زنبور‌ها ۱۲۰ میلیون سال پیش قبل از انقراض دایناسور‌ها به‌وجود آمدند



زنبور،اخبار علمی،خبرهای علمی
زنبور‌ها ۱۲۰ میلیون سال پیش قبل از انقراض دایناسور‌ها به‌وجود آمدند.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان در مطالعه جدیدی دریافته‌اند که اولین زنبورها بالغ بر 120 میلیون سال پیش پدید آمدند، اما سرعت تکثیر و افزایش تنوع آن‌ها خیلی سریع‌تر از انتظارات قبلی ما بوده است. این موجودات از انقراض دایناسورها جان سالم به در بردند، اما حالا در عصر حیات انسان‌ها با تهدیدی جدی روبه‌رو شده‌اند.

 

گروهی از پژوهشگران از دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه ایالت واشنگتن و دانشگاه سائوپائولو در تحقیقی دریافته‌اند که اولین زنبورها در گوندوانای غربی پیدا شده‌اند. گوندوانا ابرقاره‌ای در گذشته‌های دور بود که شامل آفریقا و آمریکای جنوبی امروز می‌شد. این اولین‌بار است که شواهد نشان می‌دهد زنبورها در نیم‌کره جنوبی پدید آمده‌اند.

 

محققان برای انجام این تحقیق دنباله ژنتیکی بیش از 200 گونه زنبور را به‌دست آوردند و آن‌ها را با هم مقایسه کردند. آن‌ها برای فهم تاریخ تکامل و شکل توزیع این موجودات، این ژن‌ها را با ژن‌های 185 فسیل و گونه مقرض‌شده از زنبورها نیز مقایسه کردند. این مطالعه یکی از جامع‌ترین مطالعات انجام‌گرفته در طول تاریخ درباره زنبورها بوده است.

 

زنبورها اولین‌بار کجا دیده شدند؟

دانشمندان در پژوهش‌های قبلی فهمیده بودند که قدیمی‌ترین زنبورها از زنبورهای وحشی بی‌عسل به‌وجود آمده‌اند، و به‌جای شکار به گردآوری شهد و گرده روی آورده‌اند. اکنون این تحقیق جدید می‌گوید این تغییر در اوایل دوره کرتاسه در مناطق خشک گوندوانای غربی رخ داده است.

 

با شکل‌گیری قاره‌ها، زنبورها به سمت شمال کوچک کردند، متنوع‌تر شدند و در کنار گیاهان گل‌دار تکامل یافتند. آن‌ها در طول زمان در هند و استرالیا خانه کردند و به سراسر نقاط جهان رسیدند. نکته جالب این‌جاست که همه خانواده‌های اصلی زنبورها تا پیش از دوره ترشیاری یعنی زمانی که دایناسورها منقرض شدند، به‌وجود آمده بودند.

 

زنبورها نقش مهمی را در اکوسیستم ایفا می‌کنند و یک‌چهارم تمام گل‌ها میزبان اصلی این موجودات هستند. محققان می‌خواهند در آینده به مطالعه روی گونه‌های بیشتری از زنبورها، ژنتیک و تاریخ آن‌ها ادامه دهند.

 

نتایج این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------