نخستین کشت موفقیت‌آمیز سبزیجات روی خاک ماه و مریخ



اخبار,اخبار علمی,کشت موفقیت‌آمیز سبزیجات روی خاک ماه و مریخ
دانشمندان هلندی توانستند برای نخستین بار، نمونه‌هایی از سبزیجات را با موفقیت روی خاک ماه و مریخ بکارند و برداشت کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، به نظر می‌رسد رویای تسلط انسان بر مریخ، به تدریج در حال پیوستن به حقیقیت است و انسان‌ها با تلاش بی‌وقفه خود قصد دارند به زودی بزرگترین چالش‌ پیش روی خود یعنی غذا را در این زمینه برطرف کنند.

 

گروهی از دانشمندان "دانشگاه واخنینگن" (WUR) هلند در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که می‌توان ۹ سبزی متفاوت از جمله کینوآ، تربچه و گوجه‌فرنگی را در خاک مریخ و ماه پرورش داد.

 

آنها سنگ‌پوشه ماه و مریخ را با برخی مواد آلی ترکیب کردند و توانستند میوه و دانه برخی از این محصولات را برداشت کنند. به گفته پژوهشگران، برخی از دانه‌ها و میوه‌ها را می‌توان برای پرورش نسل جدیدی از محصولات کشاورزی، مورد استفاده قرار داد.

 

دانشمندان در این آزمایش تلاش کردند تا ۱۰ نوع محصول گوناگون را در خاک شبیه‌سازی شده ماه و مریخ که با نام سنگ‌پوشه شناخته می‌شود، پرورش دهند. سنگ‌پوشه، لایه‌ای از سنگ یا پوششی از واریزه‌های سنگی است که روی سنگ بستر را می‌پوشاند.

 

در مقاله این پژوهش آمده است: اگر انسان‌ها قصد دارند پایگاهی روی ماه یا مریخ تاسیس کنند، باید بتوانند محصولات مورد نیاز خود را نیز در آنها پرورش دهند. یکی از گزینه‌های مناسب برای بررسی این موضوع، استفاده از سنگ‌پوشه ماه یا مریخ است. این سنگ‌پوشه‌ها برای آزمایش‌های پرورش گیاه در دسترس نیستند اما ناسا، نمونه‌های شبیه‌سازی شده‌ای از سنگ‌پوشه را ابداع کرده است. هدف اصلی این پژوهش، کشت و برداشت محصولات کشاورزی روی سنگ‌پوشه شبیه‌سازی شده ماه و مریخ است.

 

این گروه پژوهشی در بررسی خود، ۱۰ محصول کشاورزی از جمله شاهی، گوجه‌فرنگی، تربچه، چاودار، کینوآ، اسفناج، تره، نخود فرنگی و تره‌فرنگی را آزمایش کردند. تنها محصولی که نتیجه خوبی در این آزمایش نداشت، اسفناج بود.

 

دانشمندان در مقاله خود نوشتند: نمونه‌های شبیه‌سازی شده سنگ‌پوشه، به سنگ‌پوشه مریخ شباهت دارند. ما کنجکاو هستیم که آیا می‌توانیم دانه‌های برداشت شده را دوباره بکاریم تا محصولات جدیدی به دست بیاوریم یا خیر. این کار در صورت موفقیت‌آمیز بودن می‌تواند به ارسال دانه‌ها به فضا ختم شود.

 

این پژوهش، در مجله "Open Agriculture" به چاپ رسید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------