دستگاه خورشیدی جدیدی که از سایه برق تولید می‌کند!



اخبار,اخبار علمی,دستگاه خورشیدی
یک دستگاه خورشیدی جدید می‌تواند از سایه الکتریسیته تولید کند و به گفته محققان این اختراع ممکن است روزی مشکل تناوب و نوسان جریان برق را حل کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، همه ما در مورد مشکل اصلی انرژی خورشیدی که مسئله نوسان و غیر متناوب بودن برق تولیدی آن است، شنیده‌ایم. زیرا خورشید همیشه نور مستقیم بر صفحات خورشیدی نمی‌تاباند. اکنون محققان به راه حل بالقوه جدیدی برای آن رسیده‌اند.

 

این دستگاه جدید "مولد انرژی از اثر سایه" نام گرفته است و می‌تواند در بخشی از خود که در سایه و تاریکی قرار گرفته است هم برق تولید کند.

 

"سوئی چینگ تان" دانشمند مواد در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: ما می‌توانیم انرژی را در هر نقطه از کره زمین و نه فقط فضاهای باز برداشت کنیم.

 

"تان" و گروهش با قرار دادن یک روکش فوق نازک ساخته شده از طلا روی سیلیکون موفق به ساخت این دستگاه شدند. درست مانند سلول‌های خورشیدی، تابیدن نور بر روی سیلیکون، الکترون‌های آن را انرژی می‌دهد. در این حالت با وجود لایه طلا، دستگاه "مولد انرژی از اثر سایه" یک جریان الکتریکی را در قسمتی از دستگاه که در سایه قرار دارد، تولید می‌کند.

 

سپس الکترون‌های برانگیخته، از سیلیکون به سمت طلا می‌پرند و موجب تولید انرژی به میزان ۲ برابر بیشتر از سلول‌های خورشیدی معمولی می‌شوند.

 

محققان دانشگاه ملی سنگاپور در حال حاضر موفق شده‌اند یک ساعت الکترونیکی را با کمک این دستگاه در نور کم روشن کنند.

 

این دستگاه هرچه تقابل و تضاد بیشتری بین نور و تاریکی باشد، انرژی بیشتری تولید می‌کند. محققان اکنون در تلاش هستند تا با استفاده از راهبردهای سلول‌های خورشیدی، عملکرد این دستگاه را ارتقا بخشند. افزایش نوری که این اختراع جذب می‌کند به آن امکان استفاده بهتری را از سایه‌ها می‌دهد.

 

"تان" افزود: بسیاری از مردم فکر می‌کنند سایه‌ها بی‌فایده هستند، اما هر چیزی می‌تواند مفید باشد، حتی سایه.

 

اگرچه هنوز هم خیلی زود است که بگوییم این پروژه می‌تواند به عنوان یک صفحه کامل خورشیدی در مقیاس کامل مورد استفاده قرار گیرد، اما تصویری جالب در استفاده از سایه و تاریکی در تولید برق ارائه می‌دهد و حالا گذر زمان و انجام تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که پتانسیل واقعی این اختراع چه خواهد بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------