سنگین‌ترین ستاره نوترونی حال حاضر کشف شد



ستاره نوترونی،اخبار علمی،خبرهای علمی
ستاره نوترونی کشف شده ۲.۳۵ برابر جرم خورشید وزن دارد و سنگین‌تر از ستاره رکورد دار قبلی با جرم ۲.۱۷ برابر خورشید است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران یه نقل از slashgear، برخی از متراکم‌ترین اجرام در جهان ستاره‌های نوترونی هستند. ستاره‌های نوترونی هنگام انفجار برخی از ابرنواختر‌ها به وجود می‌آیند. تنها اجرام شناخته شده چگال‌تر از ستاره‌های نوترونی سیاهچاله‌ها هستند که به همین ترتیب شکل می‌گیرند. بسته به جرم ابرنواخترها، هسته آن به یک ستاره نوترونی یا سیاهچاله تبدیل می‌شود.

 

ستارگان نوترونی ممکن است اجرام کوچکی باشند که معمولاً ۱۲.۵ مایل وسعت دارند، اما جرم زیادی دارند، به همین دلیل است که آن‌ها بسیار متراکم هستند. اخیراً ستاره شناسان سنگین‌ترین ستاره نوترونی حال حاضر را کشف کردند، ستاره‌ای که ۲.۳۵ برابر جرم خورشید وزن دارد، حتی سنگین‌تر از ستاره رکورد دار قبلی که جرم آن ۲.۱۷ برابر خورشید بود.

 

الکس فیلیپنکو از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، گفت: "ما تقریباً می‌دانیم که ماده در چگالی هسته‌ای چگونه رفتار می‌کند آن مانند هسته اتم اورانیوم عمل می‌کند. یک ستاره نوترونی مانند یک هسته غول پیکر است، اما وقتی شما یک و نیم جرم خورشیدی از این مواد را داشته باشید، یعنی معادل ۵۰۰ هزار جرم زمین که همه به هم چسبیده اند، اصلاً مشخص نیست که آن‌ها چگونه رفتار خواهند کرد."

 

ستاره نوترونی،اخبار علمی،خبرهای علمی

این جرم که PSR J۰۹۵۲-۰۶۰۷ نام دارد نیز ۷۰۷ بار در ثانیه می‌چرخد و یکی از سریع‌ترین ستاره‌های نوترونی در حال چرخش شناخته شده است. این ستاره با استفاده از رصدخانه Keck در تحقیقات منتشر شده در مجله The Astrophysical Journal Letters مشاهده شد.

 

این ستاره نوترونی سنگین داستان عجیبی دارد، زیرا از نظر نجومی، این جرم همراه ستاره‌ای نزدیک خود را از طریق نیرو‌های گرانش خرد کرده و ماده آن را مصرف می‌کند و از آن تغذیه می‌کند. این نوع ستاره نوترونی به نام ستاره نوترونی بیوه سیاه نام گذاری شده است و نامش از عنکبوت‌هایی گرفته شده که جفت خود را می‌خورند. مطالعه این ستاره‌های نوترونی بیوه سیاه می‌تواند به محققان کمک کند تا در مورد حد تبدیل یک ستاره نوترونی به سیاه‌چاله بیاموزند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------