کاوشگر مریخی تیان-ون-۱ تغییر مدار داد



کاوشگر مریخی تیان،اخبار علمی،خبرهای علمی
کاوشگر مریخی "تیان-ون-۱"(Tianwen ۱) چین مدار گردش خود را برای آغاز سنجش از راه دور مریخ تغییر داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضاپیمای "تیان-ون-۱" از ماه فوریه تاکنون در مدار مریخ قرار دارد و در ماه مه این کاوشگر، مریخ‌نورد ژورونگ را روی سطح مریخ قرار داد. اولین مدار گردش تیان‌-ون به گونه‌ای بود که در هر روز مریخی سه بار مریخ را دور می‌زد و یک بار از بالای مریخ‌نورد شش چرخه چین می‌گذشت تا با استفاده از آنتن‌های بزرگ خود داده‌های ژورونگ را به زمین ارسال کند.

 

به گفته‌ی آکادمی فناوری‌های فضایی شانگهای، تیان-ون-۱ در روز دوشنبه هشتم نوامبر به مدت ۲۶۰ ثانیه موتورهای خود را روشن کرد و سرعت خود را به ۷۸ متر بر ثانیه افزایش داد. این کار باعث شد که تیان‌-ون که هر هشت ساعت و ۱۲ دقیقه یک بار مریخ را دور می‌زد و در کمترین حالت به فاصله ۴۰۰ کیلومتری از سطح این سیاره می‌رسید هر هفت ساعت و پنج دقیقه مریخ را دور بزند و در کمترین حالت در فاصله ۲۶۵ کیلومتری و در بیشترین حالت در فاصله ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتری از آن قرار بگیرد.

 

هدف اولیه آن بود که تیان-ون در مداری هفت ساعت و ۴۸ دقیقه‌ای قرار بگیرد اما با ادامه فعالیت ژورونگ، دانشمندان ماموریت مداری جدیدی ابداع کردند تا تیان‌-ون-۱ علاوه بر انجام ماموریت خود بتواند همچنان داده‌های ژورونگ را به زمین برساند.

 

تیان-ون-۱ هفت محموله علمی با خود دارد که شامل دوربین‌هایی با وضوح متوسط و بالا برای نقشه‌برداری از مناطق بزرگ مریخ و عکسبرداری از سطح این سیاره است.

 

علاوه بر آن رادار کاوش زیرسطحی MOSIR و رادار صوتی به جستجوی یخ در زیر سطح سیاره سرخ می‌پردازند. اهدافی که مورد کاوش قرار می‌گیرند شامل دهانه‌های برخوردی، آتشفشان‌ها و دره‌ها است.

 

تیان-ون-۱ با خود یک طیف‌سنج کانی‌شناسی نیز دارد که با آن ترکیبات سطح سیاره سرخ را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 

عمر این کاوشگر دو سال زمینی است اما تیان‌-ون-۱ می‌تواند فعالیت خود را گسترش دهد.

 

"زو شینبو"(Zhu Xinbo)، معاون طراح این مدارگرد به تلوزیون مرکزی چین گفت: در انتهای سال آینده زمانی که عمر این کاوشگر به پایان خود برسد ما ماموریت‌های جدیدی براساس شرایط آن طراحی می‌کنیم و سپس ارتفاع مدار آن را کاهش می‌دهیم تا بهتر مریخ را رصد کند و داده‌های بیشتری به دست آورد.

 

داده‌های به دست آمده از تیان‌-ون-۱ برای برنامه‌ریزی ماموریت‌های آینده به مریخ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آنها می‌توان به ماموریت بازگرداندن نمونه از مریخ در سال ۲۰۲۸ اشاره کرد.

 

مریخ‌نورد ژورونگ نیز اکنون مسیر خود را به سمت جنوب سیاره ادامه می‌دهد و تاکنون هزار و ۲۵۳ متر پیموده است.

 

در روز یکشنبه هفتم نوامبر نیز کاوشگر مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا اولین تلاش برای دریافت داده از ژورونگ را انجام داد و داده‌ها را به زمین رساند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------