روایت روزنامه نگار ایرانی از زادگاه نخستین فضانورد جهان/معمای سقوط هوایی قهرمان ملی شوروی



پرونده زندگی نخستین فضانورد جهان در 34 سالگی او با سقوط حین پرواز تمرینی با یک فروند هواپیمای «میگ 15» بسته شد. خاکستر او و خلبان همراهش به عنوان قهرمان ملی در دیوار «کرملین» دفن شد و میلیونها نفر از مردم شوروی در «میدان سرخ» مسکو با او وداع کردند با این حال گزارش بررسی این سانحه تا سقوط شوروی با مهر «به کلی سری» بایگانی بود.

«سیروس برزو»، روزنامه نگار علمی پیشکسوت و بنیانگذار ماهنامه فضایی «مرزهای بی کران فضا» که بیست سالی است با شوق کسب اطلاعات بیشتر در حوزه فضانوردی به روسیه مهاجرت کرده است در سفری پرماجرا به دهکده «کلوشینو» در 160 کیلومتری غرب مسکو با حضور در خانه پدری «یوری گاگارین» و گفت‌و‌گو با ساکنان سالمند روستا که از دوستان و همسایگان پیشگام فتح فضا بوده اند خاطرات و اطلاعات خواندنی دست اولی از دوران کودکی و جوانی او گردآوری کرده است.

گزارش این سفر که به همراه زندگی نامه یوری گاگارین در قالب داستانی جذاب تدوین شده در کتابی با نام «یوری گاگارین، دهقان‌زاده ای که راه فضا را گشود» در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

اخبار,اخبار علمی,یوری گاگارین

در فصلی از این کتاب با تشریح نحوه فرود گاگارین بر زمین پس از نخستین سفر سرنشیندار بشر آمده است: «محل فرود در مزرعه ای در محدوده ده سلوفکا از استان ساراتف در فاصله ای نه چندان دور از کنار رودخانه ولگا بود که با محل پیش بینی شده فاصله داشت. در آنجا تنها یک زن کشاورز و دختر بچه اش شاهد فرود گاگارین بودند. آنها از دیدن یک مرد با آن لباس وحشت کردند. گاگارین با خنده گفت: نترسید من هموطن شما هستم.

دقایقی بعد این خبر پخش شد: « در ساعت 10 و 55 دقیقه به وقت مسکو، سفینه شوروی وستک فرود موفق را در نقطه حساب شده انجام داد.»

غوغایی در شهر گژاتسک بر پا شد. همه به طرف خانه گاگارین می‌دویدند اما در آنجا متوجه شدند در خانه بسته است. از پدر و مادر گاگارین خبری نبود. پیرزن همسایه گفت که چند ساعت قبل یک ماشین ارتشی آنجا ایستاد و چند لحظه بعد پدر و مادر گاگارین را با خود بردند. پیرزن بیچاره خیلی ترسیده بود فکر می کرد، آنها را دستگیر کرده‌اند.

دو روز بعد که آنها از تلویزیون مراسم استقبال از یوری را در فرودگاه دیدند، متوجه شدند آنها را به چه دلیل «دستگیر» کرده بودند!»

کتاب «یوری گاگارین، دهقان زاده ای که راه فضا را گشود» به قلم «سیروس برزو» توسط «انتشارات برازنده» منتشر شده است. علاقمندان می توانند برای خرید اینترنتی کتاب به وب سایت ناشر به نشانی barazandehbook.ir مراجعه کنند.

اخبار,اخبار علمی,یوری گاگارین

 

اخبار,اخبار علمی,یوری گاگارین

 

اخبار,اخبار علمی,یوری گاگارین

 

 

اخبار علمی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------