کشف نخستین ستاره تاریک در جهان



کشف نخستین ستاره تاریک در جهان،اخبار علمی،خبرهای علمی
اخترفیزیکدانانی که به تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب نگاه می کنند، سه جرم درخشان را یافته اند که ممکن است ستاره های تاریک بسیار پرجرم باشد؛ اولین ستاره هایی که در جهان وجود دارند.

به گزارش سیناپرس، تاکنون ستاره های تاریک نظری بوده اند. تصور می‌شود که ۱۰ میلیارد برابر نور خورشید ما در اوایل کیهان وجود داشته‌اند، قبل از اینکه انواع ستاره‌هایی که امروز می‌بینیم شکل بگیرند.

 

این تحقیق که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، سه جرم را نشان می دهد که در ابتدا به نظر می رسد کهکشان هستند، اما با بررسی دقیق تر مانند اجرام پف کرده پراکنده شبیه “ستاره های تاریک” به نظر می رسند.

 

«ستاره‌های تاریک» آغاز طلوع کیهانی را نشان می‌دهند، اما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند، زیرا، طبق نظریه، از ذرات ماده تاریک نیرو می‌گیرند. ماده تاریک آشکار شد؟

 

یکی از عمیق ترین مسائل حل نشده در تمام فیزیک، ماده تاریک تصور می شود که حدود ۸۵ درصد از ماده جهان را تشکیل می دهد و تنها با گرانش برهم کنش دارد.

 

دانشمندان معتقدند: از نوع جدیدی از ذرات بنیادی تشکیل شده است که نامرئی است. به گفته ناسا، این ماده نور یا انرژی را جذب می کند، منعکس کرده و از خود ساطع نمی کند. بنابراین ماده تاریک مستقیماً غیرقابل کشف است، بنابراین فرضی است، اگرچه وجود آن را می توان از تأثیر آن بر چیزهای دیگر استنباط کرد.

 

مشاهدات بعدی مورد نیاز است، اما کشف تایید شده “ستارگان تاریک” می تواند ماهیت ماده تاریک را آشکار کند.

 

کاترین فریز، مدیر مؤسسه فیزیک نظری واینبرگ و جف و گیل کودوسکی، نویسنده همکار، کاترین فریز، می‌گوید: کشف نوع جدیدی از ستاره به خودی خود بسیار جالب است، اما کشف این که ماده تاریک است که به آن نیرو می‌دهد که بسیار بزرگ است. کرسی وقفی در فیزیک در UT Austin.

 

حل معما

اگر سه “ستاره تاریک” نامزد واقعی باشند – JADES-GS-z13-0، JADES-GS-z12-0 و JADES-GS-z11-0 – و همچنین آشکار کردن ماده تاریک، به کیهان شناسان کمک می کند تا معما را حل کنند. تصاویر JWST از “سپیده دم کیهانی”. اگر بخواهیم مدل استاندارد کیهان‌شناسی را باور کنیم، این کهکشان‌های زیادی را پیدا می‌کند که خیلی بزرگ هستند که خیلی زود پس از انفجار بزرگ وجود داشته باشند.

 

Freese گفت: احتمال بیشتری وجود دارد که چیزی در مدل استاندارد نیاز به تنظیم داشته باشد، زیرا پیشنهاد چیزی کاملاً جدید، همانطور که ما انجام دادیم، همیشه کمتر محتمل است. اما اگر برخی از این اجرام که شبیه کهکشان‌های اولیه هستند در واقع ستاره‌های تاریک باشند، شبیه‌سازی شکل‌گیری کهکشان‌ها با مشاهدات مطابقت بیشتری دارد.

 

هفته گذشته، محققان با استفاده از JWST دورترین سیاهچاله کلان پرجرم را پیدا کردند که تنها 570 میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------