کهکشانی بدون ماده تاریک، کشف جدید ستاره‌شناسان



اخبار,اخبار علمی

به نظر می‌رسد ماده تاریک که یک ماده مهم برای شکل گیری کهکشان‌ها است و اثرات این ماده مرموز به وضوح در هر کدام از آن‌ها به وضوح قابل مشاهده است در این کهکشان وجود ندارد!

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ماده تاریک (Dark Matter)، نوعی از ماده است که فرضیه وجود آن در اخترشناسی و کیهان‌شناسی ارائه شده‌است تا پدیده‌هایی را توضیح دهد که به نظر می‌رسد ناشی از وجود میزان خاصی از جرم باشند که از جرم موجود مشاهده‌شده در جهان بیشتر است. ماده تاریک به‌طور مستقیم با استفاده از تلسکوپ قابل مشاهده نیست . به بیان دیگر مادهٔ تاریک به سادگی ماده‌ای است که واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد. در عوض، وجود و ویژگی‌های ماده تاریک را می‌توان به‌طور غیرمستقیم و از طریق تأثیرات گرانشی‌اش بر روی ماده مرئی، تابش و ساختار بزرگ مقیاس جهان نتیجه گرفت.

 

دانشمندان به تازگی یک کهکشان بسیار عجیب کشف کرده اند. عجیب بودن این کهکشان به این دلیل است که هیچ ماده تاریکی ندارد. چندین تئوری مختلف درباره جهان هستی وجود دارند که معتقند مواد اسرار آمیز و نامرئی در واقع برای تشکیل همه کهکشان‌ها بسیار مهم هستند. اما این نظریه ها در کهکشان تازه کشف شده NGC 1052-DF2 کاربردی ندارند. دانشمندان هر چه به دنبال ماده تاریک در این کهکشان می‌گردند چیزی یافت نمی‌کنند.

 

ماده تاریک یک جرم نامرئی به کهکشان اضافه می‌کند. ماده تاریک توسط اثرات گرانشی آن بر روی ستاره ها اندازه گیری می‌شود. اما ستاره‌های کهکشان NGC 1052-DF بدون تاثیر از این ماده به نظر می‌رسند. ستاره‌ها همه اجرام قابل اندازه گیری در کهکشان هستند. در این سیاره جایی برای ماده تاریک وجود ندارد. این قضیه وجود ماده تاریک را اثبات می‌کند اما می‌تواند نظریه‌هایی که در باب نحوه تشکیل شدن کهکشان‌ها وجود دارند را به چالش بکشد. فیزیک نجومی ( استروفیزیکس ) مقوله پیچیده ای است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------