رقص سیارات فراخورشیدی به دور یک ستاره دوردست



 رقص سیارات فراخورشیدی,اخبار علمی ,خبرهای علمی
یک تایم‌لپس جدید، رقص سیارات فراخورشیدی را به دور یک ستاره دوردست به نمایش می‌گذارد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، چهار سیاره فراخورشیدی با جرمی به اندازه جرم سیاره مشتری، در یک تایم‌لپس جدید و خیره‌کننده که جمع‌آوری داده‌های آن ۱۲ سال زمان برده است، به دور ستاره مادر خود می‌رقصند.

 

«جیسون وانگ»(Jason Wang)، اخترفیزیکدان «دانشگاه نورث‌وسترن»(Northwestern University) گفت: هدف از انتشار ویدئوی جدید این است که مدارهای طولانی این سیارات فراخورشیدی بزرگ را برای مخاطبان بیشتری قابل تشخیص کند. این ویدیو، حرکت سیارات را در مقیاس زمانی انسان نشان می‌دهد. من امیدوارم که این ویدیو به مردم کمک کند تا از یک موضوع شگفت‌انگیز لذت ببرند.

 

در واقعیت، ۴۵ سال زمان می‌برد تا نزدیکترین سیاره به ستاره «HR۸۷۹۹»، یک مدار واحد بسازد. دورترین سیاره به نیم هزاره(۵۰۰ سال) زمان نیاز دارد تا یک بار به دور ستاره بچرخد.

 

جرم HR۸۷۹۹، یک و نیم برابر بیشتر از خورشید ما است و در فاصله ۱۳۳ سال نوری از زمین در صورت فلکی «اسب بزرگ»(Pegasus) قرار دارد. در مقایسه، نزدیکترین منظومه ستاره‌ای به ما، «آلفا قنطورس»(Alpha Centauri) است که کمی بیش از چهار سال نوری با ما فاصله دارد.

 

اگرچه جرم HR۸۷۹۹ فقط کمی از خورشید ما بیشتر است اما درخشش بیشتری دارد و روشنایی آن پنج برابر بیشتر از روشنایی اولیه زمین است. ستاره HR۸۷۹۹ در مقایسه با خورشید میانسال ما که ۴.۵ میلیارد سال دارد، بسیار جوان است و تنها ۳۰ میلیون سال دارد.

HR۸۷۹۹ نخستین منظومه ستاره‌ای بود که مستقیما از سیاره‌های آن تصویربرداری شد. این تصویربرداری در نوامبر ۲۰۰۸ صورت گرفت و اعلام شد. برای درست کردن این تایم‌لپس جدید، از تصاویر «تلسکوپ کک»(Keck Observatory) در هاوایی استفاده شده است.

 

وانگ و همکارانش ابتدا پس از هفت سال مشاهدات دوره‌ای، یک تایم‌لپس ایجاد کردند. این تایم‌لپس جدید، یک نسخه به‌ روز شده است که نتایج ۱۲ سال رصد را از زمانی که گروه وانگ به تلسکوپ دسترسی داشتند، در بر می‌گیرد.

 

وانگ گفت: از تماشای منظومه‌های مداری در یک ویدیوی تایم‌لپس، از نظر علمی چیزی به دست نمی‌آید اما به دیگران کمک می‌کند تا ارزش آنچه را که ما مطالعه می‌کنیم، بدانند. توضیح دادن تفاوت‌های ظریف علم با کلمات ممکن است دشوار باشد اما نشان دادن علم در عمل، به دیگران کمک می‌کند تا اهمیت آن را درک کنند.

 

 

 رقص سیارات فراخورشیدی,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------