شواهد جدید ناسا از وجود آب در مریخ



مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
نقشه جدید ناسا از مریخ اشاره به مکانی در این سیاره دارد که زمانی اشباع از آب بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از gizmodo، تاریخچه آب در مریخ بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که دانشمندان زمانی تصور می‌کردند. یک پروژه جدید از صد‌ها هزار صخره در سیاره سرخ نقشه برداری کرده که این احتمال را تشدید می‌کند که ممکن است این سیاره توسط مقادیر زیادی آب اشباع شده باشد.

 

داده‌های دو مدارگرد مریخ برای ایجاد یک نقشه جهانی دقیق از ذخایر معدنی در مریخ مورد استفاده قرار گرفت، در این بررسی مشخص شد که احتمالا زمانی آب در سراسر سیاره در جریان بوده باشد. جان کارتر، دانشمند سیاره‌شناسی از انستیتو اخترفیزیک فضایی پاریس و نویسنده اصلی مقاله، در بیانیه‌ای گفت: «فکر می‌کنم ما در کل مریخ را بیش از حد ساده کرده‌ایم».

 

مشاهدات مدارگرد مریخ اکسپرس آژانس فضایی اروپا و مدارگرد شناسایی مریخ ناسا به محققان این امکان را داد که نقشه را ایجاد کنند، پروژه‌ای که یک دهه طول کشید. قبل از این مشاهدات، دانشمندان تنها حدود ۱۰۰۰ صخره در مریخ را حاوی مواد معدنی هیدراته می‌دانستند، اما نقشه جدید صد‌ها هزار چنین رخنمونی را نشان می‌دهد. کارتر می‌گوید: «این کار اکنون نشان داده است که وقتی شما در حال مطالعه دقیق زمین‌های باستانی هستید، ندیدن این مواد معدنی در واقع عجیب است».

 

مریخ امروز یک سیاره خشک است، اما شواهد مختلف نشان می‌دهد که زمانی در سطح آن آب جاری بوده است. کانی‌های آبی را می‌توان در سنگ‌هایی یافت که در گذشته توسط آب تغییر شیمیایی داده‌اند و معمولا به رس و نمک تبدیل شده‌اند. هنگامی که مقادیر کمی آب با سنگ‌ها تعامل می‌کند، نسبتا بدون تغییر باقی می‌مانند و همان مواد معدنی موجود در سنگ‌های آتشفشانی اولیه را حفظ می‌کنند، اما اگر مقادیر زیادی آب با سنگ‌ها تعامل داشته باشد، عناصر محلول توسط آب حل می‌شوند و خاک‌های غنی از آلومینیوم بیشتری را پشت سر می‌گذارند.

 

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که آب نقش بسیار بیشتری در شکل گیری زمین شناسی مریخ در طول تاریخ آن داشته است. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا وجود آب در طول زمان ثابت بوده است یا اینکه در دوره‌های کوتاه‌تری در تاریخ اولیه مریخ، جزر و مد آب در مریخ وجود داشته است. کارتر می‌گوید: «این چرخه آن‌طور که فکر می‌کردیم واضح نیست، آب نمی‌تواند در کوتاه مدت و یک شبه از بین برود. ما شاهد تنوع عظیمی از زمینه‌های زمین شناسی هستیم، به طوری که هیچ فرآیند یا جدول زمانی ساده‌ای نمی‌تواند تکامل کانی شناسی مریخ را توضیح دهد».

 

اگرچه نقشه همه پاسخ‌ها را ارائه نمی‌کند، اما به مکان‌هایی اشاره می‌کند که می‌توان سرنخ‌های بیشتری را پیدا کرد. مناطق شناسایی شده در اینجا مکان‌های مناسبی برای فرود به منظور ماموریت‌های آینده به مریخ خواهند بود.این احتمال وجود دارد که هنوز یخ‌آب‌هایی در سطح آن مدفون باشند. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------