عکس روز ناسا؛ نور عجیب اطراف یک ستاره نوترونی



اخبار,اخبار علمی

ناسا اخیرا در شبکه اجتماعی خود یک ویدئوی جالب از نور فروسرخ غیرعادی اطراف یک ستاره نوترونی منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، "تلسکوپ فضایی هابل" ناسا اخیرا یک نور فروسرخ غیرعادی که در نزدیکی یک "ستاره نوترونی"(neutron star) وجود دارد را شناسایی کرده است.

 

یک ستاره نوترونی هسته فروپاشی‌شده یک ستاره بزرگ است که پیش از فروپاشی جرم آن در مجموع بین ۱۰ تا ۲۹ جرم خورشیدی بوده‌ است. ستاره‌های نوترونی کوچکترین و متراکم‌ترین ستارگانی هستند که تاکنون شناخته شده‌اند.

 

این تصویر که یکی از رخدادهای نادر به شمار می‌آید و تاکنون هرگز دیده نشده است می‌تواند دو توضیح احتمالی داشته باشد: احتمال نخست این است که یک قرص گرد و غبار در اطراف این ستاره نوترونی وجود دارد و دیگر اینکه یک باد پر انرژی از اطراف این ستاره عبور کرده و به گاز فضای بین ستاره‌ای که این ستاره نوترونی در آنجا قرار دارد، برخورد کرده است.

 

این انیمیشن یک ستاره نوترونی با یک قرص گرد و غبار را نشان می‌دهد که نور فروسرخ اطراف آن نیز توسط هابل شناسایی و ثبت شده است. در این تصویر قرص گرد و غبار به طور واضح مشخص نیست اما یکی از فرضیه‌ها این است که هاله اطراف ستاره نوترونی ساختاری همانند یک قرص را دارد که این قرص  ۱۸ میلیارد مایل با این ستاره فاصله دارد.

 

اگرچه ستاره‌های نوترونی به طور کلی در گروه انتشارات رادیویی قوی مانند اشعه ایکس قرار می‌گیرند اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که با مطالعه نور فروسرخ نیز می‌توان اطلاعات جدید و جالبی درباره ستاره‌های نوترونی بدست آورد. ستاره‌های نوترونی به نام "تپ اختر"(pulsars) نیز شناخته می‌شوند.

 

تپ‌اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز  پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هسته ستاره منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و  چگالی بسیار بالایی دارند. 

 

ناسا در انتهای خبر خود نوشت: ستاره شناسان با استفاده از "تلسکوپ فضایی جیمز وب"(James Webb Space Telescope) نیز قادر خواهند بود تا با مطالعه این داده‌ها نور فروسرخ اطراف ستاره‌های نوترونی را مورد بررسی قرار دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------