افسردگي، خطر سكته مغزي را تا 45 درصد افزايش مي‌دهد



 

 

محققان با بررسي بيش از 300 هزار نفر در قالب 28 مطالعه دريافتند: افسردگي تا 55 درصد خطر بروز حملات کشنده مغزي را افزايش مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، محققان دانشگاه هاروارد، با تجزيه و تحليل 28 مطالعه که تا کنون انجام شده و در برگيرنده 318 هزار فرد و هشت هزار و 478 مورد سکته مغزي بود، دريافتند افسردگي تا 45 درصد خطر سکته‌هاي مغزي و تا 55 درصد حملات کشنده مغزي را افزايش مي‌دهد.

بر اساس نتايج بررسي اين محققان، حمله‌هاي مغزي، اصلي‌ترين علت مرگ و ناتواني هاي دائمي در انسان است.

نويسنده پژوهش، دکتر پان از دانشکده سلامت عموم هاروارد مي گويد: در نتيجه تجزيه و تحليل داده‌ها، شواهد قوي دال بر اين که افسردگي عامل مهم در سکته است، وجود دارد؛ با توجه به شيوع بالا و بروز افسردگي و سکته مغزي در جمعيت عمومي، ارتباط مشاهده شده بين افسردگي و سکته مغزي، داراي اهميت باليني و بهداشت عمومي است.

محققان عواملي را براي علت ارتباط بين افسردگي و سکته مغزي ارائه دادند كه از آن جمله، داشتن سيستم غدد عصبي (اعصاب و غدد درون‌ريز) و سيستم ايمني ملتهب، داشتن عادات سلامتي ناسالم نظير سيگار کشيدن، بي‌تحرک بودن، مصرف دارو يا رژيم غذايي ناسالم، داشتن شرايط پزشکي نظير ديابت يا فشار خون بالا که عوامل خطر ابتلا به سکته مغزي هستند. اما ارائه دقيق علت اين عارضه نيازمند مطالعات بيشتري است.

نتايج اين تحقيق در مجله jornal of the emerican medical association به چاپ رسيده است.... / تحلیل عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------