تهدیدی برای یک‌چهارم انسان‌ها



آب شدن یخ ها در کوه ها،اخبار علمی،خبرهای علمی
ناپدید شدن یخ در بلندترین کوه‌ها، یک‌چهارم انسان‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، بر اساس یک مطالعه جدید ذوب سریع یخچال‌های طبیعی در منطقه هیمالیا و هندوکش آسیا، خانه مرتفع‌ترین کوه‌های جهان، زندگی و معیشت ۲ میلیارد نفر در پایین‌دست را تهدید می‌کند.

 

یخچال‌های طبیعی در دوره ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ نسبت به دهه قبل ۶۵ درصد سریع‌تر ذوب شدند و ممکن است تا پایان این قرن ۸۰ درصد از حجم فعلی خود را از دست بدهند. این گزارش می‌گوید که این امر ممکن است در طول زمان باعث کاهش چشمگیر ذخایر آب شیرین در ۱۲ رودخانه شود که در ۱۶ کشور منطقه جریان دارد.

 

این مطالعه همچنین نشان داد که این رشته‌کوه‌ها که به طول بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر از افغانستان در غرب تا میانمار در شرق امتداد دارند. همچنین شاهد کاهش یخ‌های دائمی هستند که می‌تواند باعث رانش‌های زمین‌ بیشتری شود.

 

موسسه تحقیقاتی در لالیتپوردر نپال (ICIMOD) دارای هشت کشور عضو در سراسر آسیا از جمله چین و هند است؛ معاون این موسسه گفت: هنوز زمان برای نجات این منطقه حیاتی وجود دارد اما به شرطی که کاهش سریع و عمیق انتشار گازهای گلخانه‌ای از هم‌اکنون آغاز شود. ذوب برف، ذوب یخچال‌ها و ذوب‌شدن یخ‌های دائمی به این معناست که پیش‌بینی می‌شود، بلایای بیشتری اتفاق می‌افتند که مرگبارتر و پرهزینه‌تر هستند.

 

این سیاره در حال حاضر ۱.۲ درجه سانتیگراد گرمتر از دوران پیش از صنعتی‌ شدن است و یخ‌های قطب شمال و قطب جنوب با سرعتی بی‌سابقه ذوب می‌شوند. از آنجایی که امواج گرما کشورهای بیشتری از بریتانیا تا چین را فرا می‌گیرد، آتش‌سوزی جنگل‌های کانادا و طوفان بسیار شدیدی به سواحل هند و پاکستان می‌آید.

 

این گزارش می‌گوید که علاوه بر خطر سیل‌های ناگهانی و رانش زمین، اثرات کشاورزی، امنیت غذایی، در دسترس بودن آب شیرین و منابع انرژی انسان‌ها را تهدید می‌کنند. همچنین برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری را در نقاط حساس تنوع زیستی تا حد انقراض به خطر می‌اندازند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------