دانشمندان با اصلاح ژنتیک درختان، چوب پایدارتری تولید کردند



درختان،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان با اصلاح ژنتیک درختان، چوب پایدارتری تولید کردند.

به گزارش دیجیاتو، براساس مطالعه‌ای از سال گذشته که توسط «دانشگاه ایالتی اوهایو» انجام شده بود، درختان امروزی به‌لطف دی‌اکسید‌کربن 30 درصد بزرگ‌تر هستند. بااین‌حال، تولید الیاف چوب برای کاغذ، بسته‌بندی، نساجی و سایر محصولات الیافی، بازدهی و بهره‌وری کمتری داشته است. به همین دلیل اکنون دانشمندان به فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) روی آورده‌اند تا چوبی را طراحی کنند که لیگنین (نوعی پلیمر) مناسب‌تری برای تولید الیاف دارد.

 

دانشمندان در بیانیه مطبوعاتی مربوط به این پیشرفت جدید درباره لیگنین توضیح می‌دهند:

«امکان جداسازی الیاف از چوب تا حد زیادی توسط لیگنین مشخص می‌شود که یک بیوپلیمر مقاوم در برابر تخریب شیمیایی و آنزیمی است. دانشمندان بیش از پنج دهه در تحقیقات خود روی اجزای بیوسنتز لیگنین تمرکز کرده‌اند.»

 

ساخت نوع جدیدی از چوب درخت صنوبر

 

در این تحقیق جدید، «دنیل سولیس» و همکارانش با استفاده از رویکرد خود، ترکیب اصلاح‌شده‌ای از چوب درخت صنوبر تولید کردند که در آن فناوری ویرایش ژن کریسپر نسبت کربوهیدرات به لیگنین چوب را تا 228 درصد افزایش داد. این امر شرایط را برای تولید الیاف کارآمدتر فراهم می‌کند.

 

علاوه‌براین، درختانی که دارای لیگنین کمتری هستند، می‌توانند آلودگی‌های ایجادشده توسط صنعت تولید کاغذ را کمتر کنند.

 

محققان در مقاله خود توضیح می‌دهند:

«چوب اصلاح‌شده نقاط ضعف تولید الیاف را کاهش می‌دهد و می‌تواند بهره‌وری بی‌سابقه، فرصت‌های زیست‌اقتصادی و مزایای زیست‌محیطی را به‌همراه داشته باشد.»

 

این اولین‌باری نیست که دانشمندان روی ژن درختان آزمایش می‌کنند.

 

در آوریل 2022 هم محققان با دستکاری DNA موفق شدند نوع جدیدی از درخت تولید کنند که کربن اتمسفر را به‌طور مؤثرتری جذب می‌کند و می‌تواند برای مدت بسیار طولانی آن را حفظ کند.

 

دانشمندان حتی در ساخت چوب آزمایشگاهی نیز موفق بوده‌اند و سال گذشته میلادی تیمی از محققان MIT با استفاده از تکنیک جدیدی، موفق به توسعه الوارهای چوبی آزمایشگاهی در هر شکل و اندازه‌ای شده بودند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------