ماه‌نورد هند، وجود گوگرد در قطب جنوب ماه را تایید کرد



ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
ماه‌نورد هند، وجود گوگرد را قطب جنوب ماه تأیید کرده و چندین عنصر دیگر را نیز در این منطقه شناسایی کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یاهو نیوز، «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO) اعلام کرد ماه‌نورد این کشور حدود یک هفته پس از فرود تاریخ‌ساز خود روی ماه و در حالی که به دنبال نشانه‌هایی از آب یخ‌زده بوده، وجود گوگرد را در نزدیکی قطب جنوب ماه تأیید کرده و چندین عنصر دیگر را نیز در این منطقه یافته است.

 

سازمان تحقیقات فضایی هند در وب‌سایت خود نوشت: تجهیزات طیف‌سنجی لیزری ماه‌نورد، آلومینیوم، آهن، کلسیم، کروم، تیتانیوم، منگنز، اکسیژن و سیلیکون را نیز در سطح ماه شناسایی کردند.

 

ماه‌نورد «پراگیان»(Pragyan) پس از فرود آمدن کاوشگر «چاندرایان-۳»(Chandrayaan-۳) در نزدیکی قطب جنوب ماه، از سطح شیب‌دار فضاپیمای هندی پایین آمد. سازمان تحقیقات فضایی هند گفت که انتظار می‌رود ماه‌نورد در مدت ۱۴ روز آزمایش‌هایی را انجام دهد.

 

سازمان تحقیقات فضایی هند در ادامه نوشت: ماه‌نورد وجود گوگرد را بدون ابهام تایید می‌کند. همچنین، در جستجوی نشانه‌هایی از آب یخ‌زده است که می‌تواند به ماموریت‌های آینده فضانوردان، به عنوان منبع بالقوه آب آشامیدنی یا سوخت موشک کمک کند.

 

«سریدهارا سومانات»(Sreedhara Somanath) رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفت که ماه‌نورد قرار است جو ماه و فعالیت لرزه‌ای آن را نیز مطالعه کند.

 

روز دوشنبه، زمانی که ماه‌نورد به دهانه‌ای با عرض چهار متر نزدیک شد، مسیر آن دوباره تحت برنامه‌ریزی قرار گرفت. سازمان تحقیقات فضایی هند گفت: اکنون ماه‌نورد به آسودگی در مسیر جدیدی حرکت می‌کند.

 

ماه‌نورد با سرعت آهسته حدود ۱۰ سانتی‌متر در ثانیه حرکت می‌کند تا امکان ضربه خوردن و آسیب رسیدن به وسیله نقلیه از سوی زمین ناهموار ماه به حداقل برسد.

 

پس از تلاش ناموفق برای فرود آمدن روی ماه در سال ۲۰۱۹، هند هفته گذشته به آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی و چین پیوست و به چهارمین کشوری تبدیل شد که به این نقطه عطف دست می‌یابد.

 

این مأموریت موفقیت‌آمیز، جایگاه رو به رشد هند را به عنوان یک نیروگاه فناوری و فضایی به نمایش می‌گذارد و تصویری را که «نارندرا مودی»(Narendra Modi) نخست‌وزیر این کشور سعی دارد ارائه دهد، به نمایش می‌گذارد. این تصویر، یک کشور در حال رشد است که جایگاه خود را در میان نخبگان جهان تثبیت می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------