آنتني براي شناسايي سرطان پستان از راه پوست!



آنتني براي شناسايي سرطان پستان از راه پوست!

يك ابزار تصويربرداري ساده و مقرون به صرفه براي شناسايي سرطان پستان بر اساس سيستم آنتن قابل پوشش و انعطاف‌پذير توسط دانشمندان دانشگاه اينديانا طراحي شد.

ایسنا: گفته مي‌شود اين سيستم تشخيص سرطان را زودتر از ماموگرافي صورت مي‌دهد.

به گفته كودي واراهراميان و همكارانش ، ابزار جديد از يك طرح آنتن مايكرواستريپ مسطح موجود بر روي يك لايه انعطاف‌پذير كه براي عملكرد در تماس مستقيم با پوست بهينه‌سازي شده، استفاده مي‌كند.

اين سيستم از از دست رفتن 20 درصدي سيگنال ميكروموج مشاهده شده در ساير سيستم‌هاي مبتني بر واسطه جفت‌كننده همسان اجتناب مي‌كند.

آزمايشات اين دانشمندان با "فانتوم" تومور و پستان (سيستم‌هاي مدل بدن انسان) نشان مي‌دهد كه سيگنال دريافت‌شده از تومور سه برابر شدت سيگنال‌هاي دريافتي از بافت‌هاي سالم بوده و در ارتباط با سطح صداي پس‌زمينه در تصوير به خوبي تعريف مي‌شود.

هدف كلي اين تيم تحقيقاتي طراحي يك سيستم تصويربرداري قابل پوشش است كه از تشعشع غير يونيزه‌كننده براي شناسايي بافت سرطاني در پستان استفاده مي‌كند. اين محققان معتقدند كه ابتكار مزبور از لحاظ هزينه مقرون به صرفه بوده و قادر به رديابي سرطان پستان زودتر از ساير سيستم‌هاست. اگرچه آن‌ها اضافه مي‌كنند كه فناوري جديد يك سيستم مكمل براي ماموگرافي و نه جايگزيني براي آن به شمار مي‌آيد، با شناسايي زودهنگام با درد حداقل در بيماران، چنين ابزاري مي‌تواند يك مكمل كارآ براي تشخيص سرطان پستان باشد.

تشخيص زودهنگام اين بيماري توسط غربالگري مكرر از پستان مي‌تواند شانس بقا در ميان بيماران سرطاني را افزايش دهد.

به گفته دانشمندان، متاسفانه ماموگرافي معمول كه از تشعشع يونيزه كننده استفاده مي‌كند، داراي ميزان نسبتاً بالاي درصد خطاي مثبت و منفي به علاوه ناراحتي و درد است.

بنابراين نتايج تومورهاي پستان اوليه غالباً توسط بافت متراكم پستان و ابهامات موجود در نزديكي ديواره قفسه سينه همراه بوده كه معمولاً بيوپسي‌هاي غيرضروري را به دنبال دارد.

اين تيم مبتكر هم‌اكنون در حال كار بر روي نرم‌افزاري هستند كه به آن‌ها امكان تبديل سيگنال‌هاي ميكروموجي دريافتي از سيستم را به تصاوير دو بعدي و سه بعدي تومورهاي پستان مي‌دهد.

جزئيات اين فناوري در مجله International Journal of Computer Aided Engineering and Technology انتشار يافت./ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------