راهکارهایی برای تغییر عادات غذایی نادرست



 

 

 

دکتر حمیدرضا فرشچیدکتر حمیدرضا فرشچی  www.novindiet.com

 

متخصص تغذیه و متابولیسم و فوق تخصص دیابت و چاقی از انگلستان

 

یکی از اصول کاهش وزن و رژیم لاغری، تغییر عادات غلط غذایی می باشد. آیا این جمله برای شما آشنا نیست؟ "من باید تغییر کنم ولی چه کنم که شکست خورده و خسته و سر در گم شده ام"، شاید شما نیز برخی مواقع این جمله یا مشابه آن را زیر لب با خود زمزمه کرده اید.

تغییرعادات غذایی اغلب اوقات کاری سخت و غیر ممکن به نظر می رسد، و اصولا ترک کردن هر عادتی سخت است.  در واقع بسیاری از ما انگیزه کافی برای تغییر عادات خود را نداریم در حالی که عادات غلط رفتاری ممکن است اثرات نامطلوبی را بر سلامت فرد داشته باشند.  ما به برخی رفتارهای غلط علاقه داریم چرا که ممکن است ما را خرسند سازند. در حالی که عادات غلط رفتاری شما بر سلامت تان اثر نامطلوب می گذارند.

 

در ذیل یک استراتژی برای کمک به تغییر شما و حذف عادات غذایی نامطلوبتان را گرد آوری نموده ایم:

 

* چند یا چندین روز زمان می برد تا عادت غذایی نامطلوبتان را ریشه کن کنید:

 

برای شروع، یک عادت نامطلوب غذایی که دوست دارید آن را تغییر دهید و یا حذف کنید را انتخاب نمایید. و یا می توانید یک عادت غذایی سالم که دوست دارید جزیی از عادات غذایی شما گردد را انتخاب کنید. سپس زمانی را برای شروع اصلاح عادت غذایی مورد نظر برای خود در نظر بگیرید. برخی متخصصین معتقدند که برای کسب اطمینان از تغییر رفتار، حداقل در حدود 21 روز برای اصلاح یک رفتار زمان لازم است بنابر این به روزی که برای شروع اصلاح رفتار در نظر گرفته اید 21 روز را اضافه کنید و آن را به عنوان نقطه نهایی اصلاح رفتار خود در نظر بگیرید و سپس به موازات اینکه اصلاح مذکور را حفظ می کنید به سراغ اصلاح بعدی بروید. در ضمن باید یک الزام برای خود پیدا کنید که از برنامه 21 روزه خود پیروی خواهید نمود(برای مثال یک جایزه برای خود در نظر بگیرید که به آن نیاز دارید و...)

 

شروع اصلاح رفتار غلط : فرض می کنیم روز موعود یعنی اولین روز از دوره اصلاح رفتارتان  فرا رسیده است و اکنون زمانی است که می خواهید تلاش در جهت اصلاح رفتار غلط غذایی را شروع کنید. برخی پیشنهادات مفید به شرح زیر می باشند:

 

1_اهداف خود را بنویسید: یک اثر جادویی در نوشتن کلماتی که در زندگی شما کاربرد دارند وجود دارد، لذا از نوشتن اهداف خود پرهیز نکنید. متخصصین پیشنهاد می کنند اهداف خود را به صورت عباراتی مثبت و با مثبت اندیشی ثبت کنید. برای مثال  به جای نوشتن ( می خواهم از شر این بدن چاق و بدقواره و ظاهر نا مطلوب خود رها شوم ) بنویسید که (می خواهم یک انسان لاغر و تندرست گردم)، شروع به نوشتن کنید به موازات اینکه یک هدف مثبت را ثبت می کنید عادت رفتاری شما نیز تغییر خواهند کرد.

 

2_دلایل خود برای تغییر و یا حذف عادت تان را ذکر فرمایید: نوشتن دلایل شما را مجبور خواهد کرد به اینکه در مورد عادات غلط غذایی که در زندگی شما ایجاد شده اند فکر کنید و اینکه پس از اصلاح و تغییر عادات غلط غذایی، زندگی شما چگونه خواهد شد. این راهکار به شما کمک می کند که به عملکرد مثبت و ثمربخش تری برسید. در نظر گرفتن و مقایسه نمودن خود با افراد همسن و سال که کیفیت زندگی بهتری دارند در ایجاد انگیزه برای تغییر رفتار غلط شما می تواند موثر باشد.

 

3_الگوهای جایگزین را پیدا کنید: برای مثال اگر شما در حال تغییر دادن عادات غذایی تان هستید، باید زمانی از روز که عادات غذایی شما معمولا در آن زمان، نامطلوب می گردد را بشناسید و یک فعالیت و الگوی جدید رفتاری را برای این جور مواقع ابداع کنید. خیلی از افراد چاق مثلا صبحانه را از رژیم غذایی خود حذف می کنند بدلیل آن که سبح دیر به محل کار نرسند. در حالی که اگر فقط یک ربع ساعت زودتر برخیزند نظم غذایی را از صبح خواهند داشت.

 

یا به عنوان مثال: خیلی از افراد چاق در طی روز که مشغول کار هستند از خوردن امتناع می نمایند ولی در ساعات عصر هیچ کنترلی برای غذای دریافتی خود ندارند. شما می توانید با نظر یک متخصص تغذیه الگویی جایگزین برای این عادت خود داشته باشید چرا که ثابت شده است شیفت غذا از صبح به عصر حتی اگر حجم آن را افزایش ندهید منجر به چاقی خواهد شد.... / تحلیل :عصر ایران


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------