرونا و تحریم تصصریح کرد: کماکان با امیدها و بیم‌های زیادی در مقابله با کرونا مواجه هستیم. لازمه موفقیت ما در مبارزه با ویروس کرونا، رفتار معطوف به سلامت توسط همه آحاد جامعه، از سطح فرد تا نهادهای مختلف و همچنین اجرای برنامه واکسیناسیون با گسترش تولید واکسن می‌باشد.

 

وی ادامه داد: سیاست گذاری سلامت در این زمینه، چند عرصه دارد که اگر برنامه‌ریزی و حرکت همزمان در هر دو عرصه بطور توامان انجام بشود، موفق خواهد بود. کنش معطوف به سلامت مردم و جامعه و برنامه‌ریزی برای ایمن‌سازی جامعه و مبارزه با کرونا سه عرصه مهم حوزه سلامت و مقابله با گسترش ویروس کووید ۱۹ است که در کنار سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی‌، می‌تواند موجب پیروزی در مبارزه با کرونا باشد.

 

سخنگوی دولت گفت: در عرصه مقابله با ویروس و ایمن سازی مردم، دولت از ابتدا در یک برنامه‌ریزی دو جانبه که امروز صحت آن اثبات شده است، پیگیر واردات و تولید واکسن کرونا شد. در این مسیر، در مورد زمان ورود واکسن به کشور، ابهاماتی پیش آمده که لازم است توضیحی درباره‌اش ارائه کنیم. ما جزو کشورهای پیشگام در خرید واکسن بودیم که از کوواکس و کشورهای روسیه و چین و هرجایی که امکان خرید واکسن وجود داشت، برای خرید واکسن اقدام کردیم.

 

ربیعی ادامه داد: بدون تردید، تحریم و عدم تبادل مالی بزرگترین مانع در دستیابی به واکسن بود. تا اینکه بالاخره تحریم‌گران اجازه خرید واکسن از منابع ارزی ما در خارج را صادر کردند. مشکل دیگر ما در حوزه خرید واکسن، محدودیت کشورهای تولیدکننده و متاثرشدن برنامه‌ریزی‌های ما از سیاست‌های این کشورها بود.

 

وی تاکید کرد: بنابراین دولت تمام تلاش خود را برای خرید واکسن به عمل آورد و با وجود اینکه هیچ کشوری در دنیا شبیه ایران نیست که با موانع خرید واکسن مواجه شده باشد، اما تاکنون برغم همه مشکلاتی که مردم، بخشی از آنها را خبر دارند، واکسن وارد کشورمان شده و این روند در هفته‌های اخیر، سرعت بیشتری یافته است.

 

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه ظرفیت شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فراتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دوز در روز رسیده است، تاکید کرد: فعلاً رکورد ۴۲۴ هزار واکسن در روز ثبت شده که امیدواریم مردم عزیز بر اساس اطلاعیه‌های صادره وزارت بهداشت اقدام به ثبت نام نمایند که بااین اتفاق در روزهای آتی سرعت واکسیناسیون هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

ربیعی بیان کرد: خوشبختانه فراهم و دسترسی فعلی به واکسن مطلوب هست چنانکه ما واکسن حتی برای دوز دوم و تکمیل واکسیناسیون گروه‌های سنی اعلام شده از هم اکنون موجود هست و فراخوان ثبت نام برای واکسیناسیون بیماری‌های زمینه‌ای و بیماران صعب العلاج و خاص که تاکنون واکسینه نشده‌اند نیز بزودی صادر خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: شایان ذکر است طی روزهای اخیر اولین محموله واکسن آسترازنیکا تولیدی ژاپن به کشور وارد شد و انشالله اگر مشکلی پیش نیاید با وعده‌ای که عزیزان در ژاپن دادن جمعه هم محموله دوم یعنی مجموعاً دو میلیون و نهصد هزار دوز این واکسن تکمیل خواهد شد.

 

سخنگوی دولت با اعلام این خبر که سبد ۱۰ میلیونی واکسن از چین نیز دو روز گذشته تکمیل شد، گفت: امیدواریم در هفته‌های آتی به رغم تاخیری که کواکس در ارسال واکسن برای کشورهای مختلف از جمله کشور ما داشته بتوانیم با توجه به پیش خریدی که انجام شده محموله‌های جدید واکسن کووکس رو دریافت کنیم و البته به موازات آن روز به روز و هفته به هفته تولید داخل افزایش پیدا خواهد کرد و با افزایش پلکانی تولید داخل ما ان شاءالله در هفته‌های آتی هموطنان عزیزمان دغدغه کمتری خواهند داشت.

 

ربیعی افزود: به نظر می‌رسد ریل گذاری برای برنامه واکسیناسیون عمومی انجام شده و با منظم شدن واردات و تولید داخلی، واکسیناسیون شهروندان در مدار خود بر اساس برنامه ومالی واکسیناسیون انجام خواهد شد اما مهمتر از همه اینها، مساله خستگی مردم از رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. هیچ کشوری در جهان بدون همکاری مردم، توفیق نسبی در غلبه به کرونا بدست نیاورده است و کشور ما هم مستثنا از این واقعیت نیست.

 

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال به پیشنهاد وزارت کشور و تایید قرارگاه مبارزه با کرونا، تهران اخیراً ۶ روز تعطیل شد اما برغم هشدارهای متعدد، شاهد هجوم مردم برای سفر بودیم و همین عدم همکاری مردم، باعث کم‌اثرشدن این تصمیم شده است. شرایط اپیدمی نشان می‌دهد بدون تلاش جمعی و رعایت پروتکل‌ها، قطعاً زمان طولانی‌تری را باید برای غلبه بر یک بیماری، در نظر بگیریم و هزینه‌های بیشتری چه مالی و چه جانی باید پرداخت شود.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: فارغ از بحث کرونا، باید بپذیریم که بنابر برآوردهای علمی، به علت مراودات بین‌المللی‌ای که بین کشورها وجود دارد، جامعه بشری وارد عرصه جدیدی از بیماری‌های واگیردار شده است. حال اگر ویروسی مثل کرونا مرگبار بوده و سرعت فراگیری زیاد هم داشته باشد، وضعیت کشورها در این زمینه خیلی سخت می‌شود. واقعیت مسلّم این است که هیچ برنامه‌ای برای کنترل این بیماری بدون همکاری مردم، موفق نخواهد شد و اگر مردم همراهی نکنند کشورها مجدد با موج‌های جدید کرونا مواجه می‌شوند.

 

ربیعی با اشاره به سالگرد عملیات مرصاد گفت: امروز سالگرد مقابله درهم کوبنده گروه‌های مردمی با یورش مهاجمانی است که چنان قربانی جاه طلبی‌های خود بودند که مشتاقانه خود را در اختیار دیگران قرار دادند و کورکورانه به خاک میهن هجوم آوردند. واقعه مرصاد و تحلیل غلط تجاوزگران که گمان می‌کردند مردم خسته از جنگ دیگر تاب مقاومت در برابر تجاوزی تازه را نخواهند داشت، همچنان می‌تواند حاوی درس‌های آموزنده‌ای برای امروز هم باشد.

 

وی تاکید کرد: شاید برخی از بدخواهان ملت ما گرفتار تکرار این خطای محاسباتی شده باشد که خستگی مردم ایران از فشارهای ناشی از تحریم و کرونا، ما را به ملتی گرفتار ضعف در روحیه و عزم در دفاع از مام میهن تبدیل کرده و فرصت خوبی برای آنها به منظور افزودن بر شکاف‌ها و اختلاف‌های و بهره برداری از ناملایمات اقتصادی و اجتمای ما فراهم آورده است.

 

سخنگوی دولت عنوان کرد: بنابر تجارب تاریخی، ملت ما نشان داده که حتی در شرایط بحرانی هم در برابر تهدید علیه تمامیت ارضی و وحدت ملی یکپارچگی و عزم خود را برای مقابله با هر نوع بدخواهی حفظ می‌کند. واقعه مرصاد در پیچ و خم تاریخ پژواک می‌کند که هیچکس نباید با افتادن در دام اشتباه محاسباتی، اراده ملت ما را برای دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی ایران عزیزمان آزمایش کند.

 

ربیعی با بیان اینکه در یک نگاه تاریخی، مرصاد نشان داد که چگونه برخی قدرت جویان با تصورات غلط به دنبال تحقق جاه طلبی‌های بی مبنای خود حتی تن به بیگانه دادند و تا به خاک و خون کشیدن هم وطنان خود به پیش رفتند، گفن: آنها برای همیشه یاد گرفتند که برخلاف آن نظریه ساده لوحانه که تصور می‌کرد بعد از شکستن خط اول هیچ مانعی در مقابلشان وجود نخواهد داشت، مقاومت مردمی و مدنی بزرگترین مانعی است که همیشه پیش روی این ساده اندیشان بدخواه قد علم خواهد کرد. این سرمایه و پشتوانه همیشگی ما هوشیاری و هوشمندی مردم بود که باید آن را پاس بداریم.

 

وی در ادامه ضمن تبریک به مدال‌آوران المپیک، افزود: در روزهای اخیر با درخشیدن ورزشکاران ایرانی در المپیک توکیو، شاهد لحظات شادی‌بخشی برای مردم ایران بودیم. موفقیت همه ایرانی‌ها در عرصه‌های مختلف چه ورزش یا هنر و سینما و علم و دانش، برآمده از توانمندی و روح موفقیت خواهی ایرانی است. مجدداً صمیمانه تبریک گفته و آرزوی موفقیت‌روزافزون برای همه ایرانیان دارم.

 

سخنگوی دولت همچنین با تسلیت درگذشت تابش، بیان کرد: متاسفانه در هفته گذشته یکی از مدیران زحمت‌کش و بی‌آلایش کشورمان را از دست دادیم. خدمات زنده‌یاد علیرضا تابش چه آن موقع که در ایام جنگ استاندار کردستان بود و چه بعدها در بنیاد مسکن، از او چهره‌ای خدوم ملت ساخته است. این فقدان را به خانواده و همکارانش تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن مرحوم و صبر و تسلی برای بازماندگان مسألت دارم.

 

رویکرد ایران در مذاکرات تغییر نخواهد کرد

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا دستور کار مذاکرات جامع‌تر از برجام را در ارتباط با دولت ایران پیش کشیده است و راهبرد احیای برجام با تغییر دولت دوازدهم تغییر خواهد کرد؟ گفت: ما هم این گمانه زنی‌های رسانه‌ای را شنیدیم ولی تا پیش از ارتکاب احتمالی چنین اشتباه بزرگی قصد نداریم بطور جدی درباره آن موضع بگیریم.

 

ربیعی تاکید کرد: اما بطور کلی، طی سال‌های گذشته باید به روشنی ثابت شده باشد که هر سطحی از تحریم علیه ایران محکوم به شکست است و هیچ تحریم تازه‌ای نمی‌تواند به نتیجه‌ای فراتر از تکرار شکست‌های پیشین دست پیدا کند.

 

وی افزود: بنابراین ما امیدواریم که دولت آمریکا به خوبی درس‌های دولت گذشته را آموخته باشد و به دام تحلیل‌ها و برداشت‌های نادرست و مخرب نیفتد.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما همچنان به بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام مطابق با نص توافق بدون کم و کاست پایبندیم و بنا نداریم که هیچ مسئله دیگری را به مذاکره بگذاریم.

 

ربیعی اظهار کرد: تا وقتی آمریکا و دیگر اعضای ۴+۱ به تمامی تعهدات خود در برجام عمل نکرده‌اند، صحبت و حتی فکر کردن درباره مذاکراتی فراتر از آن بی معنی است.

 

وی ادامه داد: این رویکرد اصولی و مبنایی جمهوری اسلامی ایران و مستظهر به اسناد بالادستی نظام بوده و با تغییر دولت‌ها تغییر نخواهد کرد. البته دولت سیزدهم این اختیار قانونی را خواهد داشت که به شیوه منحصر به خود به مسئله، ابزارها و شیوه‌های دیپلماسی و تحقق اهداف مسامحه ناپذیر ملی نگاه کند.

 

سخنگوی دولت گفت: دولت دوازدهم تمام مسئولیت خود را برای لغو تحریم‌ها در مذاکرات به سرانجام رسانده است و اگر محدودیت‌های غیرضروری اعمال شده در قانون مذکور نبود، امروز شاهد نتیجه متفاوتی می‌بودیم.

 

اهمیت خط لوله گوره - جاسک زمانی است که تولید نفت بیش از ۴ میلیون بشکه شود

ربیعی در پاسخ به این سوال که افتتاح خط لوله جدید انتقال نفت چه اهمیت و تاثیری در صادرات نفت ایران خواهد داشت؟ گفت: ساخت و بهره‌برداری از مگاپروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک برای ایران مجموعه‌ای از اهداف امنیتی، اقتصادی و توسعه‌ای را در بردارد.

 

وی افزود: از منظر کلان و بدون ملاحظات خاص سیاسی، هرچه راه‌های انتقال انرژی در سطوح مختلف متعددتر و متنوع‌تر باشد، به همان میزان امنیت انرژی جهانی بیشتر تأمین می‌شود.

 

سخنگوی دولت گفت: اما فارغ از ملاحظات امنیتی، مگاپروژه گوره - جاسک برای صنعت نفت ایران به لحاظ فنی - مهندسی و مدیریت اجرای پروژه‌های کلان، راهبردی به شمار می‌آید. در نگاه نخست، این پروژه در شرایطی اجرا شد که ایران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های نفتی را تجربه کرد.

 

ربیعی تاکید کرد: حضور شرکت‌های ایرانی در مراحل مختلف طراحی و اجرا، سرعت اجرای طرح با توجه به حجم کار و وسعت جغرافیایی و طولانی بودن مسیر طرح، استفاده از تجهیزات و تأسیسات ساخت داخل در مراحل مختلف ساخت خط لوله و تأسیسات مستقر در پایانه جاسک و مواردی از این دست، سبب ارتقای سطح دانش فنی و مهندسی در صنعت نفت و شرکت‌های سازنده اقلام و تجهیزات طرح شده است.

 

وی افزود: ایجاد تأسیسات پایین دستی شامل پتروپالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و بخش‌های جمعی و پشتیبانی در پایانه جاسک، به‌طور طبیعی هم ابعاد پروژه را گسترش می‌دهد و هم ساحل مکران را به سومین حوزه توسعه‌ای و صنعتی برای کشور پس از خوزستان و پارس‌جنوبی تبدیل می‌کند، اما نکته پایانی اینکه خط لوله گوره - جاسک و تأسیسات صادراتی مکران زمانی اهمیت واقعی و راهبردی خود را پیدا و ایجاد آن را به لحاظ اقتصادی و توسعه‌ای توجیه‌پذیر می‌کند که ایران از ظرفیت کنونی تولید یعنی ۴ میلیون بشکه در روز فراتر رفته و به سطح تولید بیش از ۶.۵ میلیون بشکه برسد.

 

سخنگوی دولت گفت: افزایش تولید با محوریت افزایش ضریب برداشت نفت، ظرفیت جدیدی را برای صنعت نفت ایجاد می‌کند.

 

حدود ۱۰۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کرده‌ایم

ربیعی در خصوص این سوال که به نظر می‌رسد درباره تصمیم گیری برای خوزستان و خشکسالی به نهادهای تصمیم گیرنده فشار وارد می‌شود و این مساله منجر به تصمیمات غلط می‌شود گفت: ما باید بپذیریم که با یک واقعیت پیچیده روبه‌رو هستیم. الگوی توسعه و شیوه مدیریت همه بخش‌های مصرف‌کننده آب اعم از کشاورزی، صنعت، شرب و بهداشت به گونه‌ای بوده که به پرمصرفی انجامیده است.

 

وی ادامه داد: توسعه پُرآب‌بَر، مدیریت صرفاً تأمین و عرضه آب و کم‌توجه به مدیریت مصرف و تقاضا، و بی‌توجهی به اقتصاد آب به عنوان یک رکن مهم در مدیریت مصرف، سبب شده به وضع فعلی برسیم. تغییر اقلیم و خشکسالی همه در تاریخ با اقلیم ایران عجین بوده به عامل‌های ساختاری مذکور اضافه شده است.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما در این وضعیت پیچیده اگر تن به فشارها برای تأمین آب کشت‌وکارها ندهیم – که عمده آن‌ها کشت برنج است – با مشکل مواجه می‌شویم. شرایط اخیر خوزستان همین را نشان می‌دهد. اگر هم تن بدهیم و به مقدار فعلی آب رها کنیم، باید از امروز بگوییم که در پاییز و زمستان خشک امسال خوزستان که ظاهراً مدل‌های هواشناسی سال آبی خشکی را نشان می‌دهند، با مشکل حتی تأمین آب شرب ممکن است مواجه شویم.

 

ربیعی گفت: این‌جا با یک مسأله بسیار پیچیده مواجه هستیم. مسائل پیچیده ساختاری را که در کوتاه‌مدت نمی‌توان با فناوری یا مداخلات سریع حل کرد، باید با اجماع‌سازی بین ذینفعان حل کرد.

 

وی ادامه داد: همه طرف‌های ذینفع باید وارد گفت‌وگو شوند. به‌طور مشخص در شرایط امروز خوزستان، باید کشاورزان، صنایع، مصرف‌کنندگان خانگی (مثلاً با نمایندگی شوراهای شهر و روستا)، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی، و البته همه بخش‌های مربوطه در دولت کنار هم بنشینند و گفت‌وگوهایی برای ساماندهی این وضعیت داشته باشند.

 

سخنگوی دولت اظهار کرد: باید از سیاست‌های توده ستا، غیرعلمی و کوتاه‌مدت دوری کرد. در این شرایط می‌توان هم از فجایع جلوگیری کرد و هم کشور به مسیر درست هدایت می‌شود.

 

ربیعی اظهار کرد: خشکسالی واقعیت کشور است ولی انتظارات به وجود آمده فراتر از واقعیت‌ها و پتانسیل واقعی کشور می‌باشد. باید بپذیریم که پتانسیل آبی کشور محدودتر از انتظارات است.

 

وی ادامه داد: زمانی که ارگان‌های جهانی می‌گویند که کشورها نباید بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کنند، و بقیه هم سهم محیط زیست و حق نسل‌های بعدی است. ما طی سال‌ها حدود ۱۰۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر را مصرف کرده‌ایم.

 

سخنگوی دولت گفت: این گفت‌وگوها که در زمان بحران، بروز مسئله و مشکل انجام می‌شود باید تا حل مسائل ادامه یابد. پس از پایان بحران است که می‌شود از سرمایه اندوخته‌شده در جریان این گفت‌وگوها برای اعتمادسازی و پیشبرد بیشتر برنامه‌های اصلاحی برای آینده استفاده کرد.

 

ربیعی گفت: من در کوتاه‌مدت راه‌حلی غیر از این نمی‌شناسم. البته راهکارهای فنی را هم وزارتخانه‌های ذیربط طراحی و اجرا کرده‌اند که در پاسخ به سوالات ایران و مهر به آنها اشاره کردم اما راهکار اصلی مدیریت بحران خشکسالی آب و حواشی آن درک مشترکی از مسئله توسط همگان و تن دادن به سیاستگذاری‌های دولت و آینده نگری است.

 

منابع اختصاص یافته به خوزستان بیشتر از سایر استان‌ها است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «مقام معظم رهبری در سخنان اخیرشان گلایه‌ای از رعایت نشدن توصیه‌های متعدد قبلی درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز داشتند و تاکید داشتند اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد؛ از طرفی ایشان در سال ۹۸ با اختصاص ۴ هزار میلیارد از صندوق توسعه برای حل مشکل فاضلاب اهواز موافقت کردند. بفرمائید که دولت چه توجیهی برای غفلت از توصیه‌های رهبری نسبت به خوزستان و بروز اوضاع فعلی دارد؟» گفت: خوزستان به طور ویژه مورد توجه و تاکید دولت قرار داشته و سهم اختصاص منابع استان هم نسبت به استان‌های دیگر، بیشتر بوده است.

 

سخنگوی دولت تاکید کرد: پروژه‌های متعددی برای مبارزه با ریزگردها، مقابله با سیل و سیلاب‌ها، اصلاح اساسی خطوط برق خوزستان در این دولت انجام شد و مواردی از این قبیل، به طور ویژه در کنار طرح‌های دیگر دنبال شده است.

 

ربیعی گفت: ما دو طرح بزرگ درباره آب داشتیم که طی برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، قرار شد با فاینانس کشورهای خارجی، این طرح‌ها اجرا شود. اما به خاطر تحریم با مشکل برخوردیم. لذا بنا شد از منابع صندوق ذخیره ارزی یا از سهم نفت، تامین بشود.

 

وی ادامه داد: در همین راستا، همان طور که در پاسخ به سوال ایرنا مطرح کردم، طرحی تصویب شد که بر مبنای آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمد نفت به خوزستان اختصاص می‌یابد که در مراحل تصمیم گیری نهایی است. بنابراین دولت در این زمینه، هیچ کوتاهی نداشته است و بخاطر عامل تحریم، امکان فاینانس از ایران گرفته شد.

 

سخنگوی دولت گفت: باید همگان درباره این واقعیت صحبت کنیم که استان با کاهش کسری ۱۰ میلیارد متر مکعب بارش‌، یعنی با حدود ۳۳ درصد کاهش آب مواجه شده است. این عدد بسیار بزرگی است. با این حال موضوع خشکسالی، قابل کنترل بود اگر کشت‌های وسیعِ خارج از مقررات اعلام‌شده در استان و مصرف سه میلیارد مکعب آب بخاطر آن، صورت نمی‌گرفت.

 

ربیعی گفت: در طرحی دیگر، پس از بروز سیلاب ۹۸ و پدیدارشدن عوارض آن، با مجوز رهبر معظم انقلاب دائر بر برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، اعتباری معادل ۵۰ میلیون یورو در قانون بودجه سال ۹۹ در تاریخ ۱۳/‏۰۴/‏۹۹‬ به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص داده شد.

 

وی افزود: به همین منظور اولویت‌های اجرایی در جهت تکمیلِ بخشی از طرح جامع فاضلاب اهواز با ۵ سرفصل اصلی تعیین شد که تکمیل احداث تصفیه خانه شرق اهواز، احداث ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بهسازی و ارتقا ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ اصلی فاضلاب، بخشی از آنها است.

 

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: برای حل مشکل اصلی فاضلاب، بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته، فاضلاب خوزستان حدود ۸۰۰ هزار دلار تا یک میلیارد دلار هزینه دارد. اگر کل این هزینه تخصیص یافته و طرح کامل بشود، شاخص بهره‌مندی از خدمات این طرح، بعد از هزینه و اجرای کاملش، به ۸۰ درصد می‌رسد در حالی که الان حدود ۳۸ درصد است. این عدد برای متوسط کشور ۵۲ درصد است.

 

ربیعی گفت: در حال حاضر از ۲۸ شهر استان، فقط ۱۷ شهر، موافقنامه سازمان برنامه و بودجه را اخذ کرده‌اند. بعد از مصوبه دولت که در سال ۹۵ صادر شد، در فروردین ۹۶ منابع خوبی برای اجرای آن طرح‌ها داده شد اما با خروج آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌ها، متاسفانه این روند متوقف شد. در همان مدت کوتاه اجرای برجام، تصفیه‌خانه شرق اهواز با هزینه ۴۰ میلیون یورو افتتاح شد اما برای ادامه پروژه، به مشکلات مالی برای تایید فاینانس پروژه برخوردیم.

 

سخنگوی دولت گفت: اینک نیز برای رفع مشکل فعلی آب خوزستان، تصمیم گرفته شد که ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه، آب از سد کرخه خارج بشود.

 

کارنامه دولت سیاه نیست

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کارشناسان معتقدند که تصمیمات دولت روحانی مشکلاتی برای دولت آینده ایجاد خواهد کرد و گویی عملکردی پر از مشکلات به دولت آینده خواهید رسید؛ ایا دولت روحانی کارنامه سیاهی را به دولت اینده تحویل داده است؟ گفت: ما سال‌هاست که به سیاه نمایی‌ها عادت کرده‌ایم اما امروز در روزهای پایانی دولت قرار داریم.

 

وی ادامه داد: نه به عنوان سخنگو، بلکه به عنوان یک شهروند مایلم بگویم نتایج این سیاه نمایی که به قیمت دولت زدایی و ناکارآمدجلوه دادن دولت صورت گرفت، خوانش آن در جامعه فقط محدود به دولت نمی‌ماند. با این سیاه نمایی‌ها روح و روان جامعه نیز آزار دید و نتایج آن امروز در هر سنجشی مشخص شده است. پاشیدن جوهر سیاه، فقط یک نقطه را سیاه نمی‌کند.

 

سخنگوی دولت گفت: همه کارنامه ما روشن است و بهتر است به جای طرح ابهامات کلی، مورد به مورد در خصوص هر مسئله، مطالب مدنظرشان را بیان کنند تا علت یابی تبیینی دولت از مسئله بدست آید. اگر منصفانه نگاه شود، مشخص است که بخشی از مشکلات از سال ۹۷ تاکنون، ناشی از تحریم گران خارجی و نیز کسانی در داخل است که اساساً نخواستند تحریم را ببینند و تمایلی هم برای چاره اندیشی نداشتند.

 

ربیعی گفت: قرار بود در یک جنگ اقتصادی، ایران را مغلوب و دچار فروپاشی کنند. البته صدمه و آسیب زیادی در این جنگ، به مردم وارد شد و دولت در کنار مردم، با تصمیمات اقتضایی، در این نبرد، دشمن را ناکام گذاشت اما آثار آن پس از شکست آمریکا، کماکان در زندگی مردم ادامه دارد. هرچند ما همه تلاش خود را برای ایستادن و رفع مشکلات بکار برده‌ایم.

 

وی ادامه داد: نگاه کنید در همین چند روز اخیر، یک روز می‌گویند کار عظیم جاسک که اتفاقاً مورد تقدیر بزرگان کشور هم قرار گرفته، یک پروژه نیمه کاره است. یک روز دیگر هم مدعی برنامه ریزی برای کمبود کالا می‌شوند.

 

سخنگوی دولت گفت: ما کارنامه سیاهی به جای نگذاشته‌ایم اما کارنامه سیاه نمایی توسط رسانه‌های پروژه‌ای خارجی و مخالفان جریانی داخلی به جای مانده است.

 

۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از درآمدهای نفتی به خوزستان اختصاص می‌یابد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طی روزها و هفته های اخیر جلساتی  در سطوح مختلف دولت درباره وضعیت استان خوزستان برگزار شد وآقای جهانگیری در روزهای اخیر سفری به استان خوزستان داشتند و اینکه رای حل مشکلات خوزستان چه توصیه هایی به دولت سیزدهم دارید؟ گفت: مشکلات ناشی از کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی در کشور، شرایط سختی را برای مردم مقاوم خوزستان به وجود آورده است و دولت از رنجی که به هم‌وطنان عزیزمان وارد شده،‌ آگاه و متاسف است. 

 

وی ادامه داد: اما استان‌هایی که با خشکسالی مواجه هستند ‌به ویژه استان خوزستان، همواره ‌در کانون توجه دولت بوده‌اند. روند کم‌آبی و خشکسالی یک واقعیت است که آثارش در این سالها، بیشتر هویدا و در زندگی مردم ملموس شده است. برای همین، لازم است که این واقعیت بیش از هر مساله‌ای نه فقط در کانون توجه سیاستگذاران صنعتی و کشاورزی بلکه در کانون توجه جامعه و سبک زندگی و مصرف مردم نیز قرار بگیرد. 

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: اما در ارتباط با استان خوزستان، ما از ابتدای دولت یازدهم به این مشکلات توجه داشته‌ایم و اقداماتی را سامان دادیم؛ هرچند بر این باوریم که مجموعه این اقدامات، کافی نبوده و باید ادامه یابد. 

 

ربیعی گفت: این اقدامات شامل این موارد هستند. از سال ۹۲ تاکنون ۲۱ هزار و پانصد میلیارد تومان برای طرح‌های این استان  اختصاص یافته است. بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ استان خوزستان از نظر مفدار اعتبارات استانی بین ۳۱ استان دارای مقام اول بوده است.

 

وی افزود: ملاحظه می‌کنید که اگر این اقدامات نبود امروز مساله خشکسالی و کم‌آبی، به مراتب وضعیت بغرنج‌تری پیدا می‌کرد. همچنین در تصمیمات اخیر مربوط به خوزستان نیز، هیئت دولت مقرر کرد دستگاه مسئول تغییری در نحوه توزیع آب در استان انجام بدهد. البته یکی از مباحث مهم در دولت این موضوع بود که بازکردن آب به نحوی مدیریت بشود که در آینده، از آثار سوء این کار، پیشگیری بشود. در نتیجه این تصمیم، آب به سوی هورالعظیم جاری شده است. 

 

سخنگوی دولت گفت: درمورد آب شرب هم در زمان خشکسالی، در کل کشور  باید ۶ الی ۷ هزار روستا را با تانکر آبرسانی کنیم زیرا لوله‌های آب خشک می‌شوند. درباره خوزستان هم در این مقطع، با همکاری نهادهای مربوطه تدابیر لازم اتخاذ شده به روستاهایی که فاقد آب شرب هستند،‌ از طریق تانکرها آبرسانی شود. 

 

ربیعی افزود: بر اساس طرحی هم که تهیه شده،‌ مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از محل درآمدهای نفتی کشور به استان اختصاص می‌یابد. در مصوبه دیگری تصمیم گرفته شد تا برای جبران خسارت واردشده به احشام، مبلغ‌ ۶ میلیارد تومان پرداخت شود.  

 

وی تاکید کرد: همچنین قرار شد آب شیرین کن های لازم برای شهرهای خرمشهر و آبادان خریداری شود تا در ماه‌های آتی که بدلیل ورود زهاب های کشاورزی به رودخانه، آب وضعیت مناسبی ندارد، در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد. در دولت، مساله کم آبی برای فصل پاییز هم پیش‌بینی شده است.

 

سخنگوی دولت اظهار کرد: راجع به پروژه آب و فاضلاب استان هم در سال ۹۶ برای آب ۲۸ شهر و روستاها و مقابله با سیلاب‌ها مصوب شد از فاینانس استفاده شود. اما با توجه به تحریم‌ها، مقرر شد در صورتی که امکان استفاده از فاینانس و منابع دیگر، فراهم نشد، وزارت نفت متقبل شود که از سهم نفت، ‌مبلغ ۲میلیارد دلار به این طرح اختصاص بدهد. 

 

ربیعی گفت: همچنین قرار شد مبلغ ۸۰ میلیارد تومان برای تهیه و نصب آب‌شیرین‌کن‌ها اختصاص یابد تا در شهریور امسال مشکلی برای تامین آب شر با کیفیت پیش نیاید.

 

وی افزود: یکی از مشکلاتی که نمی‌توان از آن گذشت و باید حتما به آن اشاره کرد، کشت شلتوک و برنج است که در این استان برخلاف مقررات انجام شده است. بنابر گزارش وزارت نیرو حدود ۹۲ هزار هکتار کشت برنج و شلتوک داشته‌ایم که این سطح از کشت، به آبی در حد بارش استان‌های شمالی نیاز دارد. 

 

سخنگوی دولت گفت: از سوی دیگر، بند «ک» تبصره ۸ قانون بودجه کشور که به کشت برنج مربوط است، موجب نوعی تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای شده برای همین، اقدام بهره‌مندان از این تبصره، توجهی به اثرات اقدامات خود نداشته‌اند. بنابر گزارش وزارت نیرو ۷۰ مترمکعب از کرخه، آب رها شده است تا مورد مصرف مردم قرار بگیرد اما متاسفانه بعد از ۴ روز این مقدار آب به مقصد نرسیده چراکه کشت‌های بین راه آن را مصرف کرده‌اند؛ به همین خاطر به ناچار باید از کرخه ۱۴۰ تا ۱۶۰ متر مکعب آب خارج شود. البته به نحوی برنامه‌ریزی خواهد شد تا مشکلی در آینده پیش نیاید.

 

آب سد گتوند مشکلی برای زراعت ندارد

ربیعی گفت: درباره سد گتوند هم ایراداتی در زمان افتتاح آن وجود داشت؛ باید می‌گذاشتند تا لحاف بتنی در کف سد ساخته بشود تا از نفوذ نمک به آب سد، جلوگیری شود اما به خاطر اصرار مسئولان بلندپایه وقت، این کار انجام نشد و به جای لحاف بتنی، لحاف رُسی تعبیه میکنند که آن هم بعد از مدتی شسته شده و از بین می‌رود و آب سد، شور می‌شود.

 

وی تاکید کرد: البته با تلاش های صورت گرفته، موضوع شوری آب سد گتوند، کنترل شده است یعنی آبی که از سد خارج می‌شود مشکلی برای زراعت ندارد و کشاورزان منطقه از آن بهره‌ می‌برند.

 

سخنگوی دولت گفت: باید بدانیم مساله خشکسالی موضوعی است که باید آن را جدی‌تر گرفته و درباره‌اش اطلاع رسانی شود. این موضوعی است که نیاز به همیاری همه ارکان جامعه از دولت و ارگان‌ها گرفته تا سمن‌ها و رسانه‌ها و عموم مردم دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------